کد خبر: 122579
A

معین‌الدین سعیدی: برگزاری جلسه غیرعلنی درباره شفافیت آرای نمایندگان تصمیم هیات رئیسه بود

نماینده چابهار می‌گوید: تصمیم و اراده هیات رییسه مجلس بود که جلسه در خصوص طرح شفافیت آرای نمایندگان غیرعلنی برگزار شود، ولی به نظر من، به جز برخی جلسات که در خصوص مسائل امنیتی کشور است، می‌توان مابقی جلسات را علنی برگزار کرد.

معین‌الدین سعیدی: برگزاری جلسه غیرعلنی درباره شفافیت آرای نمایندگان تصمیم هیات رئیسه بود

به گزارش دیده بان ایران؛ بیش از یک سال و نیم از عمر مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم می‌گذرد، اما همچنان بسیاری از وعده‌های مهم منتخبان مردم بر زمین مانده است. آن‌ها در حالی نوزدهمین ماه دوران کاری مجلس یازدهم را پشت سر می‌گذارند که نه هنوز بازار مسکن اوضاع بهتری به خود گرفته و نه بازار بورس، خودرو و اقلام اساسی سامان پیدا کرده و روز به روز وضعیت در این بخش‌های حساس وخیم‌تر هم می‌شود. فارغ از این موضوعات که بیشتر رنگ و بوی اقتصادی دارد و به نظر می‌رسد تا زمانی که مذاکرات برجام به نتیجه نرسد نمی‌توان به آینده خیلی روشن و خاص‌تر امیدوار بود، نمایندگان اصولگرا حتی در تصویب طرح شفافیت آرای خود که بار‌ها انتقاد آن را به مجلس دهم وارد می‌کردند هم درمانده‌اند.

رییس مجلس، ماه‌ها پیش و در حضور مردم اعلام کرد که مطمئن باشید طرح شفافیت آرای نمایندگان تصویب خواهد شد، اما نه تنها این اتفاق به‌وقوع نپیوسته که حتی مجلس تصمیم گرفت، جلسه روز یکشنبه در این باره را غیرعلنی برگزار کند و بلافاصله بعد از جلسه خبر رسید که نمایندگان تصمیم گرفتند فعلاً بررسی این موضوع را به زمانی که مشخص نیست، موکول کنند. محاسبه حلسات مجلس تا این لحظه نشان می‌دهد مجلس مدعی شفافیت تا به حال در برگزاری جلسات غیر علنی نزدیک به ۱۵۰ ساعت جلسه غیر علنی داشته است؛ این میزان حتی بیشتر از تمام چهار سال مجلس قبل بوده است! با این حال معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار معتقد است «طرح شفافیت آرای نمایندگان» بالاخره در مجلس یازدهم به تصویب خواهد رسید. او به رویداد۲۴ می‌گوید: تاکنون دو مرحله در این باره رای‌گیری شده که در بار دوم، تصویب طرح تنها سه رای کم آورد. از آنجایی که تصویب طرح، نیازمند رای دو سوم نمایندگان است، پس باید گفت اکثریت مجلس با تصویب آن موافقند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: اصل شفافیت یک واقعیت غیرقابل‌انکار است که در برخی پارلمان‌های دنیا اتفاق افتاده است، اما موضوع مهمتر از شفافیت در آرای نمایندگان، شفافیت مالی نمایندگان و به طور کلی مسئولان است. ضمناً شفافیت نباید تنها معطوف به مجلس باشد و باید در همه ارکان تصمیم‌گیر کشور مثل دولت لحاظ شود.

سعیدی در پاسخ به اینکه چرا تصویب این طرح که شعار مجلس یازدهم بوده در دست‌انداز افتاده و آیا پشت صحنه عواملی هستند که نمی‌گذارند، طرح تصویب شود؟ گفت: من به شخصه موافق تصویب این طرح هستم و بسیاری از همکاران هم مثل من فکر می‌کنند. همان‌طور که گفتم طرح برای تصویب به دو سوم آرا نیاز دارد که این موضوع با وجود نگرانی برخی همکاران تاکنون به تصویب نهایی نرسیده است. حقیقتاً تصویب نشدن این طرح تا امروز، دارای هیچ پشت صحنه‌ای که نشان از فشار و دخالت در رای نمایندگان داشته باشد، نبوده است.

نماینده چابهار با اشاره به نگرانی برخی نمایندگان درباره طرح، اظهار داشت: به طور مثال فرض کنید فردا مجلس بخواهد در خصوص افزایش پیدا نکردن حقوق یک قشر خاص تصمیم بگیرد. نماینده بر اساس مصالح ملی نظر می‌دهد که فلان قشر حقوق‌شان بالاتر از این نرود. وقتی رای شفاف اعلام می‌شود، آن قشر تصور می‌کند که آن‌دست نمایندگان با آن‌ها مشکل داشته و احتمال می‌رود فضا را علیه نمایندگان مورد نظر مسموم کنند. همکاران نگران من در مجلس می‌گویند در چنین فضایی چطور می‌توان راحت نظر داد، وقتی این حساسیت‌ها وجود دارد.

سعیدی افزود: به شخصه فکر می‌کنم این نگرانی قابل رفع است، مخصوصاً که اکثریت جامعه مصلحت کشور را درک می‌کنند و این بالندگی و رشد فکری سال‌هاست در کشور افزایش پیدا کرده است. مردم ما، فرق دل‌سوزی را با حرکات پوپولیستی درک می‌کنند و از این‌رو بهتر است این طرح زودتر تصویب شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا جلسه در این رابطه غیرعلنی برگزار شد؟ گفت: این تصمیم و اراده هیات رییسه مجلس بود، ولی به نظر من، به جز برخی جلسات که در خصوص مسائل امنیتی کشور است، می‌توان مابقی جلسات را علنی برگزار کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به خاطر اینکه به ایام بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ رسیده‌ایم بنا شد بررسی در خصوص این طرح به آینده موکول شود، اما من خوشبین هستم که این طرح با نظر نمایندگان در همین مجلس به تصویب نهایی خواهد رسید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر