کد خبر: 120114
A

نظر واقعی رئیسی درباره مذاکره و برجام چیست؟

مذاکرات هسته‌ای یکی از داغ‌ترین موضوعات این روزها است و علی‌رغم تاکیداتی که از سوی مقامات ایرانی بر ضرورت ادامه آن می‌شود برخی با توجه به تیم مذاکره کننده ، درباره وجود اراده جدی ایران برای توافق و احیای برجام تردید دارد. سوال اینجاست که نظر واقعی رئیسی و دولت او درباره توافق چیست؟

نظر واقعی رئیسی درباره مذاکره و برجام چیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ «تیم مذاکره‌کننده دولت رئیسی بالاخره با از سرگیری مذاکرات در وین موافقت کرد. علی باقری کنی توییت کرده که دور جدید مذاکرات از ۸ آذر شروع می‌شود. در این شرایط شاید یک سوال مهم این باشد که نظر واقعی رئیس جمهور ایران درباره مذاکره و توافق چیست؟ 

 

رئیسی در زمان رقابت‌های انتخاباتی نشان می‌داد که می‌خواهد مسیر مذاکرات برای احیاء برجام را ادامه دهد. چیزی که باعث می‌شد رای‌دهندگان او را به کاندیدای مخالف برجامی مثل سعید جلیلی ترجیح بدهند. 

اما بعد از تشکیل دولت از حجم اظهار نظر رئیسی درباره برجام و مذاکرات کم شد هرچند در همین اظهارنظرهای محدود هم او موضع منفی نگرفت. 

مشخص است که رئیسی با نگاهی به موجودی خزانه کشور می‌داند که بدون توافق قادر به حل مشکلات اقتصادی نیست و طبیعتا شخصا مایل است هرچه زودتر توافق حاصل شود. اما خاستگاه سیاسی و نیازی که او به حفظ وجهه در میان حامیان اصولگرایش دارد اجازه نمی‌دهد که مثل روحانی خودش را مصر به توافق معرفی کند.

وضعیت رئیسی در این باره وقتی پیچیده تر شد که چینش تیم دیپلماسی در وزارت خارجه کار مذاکرات را به دست نزدیکان سعید جلیلی انداخت. انتخاب باقری کنی به عنوان رئیس هیئت و بخصوص حضور چهره‌های مخالف مذاکره‌ای مثل حمید عسگری در تیم کاری او کار را مشکل کرده. وقت کشی سه ماهه برای تعیین تاریخ و محل مذاکره تنها یکی از نتایج رویکرد این تیم بود و با همین دست فرمان چندان امیدواری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات نیست. 

با این حساب بعید نیست که رئیسی و اطرافیان نزدیکش برای نجات دولت از شکست زودهنگام در پشت صحنه وزارت خارجه را به ایجاد تغییر در تیم مذاکره کننده مجاب کنند.»/ عصر ما

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر