کد خبر: 117353
A

فعال سیاسی: لابی صهیونیست ها به دنبال ترغیب ایران برای حضور مذاکرات برجام است

عباس سلیمی‌نمین، فعال و تحلیلگر سیاسی: «لابی صهیونیست‌ها در آمریکا و اروپا همیشه باعث می‌شد که غربی‌ها بر ایران فشار مضاعف بیاورند اما امروز می‌بینیم که صهیونیست‌ها هم می‌گویند با مذاکره مخالف نیستیم؛ این شرایط حکایت از آن دارد که از آمریکا تا اروپایی‌ها و حتی صهیونیست‌ها به دنبال شروع مذاکرات برجام هستند؛ آنها می خواهند ایران را ترغیب به مذاکره کنند»

فعال سیاسی: لابی صهیونیست ها به دنبال ترغیب ایران برای حضور مذاکرات برجام  است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عباس سلیمی‌نمین، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع  گفت: «تا پیش از انقلاب ایران دارای نظامی بود که در تمام شئون زیر سلطه بیگانگان از جمله آمریکا و انگلیس قرار داشت. ایران اکثر نیازهای خود را از غرب تأمین می‌کرد و نوعی وابستگی به آنها ایجاد شده بود. بعد از انقلاب اسلامی غربی‌ها چون شرایط را متفاوت دیدند، سعی کردند با فشارهای بسیار بازهم ایران را تحت کنترل خود درآوردند. در تمام این‌سال‌ها هم اگر ما ارتباط متعادلی با غرب برقرار می‌کردیم، غربی‌ها نمی‌توانستند از تحریم‌ها تا این حد برای اِعمال سلایق خود بهره بگیرند».

او ادامه داد: «امروز شرایط در ارتباط با غربی‌ها متعادل‌تر شده است و اگر آنها ببینند که تحریم‌های ظالمانه‌شان بی‌تأثیر است و ما ارتباطات جدیدی با کشورهای دیگر برقرار کرده‌ایم، حتما آنها هم سیاست‌های خود را در قبال ایران تغییر می‌دهند و دیگر با زبان زور و تهدید با ما مواجه نمی‌شوند».

این تحلیلگر سیاسی درباره ارتباط ایران با شرق آسیا بیان کرد: «این سخن که ایران بعد از انقلاب به شرق گرایش پیدا کرد، اصلا درست نیست و هرگز چنین نشد که اگر شده بود بسیاری از مسائل ما تا امروز حل شده بود و می‌توانستیم قدرت مانور داشته باشیم و حتما تحریم‌های غربی‌ها به این میزان گسترده نمی‌شد. اتفاقا گرایش یک‌سویه به غرب این همه مشکل ایجاد کرد. ما خیلی پیش از اینها باید به پیمان شانگهای می‌پیوستیم تا می‌توانستیم انحصار غربی‌ها را بشکنیم و حالا در دولت جدید آرام‌آرام مشغول گام‌برداشتن در این مسیر هستیم».

او در پاسخ به این پرسش که آیا عضویت ایران در پیمان شانگهای باعث موازنه قدرت می‌شود، اظهار کرد: «حتما پاسخ مثبت است و توازن ایجاد می‌کند. وقتی ما راه جدیدی برای خود ایجاد کنیم –کمااینکه پیمان شانگهای یکی از آن راه‌هاست- غربی‌ها متوجه می‌شوند تحریم‌هایشان جز ضرر برای خودشان نتیجه‌ای نداشته است و حتما دیگر دنبال وضع تحریم‌های جدید یا ادامه تحریم‌های قبلی نخواهند بود. عضویت ایران در پیمان شانگهای باعث می‌شود ارتباطات خوبی با بسیاری از کشورها داشته باشیم و این تحولی بزرگ است و حتما انحصار غربی‌ها و به خصوص آمریکا را می‌شکند»

سلیمی‌نمین همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آینده مذاکرات برجامی را چه‌طور پیش‌بینی می‌کنید، تصریح کرد: «لابی صهیونیست‌ها در آمریکا و اروپا همیشه باعث می‌شد که غربی‌ها بر ایران فشار مضاعف بیاورند اما امروز می‌بینیم که صهیونیست‌ها هم می‌گویند با مذاکره مخالف نیستیم؛ این شرایط حکایت از آن دارد که از آمریکا تا اروپایی‌ها و حتی صهیونیست‌ها ناچار به پذیرش مذاکره شده‌اند زیرا  اکنون ایران قدرت مانور دارد. غربی‌ها دیگر نمی‌توانند تحریم‌های تازه‌ای وضع کنند زیرا می‌دانند اگر قرار باشد فشارهایشان بیشتر شود، ایران در برقراری ارتباطات گسترده با کشورهای آسیایی میسر خود را طی می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد دست غربی‌ها در مذاکره برای اِعمال فشار به ایران پر نباشد».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر