کد خبر: 128905
A

فاطمه آلیا: در دولت رئیسی دوره چه کنم چه کنم، گذشته است

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه در دولت کنونی دوره چه کنم چه کنم، گذشته است، عنوان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما باید به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشیم، اگرچه به موازات هم باید تلاش کنیم تحریم‌ها لغو شوند، ولی معطل مذاکرات هم نمی‌مانیم.

فاطمه آلیا: در دولت رئیسی دوره چه کنم چه کنم، گذشته است

به گزارش دیده بان ایران؛ فاطمه آلیا در مورد لزوم اتخاذ تضامین لازم در مذاکرات هسته‌ای وین از طرف غربی با توجه به نقض عهد و بدعهدی‌های سابق تصریح کرد: از ابتدا با توجه به سابقه رفتار سیاسی آمریکا با کشورهای غرب آسیا دیوار بسیار بلند بی‌اعتمادی وجود داشت که علت آن را باید در تاریخ معاصر کشور جست‌وجو کرد.

وی ادامه داد: از کودتای ۲۸ مرداد تا بحث ملی شدن صنعت نفت و جنایت‌های دوره طاغوت همگی از عوامل بی‌اعتمادی و نشان‌دهنده دشمنی آمریکا نسبت به ملت ایران است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم تصریح کرد: در دولت گذشته بحث مذاکرات و یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، ادامه مذاکراتی که در دولت اصلاحات وجود داشت، آقای روحانی به‌ عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی بحث مذاکرات را پیگیری می‌کرد و در برهه‌ای هم که به مقام ریاست جمهوری رسید به شکل دیگری مذاکرات هسته‌ای با غرب را پیش برد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تصریح بر اینکه روحانی در دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری خود همه مقدرات کشور را به مذاکرات هسته‌ای گره زد، گفت: از ابتدای مذاکره در دولت گذشته آن چیزی که به‌طور جد توسط دلسوزان انقلاب مطرح بود، مسئله اتخاذ تضامین لازم از طرف غربی بود، زیرا باید به این نکته توجه می‌کردیم که چه ضمانتی وجود دارد که اگر توافقی با غرب صورت بگیرد، آنها به وعده‌های‌شان عمل کنند اما سیاست دولت تدبیر و امید، اعتماد صددرصدی به غرب بود و در مورد تضمین، فقط به لبخندهای طرف مقابل و جان کری بسنده کرد.

آلیا افزود: در دوره گذشته که مذاکرات انجام می‌شد، بحث تضمین مطرح بود و زمانی که مجلس، مردم و کارشناسان سیاسی از تیم مذاکره‌کننده در مورد تضمین سؤال می‌پرسیدند، آقای ظریف می‌گفت ضمانت ما امضای جان کری است.

وی افزود: قضیه از این قرار بود که غربی‌ها فقط صحبت می‌کردند و ما تمام تعهدات خود را مو به مو عمل می‌کردیم. با توجه به این مسائل بحث تضمین از طرف غربی از ابتدا مطرح بوده و مسئله جدیدی نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: ما برای اینکه از تضمین اطمینان خاطر داشته باشیم باید شروط نه گانه مقام معظم رهبری را مطرح کنیم و اگر این شرط‌ها مورد توجه قرار گیرد و محقق شود، به تبع آن ما می‌توانیم مسیر مذاکره را ادامه دهیم.

آلیا اضافه کرد: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های عمومی فرمودند در مذاکرات دولت گذشته آن شروط نه گانه رعایت نشده است.

وی با اشاره به راهبرد اقدامات نظیر به نظیر گفت: در این راهبرد ما می‌توانیم یک اقدام را انجام دهیم و نظیر آن را از طرف غربی بخواهیم و بر این اساس وقتی که غربی‌ها قدم خود را برداشتند ما می‌توانیم به اجرای تعهدات‌مان ادامه دهیم و گام‌های بعدی برداریم.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: متأسفانه تیم قبلی این راهبرد را مد نظر قرار ندادند و تکیه‌شان همان اظهارات و سخنان مقامات غربی بود. به‌طورکلی ارزیابی عملکرد تیم مذاکره‌کننده در دولت قبل و نمره کارنامه‌شان همان چیزی بود که آقای سیف رئیس وقت بانک مرکزی در وصف‌اش گفت هیچ اتفاقی نیفتاده است!

آلیا با بیان اینکه در دولت کنونی دوره چه کنم چه کنم، گذشته است، عنوان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ما باید به دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها باشیم، اگرچه به موازات هم باید تلاش کنیم تحریم‌ها لغو شوند، ولی معطل مذاکرات هم نمی‌مانیم.

وی اظهار کرد: تاکنون در دولت سیزدهم مذاکرات، هوشمندانه‌تر و اصولی پیش رفته است. در حال حاضر که مذاکرات طولانی شده است و نتیجه‌ای از آن حاصل نشده، اروپا و آمریکا به‌طور جد نیازمند نفت ما برای مصارف داخلی خود هستند، منتهی می‌خواهند این نیاز خود را با همان خوی و روحیه هژمونیک درخواست کنند.

آلیا با تأکید بر اینکه غربی‌ها می‌خواهند با قلدری خواسته‌های خود را محقق کنند، گفت: به دلیل اینکه در موضوع تضمین تاکنون به آن چیزی که می‌خواستیم دست پیدا نکردیم، مذاکرات نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است. در صورتی که غربی‌ها سر عقل بیایند و دست از شیطنت بردارند و تحریم‌های نفتی و بانکی هم برداشته شوند، می‌توانیم به توافق خوبی با غرب برسیم.

وی افزود: در کنار موضوع هسته‌ای ما می‌دانیم که ایالات متحده سوژه‌های دیگری برای تحریم و فشار به ایران دارد، مانند بحث صنایع موشکی و حضور منطقه‌ای ما که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع آمریکا دو هدف را دنبال می‌کند. اول اینکه چشم طمع به منابع و نفت ما برای غارتگری دارد، دوم اینکه می‌خواهد کشور ما را از پیشرفت و توسعه ساقط کند، زیرا جایگاه الگویی جمهوری اسلامی ایران برای استکبار جهانی به‌خصوص ایالات متحده قابل قبول نیست.

این نماینده ادوار مجلس تأکید کرد: انتشار اسلام و مقاومت اسلامی در ذات جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و به همین دلیل اتخاذ تضمین از طرف غربی به‌طور جد در دستورکار است. بنابراین آمریکا می‌خواهد با خدعه و نیرنگ به اهداف خود برسند. ما همواره شاهد بودیم در مسئله تضمین دادن چه در زمان آقای اوباما و چه در زمان آقای ترامپ ایالات متحده همواره خدعه و فریب را در پیش گرفته. البته از این نکته هم نباید غافل بود که در ایالات متحده لابی‌های صهیونیستی تصمیم‌گیرنده نهایی برای این کشور هستند.

آلیا در مورد رویکرد جدید دولت در ارتباط با همسایگان و گره نزدن همه مسائل به مذاکرات هسته‌ای گفت: اساساً از ابتدا ما باید این رویکرد را پیاده می‌کردیم. حتی از ابتدای انقلاب، حضرت امام‌(ره) این رویکرد را مد نظر داشتند. ایشان بحثی تحت این عنوان داشتند که افق دید ما باید اتحادیه جماهیر کشورهای اسلامی باشد. ما باید با کشورهای اسلامی زمینه ارتباطات خوبی در حوزه سیاست خارجی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه همسایگان ما ظرفیت و پتانسیل بسیار زیادی برای همکاری با ایران دارند، تصریح کرد: ما شاهد بودیم که در هشت سال دولت آقای روحانی، کاملاً همسایگان مورد غفلت قرار گرفتند و همه چیز در سیاست خارجی صرف ارتباط با غرب شد. 

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: پتانسیل زیادی برای حجم بالای روابط و تعاملات با همسایگان‌مان وجود دارد. در این میان قرابت فرهنگی و اشتراک دینی می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود زیرا بسیاری از کشورهای همسایه ما به زبان فارسی صحبت می‌کنند و اسلام دین اول کشورشان است.

آلیا با بیان اینکه می‌توانیم به‌جای وابستگی به غرب با همسایگان‌مان وابستگی اقتصادی مشترک داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همسایگان ما بعضاً نیازمند منابع انرژی ما هستند و متقابلاً ما هم در برخی موارد نیازمندیم برخی کالاهای خود را از کشورهای همسایه تأمین کنیم. معتقدم گسترش ارتباط با همسایگان باید از سال‌ها قبل با قاطعیت پیگیری می‌شد زیرا جزئی از مطالبات حضرت امام و مقام معظم رهبری هم هست.

این نماینده‌ ادوار مجلس در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم تاکنون در حوزه گسترش ارتباط با همسایگان اقدامات خوبی انجام داده و جبران کم‌کاری‌های این حوزه در گذشته صورت گرفته است. قطعاً منافع تجاری کشور و تجار در معامله و تجارت با کشورهای همسایه است. البته نباید از ارتباط با کشورهای دورتر هم غافل شد./ انا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر