کد خبر: 123285
A
عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت:

جنتی طی ۲۵ سال گذشته به نماد نظارت استصوابی و حذف افراد از انتخابات بدل شده/ اگر همین امروز دبیر شورای نگهبان هم تغییر کند، اوضاع از شرایط کنونی بهتر نخواهد شد

جلال محمدلو گفت: اگر قرار باشد که در ادوار آینده انتخابات نیز، نظارت استصوابی بر همین مبنا و پایه تداوم پیدا کند، ممکن است، کسانی قربانی این نظارت شوند که هیچ‌گاه در تخیلات خودشان هم فکر آن را نمی‌کردند و چه بسا در تصور اکنون ما نیز نگنجد.

جنتی طی ۲۵ سال گذشته به نماد نظارت استصوابی و حذف افراد از انتخابات بدل شده/ اگر همین امروز دبیر شورای نگهبان هم تغییر کند، اوضاع از شرایط کنونی بهتر نخواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ با انتشار نامه شورای نگهبان درباره دلایل ردصلاحیت علی لاریجانی در انتخابات خردادماه و پاسخ این کاندیدا، بار دیگر انتقادات فراوانی نسبت به بسط روزافزون سیطره نظارت استصوابی در عرصه انتخابات کشور و تبعات آن از سوی چهره‌های سیاسی و افکار عمومی مطرح شده است.

جلال محمدلو، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن اشاره به این مسئله، اظهار داشت: در خصوص نظارت استصوابی از بدو اجرا، هم ایرادات و اشکالات حقوقی از حیث مغایرت با اصول قانون اساسی وارد بوده و هم از نظر سیاسی، نسبت به سو اثری که در کیفیت حکمرانی مطلوب وارد می‌کند، نقدهای جدی طرح شده است.

وی افزود: بسیاری از دلسوزان مردم و نظام، رجال سیاسی، احزاب، شخصیت‌ها، چهره‌های علمی و دانشگاهی در کنار حقوقدانان، نسبت به اصل نظارت استصوابی و تبعات آن در نظام حکمرانی کشور هشدار داده‌اند. متاسفانه باید گفت که در همه این سال‌ها، پس از اجرای نظارت استصوابی، اصالت و حقانیت این هشدارها مشخص شده و تاثیرات منفی آن را در ارکان انتخابی نظام و به تبع آن در کل سیستم حکمرانی شاهد هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، خاطرنشان کرد: بعد از این هم، اگر بنا بر این باشد که در بر همان پاشنه  سابق چرخیده و نظارت استصوابی، هر روز بسیط‌ الیدتر، سرنوشت انتخابات در کشور را رقم بزند، متاسفانه باید گفت که اوضاع سیاسی و اداره کشور از اینی که امروز شاهد آن هستیم هم بدتر خواهد شد.

محمدلو، همچنین با اشاره افزایش سیطره این نوع از نظارت و تبعات آن، تصریح کرد: نظارت استصوابی نشان داده که در واقع، ابزاری برای حذف است و برای حذف هم به طور طبیعی، هر بار باید دایره را تنگ‌تر کند. اگر روزی بر اساس نظارت استصوابی، چهره‌های ملی مذهبی، نیروهای نهضت آزادی و بعدتر هم، اصلاح‌طلبان از امکان انتخاب شدن محروم می‌شدند، در این اواخر چهره‌هایی نظیر مرحوم هاشمی رفسنجانی، احمدی‌نژاد و علی لاریجانی نیز توسط همین شیوه نظارت از گردونه انتخابات حذف شدند.

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، تاکید داشت: اگر قرار باشد که در ادوار آینده انتخابات نیز، نظارت استصوابی بر همین مبنا و پایه تداوم پیدا کند، ممکن است، کسانی قربانی این نظارت شوند که هیچ‌گاه در تخیلات خودشان هم فکر آن را نمی‌کردند و چه بسا در تصور اکنون ما نیز نگنجد. نظارت استصوابی، ابزاری است که هیچ مرز و حدیقفی نداشته و در این سال‌ها تاخته و بر شدت و قدرت خود نیز افزوده است. به نظر می‌رسد که در آینده نیز، همین سرعت را خواهد داشت.

 

جنتی طی ۲۵ سال گذشته به نماد نظارت استصوابی و حذف جریان‌های سیاسی از انتخابات بدل شده

وی، همچنین، اشاره‌ای هم به انتقادات مطرح شده درخصوص عملکرد دبیرشورای نگهبان در این نوع از نظارت داشت و تصریح کرد: بنده نقش آقای جنتی را نمادین دیده و از نظرم، دبیر شورای نگهبان، فعال مایشا در این مسئله نیست. آقای جنتی طی ۲۵ سال گذشته به نماد نظارت استصوابی و حذف جریان‌های سیاسی از انتخابات بدل شده است.

محمدلو، ادامه داد: به نظر من، بیش از اینکه بخواهیم به نقش افراد-که بی‌تاثیر هم نیستند-در مسئله نظارت استصوابی تاکید کنیم، باید بیش از پیش بر شفافیت و نگارش قوانین موضوعه، ذیل اصول قانون اساسی اصرار داشته باشیم. از آنجا که شورای نگهبان در جای خود، مفسر قانون اساسی بوده، طبعا نظارت استصوابی را هم به گونه‌ای که تمایل دارد، تفسیر کرده و این نقطه ایجاد اشکالات اساسی‌ محسوب می‌شود. چرا که تفسیر اصول مربوط به یک نهاد را نباید به خود آن نهاد سپرد. متاسفانه در سال‌های گذشته نیز، هیچگاه اراده جدی برای تعیین قوانین موضوعه برای این بخش بسیار مهم و تعیین کننده در قانون اساسی دیده نشده است.

 

اگر امروز دبیر شورای نگهبان هم تغییر کند، اوضاع از شرایط کنونی بهتر نخواهد شد

 

این فعال سیاسی در پایان نیز، خاطرنشان کرد: ما باید به لحاظ حقوقی و ساختاری برای تعیین تکلیف نظارت استصوابی و حدود آن اصرار بورزیم تا ابعاد قضیه و مصادیق آن مشخص شود. در آن صورت است که می‌توان گفت که افراد هم در این ماجرا بی‌تاثیر یا کم‌تاثیرخواهند شد. من تصور نمی‌کنم که اگر همین امروز آقای جنتی از دبیری شورای نگهبان کنار رفته و فرد دیگری جایگزین او شود، اوضاع از شرایط کنونی بهتر شود.

منبع: امتداد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر