کد خبر: 125784
A

کیهان؛ سفارت آمریکا در تهران در روی کار آمدن مهدی بازرگان دخالت داشت

روزنامه کیهان در سرمقاله‌اش به روزهای نخستین انقلاب پرداخته و در خلال همان، باز هم دست از تهمت برنداشته و مرحوم بازرگان را متهم کرده که با سفارت آمریکا در تهران ارتباط داشته است.

کیهان؛ سفارت آمریکا در تهران در روی کار آمدن مهدی بازرگان دخالت داشت

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه کیهان در سرمقاله‌اش به روزهای نخستین انقلاب پرداخته و در خلال همان، باز هم دست از تهمت برنداشته و مرحوم بازرگان را متهم کرده که با سفارت آمریکا در تهران ارتباط داشته است.

نویسنده آورده «سولیوان سفیر آمریکا در تهران از مدت‌ها پیش به ارتباط‌گیری با شخصیت‌های میانه‌رو پرداخته بود. به نظر می‌رسید این راهبرد در هماهنگی با ساواک اجرا می‌شد چون چهره‌های مطرحی از این جریان برخلاف سایر مبارزان، حاشیه امنی برای فعالیت‌های‌شان در آن دوران به دست آوردند و نشریات وابسته به دربار، سخاوتمندانه به معرفی و ترویج آنها در قالب رهبران مردمی می‌پرداختند».

کیهان مدعی شده که «هر چه روزهای پایانی رژیم پهلوی نزدیک می‌شد نام یک چهره بیش از پیش برای کارشناسان سفارت آمریکا اهمیت پیدا می‌کرد».

این روزنامه در ادامه به نقل از «پل کانسلر» مشاور سیاسی سفارت آمریکا نوشته که او به «رابطان سفارت آمریکا در گروه‌‌های میانه‌رو» توصیه کرده تا به «مهدی بازرگان نزدیک شوند» و «به منظور راهنمایی بیشتر مذاکرات نزدیکی با افراد میانه‌رو مذهبی مانند بازرگان داشته» باشند.

کیهان دایره اتهام‌زنی‌هایش را منحصر به بازرگان نکرده و همه اعضای دولت موقت را شامل کرده: «بازرگان اگرچه در اعتقادات و مبارزه‌اش با رژیم پهلوی صداقت داشت اما ویژگی‌های شخصی و اجتماعی‌اش باعث شده بود تا سفارت آمریکا بتواند طیفی از افراد میانه‌رو و رابطین خوب خود را در کنار او قرار دهد. افرادی که بعدها اکثر اعضای کابینه او در دولت موقت را شکل دادند».

کیهان باز هم از «سولیوان» نقل قول کرده که «چنین دولتی[دولت موقت به نخست‌وزیری بازرگان] از روی کار آمدن یک رژیم افراطی جلوگیری می‌کرد».

مهدی بازرگان به پیشنهاد شورای انقلاب و حکم امام خمینی در ۱۵ بهمن، به‌عنوان نخست‌وزیر دولت انقلاب منصوب شد و تشکیل دولت موقت برای‌ دوران گذار به او محول شد.

در حکم نخست‌وزیری بازرگان که عصر ۱۵ بهمن در مراسمی توسط هاشمی‌رفسنجانی قرائت شد، آمده: «بنا به پیشنهاد شوراى انقلاب، بر حَسَب حق شرعى و حق قانونى ناشى از آراى اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طى اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبرى جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادى که به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعى که از سوابقتان در مبارزات اسلامى و ملى دارم، جنابعالى را بدون در نظر گرفتن روابط حزبى و بستگى به گروهى خاص، مأمور تشکیل دولت موقت می‌کنم».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر