کد خبر: 127866
A

مدیر حوزه‌های علمیه: قم در تاریک‌ترین عصر پادشاهی ایران، حوزه بزرگی به وجود آورد/ نهضت امام خمینی تولید حوزه بود

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه شکل‌گیری حوزه علمیه قم، اعجازی در عصر جدید بود، گفت: این حوزه بعد از مشروطه و جنگ جهانی دوم شکل گرفت.

 مدیر حوزه‌های علمیه: قم در تاریک‌ترین عصر پادشاهی ایران، حوزه بزرگی به وجود آورد/ نهضت امام خمینی تولید حوزه بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، در نخستین پیش نشست کنگره صدسالگی حوزه و همایش علمی آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (ره)؛ میراث دار صدسال تاریخ حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، عنوان کرد: عنوان سالگشت و بازتاسیس حوزه علمیه قم به این خاطر است که تاریخ هزارساله قم، نادیده گرفته نشود.

وی افزود: قم در همان سال‌های متصل به سال ۱۳۰۰ شمسی پایگاه بزرگان و علمای حوزه بودند لذا هم باید تاریخ بیش از هزارساله را بدانیم و افتخار کنیم و هم بزرگان و علمایی که متصل به سال ۱۳۰۰ شمسی بودند و مجاهدت بزرگی داشتند.

وی بیان کرد: بزرگانی چون شیخ محمدتقی بافقی و ملکی تبریزی و ساوجی ضرورت پایه‌ریزی یک پایگاه معنوی، سیاسی، اجتماعی و دینی تحت عنوان حوزه را احساس کردند و فداکاری بزرگی داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ابراز کرد: حوزه قم نه‌تنها سیاسی بود، بلکه در ذات آن‌یک پیام بزرگ اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی داشت. قضایای مشروطه درس‌هایی به روحانیت و حوزه‌های علمیه داد ازجمله اینکه با حوزه نجف دست‌مایه و سرمایه بزرگ داریم اما اگر در ایران به‌عنوان محور تشیع بخواهیم کارهای بزرگ را رقم بزنیم نیاز به یک پایگاه محوری داریم.

وی بابیان اینکه سرخوردگی همراه با آگاهی در بین روحانیت وجود داشت، گفت: پایه‌ریزی حوزه قم برای مقابله با اقدامات ضد دین انجام شد و این هنر بزرگ آیت‌الله‌العظمی حائری بود، لذا بازتاسیس حوزه قم پاسخی به نیاز بزرگ معنوی و اجتماعی و سیاسی بود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه حوزه علمیه قم از تجارب حوزه‌های دیگر علمی استفاده کرد، افزود: حوزه علمیه قم حوزه بازی بود که رجال علمی را دعوت کرد و کرسی‌های درسی بزرگی شکل گرفت و قم در تاریک‌ترین عصر پادشاهی ایران، حوزه بزرگی را به وجود آورد.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری حوزه علمیه قم، اعجازی در عصر جدید بود. این حوزه بعد از مشروطه و جنگ جهانی دوم شکل گرفت، اظهار کرد: یکی از نمادهای حوزه در بین سلسله مراجع، آیت‌الله گلپایگانی بودند، ایشان شخصیتی ذوابعاد بودند. هر وقت خدمت ایشان می رسیدم، دنیایی از اطلاعات پیرامون مسائل بین‌المللی دارند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: دبیرخانه سده حوزه علمیه قم باید به روابط حوزه قم با حوزه‌های علمیه توجه کند و به جامعیت و تنوع و تکثر حوزه در شاخه‌های دانشی اهتمام داشته باشد.

وی تأکید کرد: قم این ظرفیت را داشت که نهضت امام خمینی (ره) را تولید کرد و این دستاورد کافی است و در کنار آن، تنوع و تکثر حوزه‌های دانشی است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: راه‌اندازی دبیرخانه سالگرد باز تأسیس یا احیای حوزه علمیه قم یکی دیگر از اقدامات حوزه در راستای ارائه دستاوردهای آن و در سده گذشته هست.

وی با اشاره به اینکه در این راستا پانزده گروه علمی شکل‌گرفته است که حرکت علمی گسترده‌ای محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این طرح به دنبال شناسایی دستاوردها و همچنین پرداختن به تطورات حوزه علمیه قم در محورهای آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، اجتماعی، سیاسی، بین‌الملل و تبلیغی بوده‌ایم.

وی با تأکید بر طراحی منظومه فکری و راهبردی حوزه در دوره جدید آن عنوان کرد: به همت کارشناسان و اساتید علوم مختلف برنامه‌های کلان و راهبردی برای افق پیش روی حوزه‌های علمیه طراحی‌شده است که سایر سازمان‌ها هم‌جهت ارتباط‌ گیری و همکاری با حوزه می‌توانند آن‌ها را موردمطالعه قرار دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر