کد خبر: 123238
A
در گفت وگو با دیده بان ایران بیان شد:

ناصر امانی: احتمال این‌که عامل انسانی باعث حادثه‌ای ایستگاه چیتگر شده باشد، وجود دارد/ با بودجه نوسازی مترو تنها می توانیم یک واگن و نصفی خریداری کنیم/ مسئولان هنوز خطری که حمل و نقل تهران را تهدید‌ می‌کند را جدی نگرفته‌اند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به دیده بان ایران گفت: کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر، یک گروه را مامور رسیدگی به علت وقوع حادثه صبح امروز ایستگاه چیتگر کرده اند که آیا علت فنی بوده یا عامل انسانی در آن دخیل بوده است اما چون حادثه بیرون از تونل و در فضای باز بوده است و از پهلو این دو قطار به هم برخورد کردند، به نظر میرسد که یک عامل انسانی باعث چنین حادثه‌ای شده است.

ناصر امانی: احتمال این‌که عامل انسانی باعث حادثه‌ای ایستگاه چیتگر شده باشد، وجود دارد/ با بودجه نوسازی مترو تنها می توانیم یک واگن و نصفی خریداری کنیم/ مسئولان هنوز خطری که حمل و نقل تهران را تهدید‌ می‌کند را جدی نگرفته‌اند

به گزارش دیده بان ایران؛ ساعت ۷:۰۵ صبح امروز ۲ قطار در ایستگاه چیتگر با یکدیگر برخورد کردند اما علت حادثه هنوز مشخص نیست. بسیاری از کارشناسان قبلا هم در این رابطه هشدارهای لازم را به دلیل فرسودگی و عدم نوسازی قطعات و واگنش‌های این قطارها را داده‌ بودند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران درباره علت و چگونگی این حادثه و همچنین بودجه اختصاص یافته به حمل و نقل تهران با خبرنگار دیده بان ایران گفت وگو کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*آقای امانی! صبح امروز دو قطار مترو در تهران دچار برخورد و چندین تن از شهروندان دچار مصدومیت شدند، نظر شما در این باره چیست؟

متاسفانه نزدیک ساعت 8 دو قطار مترو به همدیگر برخورد می‌کنند که بر اثر این حادثه یکسری از همشهریان عزیزمان دچار مصدومیت می‌شوند. خداوند شفای عاجل برای این عزیزان عنایت کند. با پیگییر‌هایی که صورت گرفته است حال اکثر این عزیزان خوب است و از بیمارستان مرخص شده‌اند فقط یک مسافر جراحات سنگین داشته‌اند.

*اطلاعی از علت این حادثه دارید؟

کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر، یک گروه را مامور رسیدگی به علت این حادثه کردند که آیا علت فنی بوده یا عامل انسانی در آن دخیل بوده است اما چون حادثه بیرون از تونل و در فضای باز بوده است و از پهلو این دو قطار به هم برخورد کردند، به نظر میرسد که یک عامل انسانی باعث چنین حادثه‌ای شده است.

عمر مفید بسیاری از قطارهای مترو تهران به پایان رسیده است / اعتبارات لازم جهت خرید و نوسازی ناوگان حمل و نقل در دسترس نیست

*بحث دیگری که در حال حاضر بسیار زیاد به میان آمده است، بحث فرسودگی قطعات و تجهیزات قطارهای مترو است، نظر شما در این باره چیست؟

البته نمی‌شود در حال حاضر با قطعیت گفت که عامل این حادثه فرسودگی است اما هم ما هم شهردار تهران اعلام کردیم که سال‌هاست از قطارهای مترو تهران استفاده می‌شود و عمر مفید بسیاری از این قطارها تمام شده است و اعتبارات لازم برای تهیه قطعات و قطارهای جدید در دسترس نیست و در این میان با مشکلات جدی‌ای مواجهه هستیم. این قضیه یک موضوع نگران‌کننده است و ان‌شاءالله دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم. باید به شکل فوری و اورژانسی به فکر نوسازی قطارهای مترو تهران چاره‌اندیشی شود.

با بودجه 1401 برای حمل و نقل شهر تهران یا می‌توانیم 10 عدد اتوبوس بخریم و یا یک واکن و نصفی برای قطارهای مترو!

*آقای امانی! همین چند روز پیش بود که جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اذعان کردند که «با بودجه سال 1401 فقط 46 متر مترو در تهران می‌توان ساخت» این اظهارات واقعا جای سوال بسیاری دارد که با توجه به افزایش بودجه بسیاری از نهادها، چرا باید بودجه خرید و یا نوسازی حمل و نقل عمومی به ویژه مترو آن هم در پایتخت تا این اندازه ناچیز باشد!

 

البته بدتر از این وضعیت این است که برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بودجه تعجب‌برانگیزتری را پیشنهاد کرده اند که اگر این مقدار بودجه بتواند مبنا قرار بگیرد ما با آن بودجه تنها یا می‌تواینم 10 عدد اتوبوس و یا «یک» واگن و نصفی برای قطارهای شهری‌مان بخریم!

 

*بودجه‌ای که برای ساخت و نوسازی قطارهای مترو در نظر گرفته شده است، چقدر است؟

 

برای ساخت خطوط مترو، «57» میلیارد تومان اختصاص داده شده است که با این رقم تنها 46 متر خط مترو می‌توان ساخت و برای نوسازی ناوگان حمل و نقل، «44.5» میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده که با این مقدار بودجه یا می‌توان 10 اتبووس خرید و یا «یک» واگن و نصفی برای قطارهای تهران خرید! ببینید چه بودجه ناچیزی برای حمل و نقل و متروهای تهران اختصاص داده شده است که این نشان‌دهنده آن است که مسئولان ما احساس نکردند که ما با چه بحرانی در حوزه حمل و نقل در تهران مواجهه هستیم.

 

*شما در خصوص تخصیص این مقدار بودجه اعتراضی به دولت داشته‌اید؟

 

بله؛ ما اعتراض کردیم. آقای تشکری هاشمی هم روز سه‌شنبه مفصل و با آمار و ارقام این قضیه را توضیح دادند و مطمئن باشید روز یکشنبه هم دوباره نسبت به این موضوع هشدار خواهیم داد.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر