کد خبر: 128721
A

عضو کمیسیون امنیت ملی: قرار بود مذاکرات وین قبل از نوروز به جمع‌بندی‌ برسد اما «غربی ها» زیر بار لغو تمام تحریم‌ها نمی روند

مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با رد خبرهای روزهای گذشته مبنی بر وقوع توافق و تهیه پیش نویس توافق هسته ای گفت: قرار بود قبل از سال جدید شمسی با غرب به جمع‌بندی‌هایی رسیده باشیم اما آن‌ها زیر بار لغو تمام تحریم‌ها نمی‌روند و قصد دارند صرفا محدود و مشخصی را لغو کنند. لذا فضای فعلی روند مذاکرات به دلیل اختلالی که پیش‌آمده متوقف‌شده است اما امیدواریم مذاکرات در سال آینده ادامه داشته باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی: قرار بود مذاکرات وین قبل از نوروز به جمع‌بندی‌ برسد اما «غربی ها» زیر بار لغو تمام تحریم‌ها نمی روند

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقف مذاکرات هسته‌ای وین اشاره گفت: مذاکرات  طی سال های اخیر در دولت قبلی برای ما هیچ نتیجه‌ای نداشت و این روزها نتیجه اعتماد به کدخدا را می‌بینیم.
وی افزود: حال اما در دولت جدید و باوجود سیاست‌های جدید تنظیم‌شده به‌خصوص قانون راهبردی مجلس شورای اسلامی که مصوب شد دست مذاکره‌کنندگان کشورمان پرشده است. امروز هر سه قوه به‌طور هماهنگ در جهت خواسته‌های نظام و ملت کار می‌کنند.
سعادتی تأکید کرد: در هفته گذشته قرار بود در حد وزرای خارجه یک نشستی برگزار شود و پیش‌نویس اولیه موردبررسی قرار گیرد اما مردم ما این را متوجه شدند که گره زدن همه امورات کشور به مذاکره اصلا اقدام درستی نیست و به دلیل همین سیاست که طی ماه‌های اخیر اتخاذشده است.
او معتقد است که اذهان عمومی دنیا متوجه شده است ما بر روی انرژی هسته‌ای خود اصرار داریم و بحث انرژی هسته‌ای در همه دنیا موضوع قابل قبولی است و مصارف صلح‌آمیزی که این علم دارد ازجمله مصارف پزشکی، انرژی و کشاورزی حق طبیعی هر ملتی است.
سعادتی بیان کرد: جالب است همین کشورهایی که ما را برای استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای منع می‌کنند خودشان بمب اتم دارند و جنایت‌های بی‌شماری را مرتکب شده‌اند. درحالی‌که رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده است که ما اصلا اعتقادی به بمب اتمی نداریم، اما گویا آن‌ها نمی‌فهمند.


وی ضمن اشاره به قانون راهبردی مصوب مجلس که نقشه راه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شده است، اظهارکرد: در قانون راهبردی مجلس مشخص‌شده است که یکی از خطوط قرمز ما لغو همه تحریم‌ها است که باید انجام شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد که موضوع دوم هم بحث ضمانت‌های لازم و مسئله سوم اقدامات گام‌به‌گام است که طرف مقابل باید متناسب با هر اقدام ما، گامی روبه‌جلو بردارد.
سعادتی خاطرنشان کرد که اروپا در این دور از مذاکرات رسما اعلام کرده بود که ما اختیاری برای تحریم‌ها نداریم و آمریکا باید آن‌ها را لغو کند. تا امروز هم ما هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا نداشته‌ایم.


او عنوان می‌کند که آمریکایی‌ها نیز در روزهای اخیر چند شرط مشخص کرده بودند که ما برخی از موضوعات را قبول نداشتیم و درمقابل نیز آن‌ها برخی موضوعات را قبول نکرده بودند. سعادتی خاطرنشان کرد که در لحظات آخر مباحث وین نیز مسائل مربوط به چین و روسیه مطرح شد که شامل تحریم‌های جدید علیه روسیه بود. این کشورها تا به امروز در همه موضوعات با ما هماهنگ بوده‌اند و بحث گره زدن توقف مذاکرات به روسیه موضوع درستی نیست چراکه اصلا هنوز اختلافات مذاکره بین ما و طرف‌های غربی تمام نشده است.

مهدی سعادتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با رد خبرهای روزهای گذشته مبنی بر وقوع توافق و تهیه پیش نویس توافق هسته ای گفت: قرار بود قبل از سال جدید شمسی با غرب به جمع‌بندی‌هایی رسیده باشیم اما آن‌ها زیر بار لغو تمام تحریم‌ها نمی‌روند و قصد دارند صرفا محدود و مشخصی را لغو کنند. لذا فضای فعلی روند مذاکرات به دلیل اختلالی که پیش‌آمده متوقف‌شده است اما امیدواریم مذاکرات در سال آینده ادامه داشته باشد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر