کد خبر: 118342
A

زنگنه: مجلس بیش از این نمی تواند در کسری بودجه به دولت کمک کند

نماینده مجلس : در بودجه سال 1400 با توجه به دغدغه نمایندگان در این زمینه، پایه های مالیاتی بسیار خوبی لحاظ شده است؛ اعم از مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای لوکس و مالیات بر خانه های خالی و ... اما متاسفانه اجرایی شدن این قوانین معطل مانده.

زنگنه: مجلس بیش از این نمی تواند در کسری بودجه به دولت کمک کند

به گزارش دیده بان ایران، «محسن زنگنه»، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس شورای اسلامی،  در رابطه با "اقدامات مجلس برای کمک به کسری بودجه" گفت: مجلس در قوانینی که تاکنون به تصویب رسانده و احکامی که در بودجه لحاظ کرده سعی داشته در کسری بودجه یاری رسان دولت باشد. اگر دولت به اجرای احکام بودجه اصرار بورزد قدم بزرگی برای جبران کسری بودجه برداشته است. کمک دیگر مجلس به دولت، منابع مالیاتی است که برای دولت در نظر گرفته است؛ منابع متعدد در حوزه شفاف سازی درآمدهای نفتی، میعانات گازی، فرآورده ها به کسری بودجه کمک می کند. 

او در ادامه گفت: مجلس بیش از این نمی تواند در کسری بودجه به دولت کمک کند، مگر آن‌که دولت لایحه ای را بیاورد که در آن خواستار اختیارات بیشتر باشد مخصوصا در زمینه انتشار اوراق یا درآمدهای ارزی و مالیاتی. در بودجه سال 1400 با توجه به دغدغه نمایندگان در این زمینه، پایه های مالیاتی بسیار خوبی لحاظ شده است؛ اعم از مالیات بر خانه های لوکس و خودروهای لوکس و مالیات بر خانه های خالی و ... اما متاسفانه اجرایی شدن این قوانین معطل مانده. دولت در سال قبل اعلام داشت آئین نامه این قوانین را به اتمام رسانده ولی هنوز  گزارشی از میزان مالیاتها در اختیار نداریم. 

زنگنه بیان کرد: موضوع مالیات از فضای مجازی هم از دیگر مواردی است که به کسری بودجه کمک می‌کند ولی خیلی جدی گرفته نشده یعنی احساس می شود باید کار بیشتری انجام شود شاید هم دولت بنا به شرایط اقتصادی کشور صلاح ندیده که خیلی به این مباحث ورود کند. عمده منابع دولت در بودجه، فروش دارایی ها است که تقریبا تحقق آن صفر است و معمولا دولت ها عزمی برای این کار ندارند. در بودجه خیلی از هزینه ها را منوط به تامین محل منابع کردیم، مثلا در حوزه هیات علمی مقرر کردیم اگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به فروش دارایی هایی خود اقدام و منابع جدید کسب کنند، می توانند حقوق و دستمزد هیات علمی را افزایش بدهند. متاسفانه در دولت قبل بدون اینکه منابع محقق شود هزینه ها افزایش پیدا کرده بود. مجلس آمادگی دارد اگر دولت تغییراتی مدنظر دارد را مصوب کند.  

او در خصوص قانون برنامه هفتم توسعه گفت: متاسفانه تاکنون در حوزه برنامه هفتم، سازمان مدیریت برنامه و بودجه ورود نکرده است. مجلس طرحی را در دست پیگیری دارد مبنی بر اصلاح نظام برنامه و بودجه ریزی کشور که در کمیسیون برنامه و بودجه دنبال می شود ولی هنوز به برنامه هفتم، ورودی نداشته است. تقریبا دولت حول و حوش اواخر پاییز باید لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند./ برنا

 


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر