کد خبر: 128917
A
دیده‌بان ایران گزارش می دهد:

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ «سردار حقیقت‌پور» را داد/ مصباحی مقدم: ایران نمی‌تواند جایگزین روسیه در صادرات گاز به اروپا باشد/ برخی می خواهند روابط بین تهران - مسکو را خراب کنند

به دنبال تحریم های گسترده غرب علیه روسیه در راستای تجاوز آشکار او به اوکراین برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باور بودند که جمهوری اسلامی می تواند از شرایط بوجود آمده به نحواحسن استفاده کرده و به عنوان جایگزین تامین انرژی اروپا اعلام آمادگی کند. تحلیلی که دیری نپایید از سوی مسکو به شکلی دیگر در وین پاسخ داده شد و روسیه علناً به طرف مذاکره کننده غرب نشان داد که درصورتیکه منافع اش در برجام تامین نشود "میز بازی را بهم خواهد زد."

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ «سردار حقیقت‌پور» را داد/ مصباحی مقدم: ایران نمی‌تواند جایگزین روسیه در صادرات گاز به اروپا باشد/ برخی می خواهند روابط بین تهران - مسکو را خراب کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ به دنبال تحریم های گسترده غرب علیه روسیه در راستای تجاوز آشکار او به اوکراین برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باور بودند که جمهوری اسلامی می تواند از شرایط بوجود آمده به نحواحسن استفاده کرده و به عنوان جایگزین تامین انرژی اروپا اعلام آمادگی کند. تحلیلی که دیری نپایید از سوی مسکو به شکلی دیگر در وین پاسخ داده شد و روسیه علناً به طرف مذاکره کننده غرب نشان داد که درصورتیکه منافع اش در برجام تامین نشود "میز بازی را بهم خواهد زد."

این کشمکش تا جایی پیش رفت که روسیه در بازی پشت پرده توانست واشنگتن را برای قبول شروط مسکو راضی کند تا مراسم احیای برجام در هتل کوبورگ بهم نریزد.

اما در این بین نظر و تقابل برخی اصولگرایان دربرابر این مطلب که ایا ایران باید از تحریم های مسکو به سود خودش استفاده کند یا خیر نظرات متفاوتی داشتند.

به نحوی که سردار منصور حقیقت پور از نزدیکان علی لاریجانی در پاسخ به این سوال می گوید: ایران باید از فرصت استفاده کند و در غیاب روسیه گاز اروپا را تأمین کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران می‌تواند جایگزین روسیه در تأمین گاز اروپا در صورت تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا شود، بیان کرد: «به هر حال شرایط موجود تهدیدها و فرصت‌هایی برای ایران ایجاد کرده است که فرصت‌هایش بیشتر هم هست. ایران زیرساخت‌های لازم برای تأمین گاز اروپا را دارد و این توانایی کاملا موجود است و از نظر فنی ما چنین قابلیتی را داریم که در غیاب روسیه گاز اروپا را تأمین کنیم. حالا هم بحرانی در دنیا حادث شده است که می‌تواند فرصتی برای ایران فراهم کند. ما جنگ را به هیچ‌وجه تأیید نمی‌کنیم اما وقتی منفعتی به‌وجود آمده باشد، از نظر منطقی باید از آن استفاده کنیم».

حقیقت‌پور در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا چنین عزم سیاسی که ایران جایگزین روسیه شود، در مسئولان وجود دارد یا خیر، گفت: «اینکه ایران جایگزین روسیه در تأمین گاز اروپا شود برای روس‌ها هم قابل قبول است زیرا ما در شرایط تحریم نفت خود را زیر قیمت و خیلی زیر قیمت به روس‌ها دادیم. خب آنها نفعی در تحریم ما بردند و اگر اکنون هم ایران نفعی از شرایط جدید ببرد، نباید قابل انتقاد روس‌ها باشد.»

موضوع مهمی که حجت الاسلام مصباحی مقدم نظر دیگری درباره آن دارد در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در شرایط تحریم روسیه از سوی اروپا و قطع گاز این کشور به کشورهای اروپایی، ایران جایگزین روسیه برای اروپایی‌ها شود، گفت: «اکنون 27درصد گاز اروپا از سوی روسیه تأمین می‌شود و برای انتقال گاز همه‌چیز مهیاست اما برای ایران مهیا نیست؛ به این معنا که انتقال گاز ایران به اروپا نیازمند ساخت خط لوله‌های عظیم گازی است و از سوی دیگر اساسا گازی که از روسیه به اروپا می‌رود با گاز ایران متفاوت است و اگر قرار باشد چنین جابه‌جایی صورت گیرد، باید همه چیز تطبیق داده شود و این موضوع زمان و برنامه‌ریزی بسیاری می‌خواهد و در حال حاضر هیچ‌یک از معیارهایش فراهم نیست. به این دلیل من باور دارم این سخن در شرایط کنونی بیشتر شبیه به یک آرزو و شعار است و کسانی که آن را مطرح می‌کنند، می‌خواهند میان ایران و روسیه رقابتی در بیندازند.»

هنوز مشخص نیست با توجه به شرایط موجود «پوتین» چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت. از سویی پیشروی او در اوکراین و شرایط و وضعیت نامناسب مردم در اوکراین و از طرف دیگر پافشاری مسکو بر شروطی که به گفته زلنسکی غیرقابل اجراست نوید روزهای دشواری را می دهد. اما از سوی دیگر برخی تحلیلگران بر این باورند که به پایان رسیدن مذاکرات احیای برجام می تواند پیش درآمدی باشد بر آغاز احیای رابطه غرب با روسیه تا بحران کی ف به پایان برسد، هرچند رسیدن به این آغاز خود فرآیند سختی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر