کد خبر: 119800
A

اطلاعات سرور شبکه سوخت حذف شده است

یک هفته پس از بروز اختلال در شبکه سوخت ایران که «حمله سایبری» اعلام شده، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، جزییات بیشتری از این ماجرا داده و گفته است «پس از این حمله اطلاعات سرور» شبکه سوخت «بلافاصله حذف شده» و ارتباط پمپ‌بنزین‌ها با سامانه هوشمند نیز «بلافاصله قطع شد».

اطلاعات سرور شبکه سوخت حذف شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ یک هفته پس از بروز اختلال در شبکه سوخت ایران که «حمله سایبری» اعلام شده، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، جزییات بیشتری از این ماجرا داده و گفته است «پس از این حمله اطلاعات سرور» شبکه سوخت «بلافاصله حذف شده» و ارتباط پمپ‌بنزین‌ها با سامانه هوشمند نیز «بلافاصله قطع شد».

او گفته است که در دولت قبل «توجهات برای به‌روزرسانی این سامانه از بُعد تجهیزات سامانه‌های هوشمند به شدت کاهش» یافت و باعث آسیب‌پذیری سامانه هوشمند شده است.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرده است که «منشأ این حمله سایبری» نامعلوم است. پیش از این غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفته بود «این حمله به طور قطع» به وسیله آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها و یک کشور دیگر انجام شده است.

روز گذشته نیز محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته بود احتمالا «منشأ داخلی یعنی نفوذ»، باعث اخلال سایبری در سامانه مدیریت سوخت شده باشد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ ظاهراً گروه سایبری گنجشک درنده مسئولیت حمله سایبری دیروز به زیرساخت‌های شبکه هوشمند سوخت کشور را بر عهده گرفته است.

اطلاعات چندانی درباره گروه "گنجشک درنده" وجود ندارد. این گروه پیشتر نیز مدعی هک سیستم راه آهن و وزارت راه شده بود. دیده بان ایران در جریان آن اتفاق که توسط رسانه ها و خبرگزاری های دولتی مسکوت گذاشته شده بود به نقل از کارشناسان امنیت سایبری به جرییات آن حمله دست پیدا کرد؛ در جریان حمله تیرماه امسال از   ۴۰۰ سرور وزارت راه و سامانه راه آهن حمله شدکه پس از ۴۸ ساعت  فقط ۵ سرور فعال باقی مانده بودند. 

هفته گذشته دیده بان ایران در گزارشی به شباهت ها و زمینه های حمله تیرماه گذشته به  زمینه های حمله سایبری به پمپ بنزین ها اشاره کرده بود. (اینجا بخوانید)

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر