کد خبر: 13146
A

مروری بر روزنامه های دوشنبه یازدهم بهمن ماه

روزنامه های امروز واکنش جهانی به تصمیم نژادپرستانه ترامپ را در کانون توجه قرار داده و در همین زمینه پیشنهاد داده اند که دولت ورود امریکایی ها به ایران را ممنوع کند. موضوع تشییع جنازه شهدای آتش نشان و همچنین برخی موضوعات سیاسی داخلی، از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های دوشنبه یازدهم بهمن ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز واکنش جهانی به اقدام ترامپ را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

روزنامه کیهان در گزارش اول خود با عنوان «ورود اتباع آمریکا به ایران را ممنوع کنید» پیشنهاد داده دولت و مجلس با مقابله به مثل جلو سفر آمریکاییان را به تهران بگیرند.

در همین زمینه، حسین شریعتمداری در یادداشتی با عنوان «هر طفل نی‌سوار کند تازیانه‌اش!» مدعی شده است که این قانون متعلق به دوران اوباما بوده است. فرمان اجرایی اخیر ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا را که ایران نیز نه فقط یکی از آنها بلکه به گونه‌ای که اشاره خواهیم کرد اصلی‌ترین آنهاست، نشانه تندروی ترامپ و تفاوت او با اوباما می‌دانند و حال آن که؛

الف: سند مورد اشاره در دوران اوباما تهیه و تدوین شده بود ولی عمر دولت او فرصت اجرایی کردن آن را نداده بود و ترامپ بدون این که کمترین تغییری در آن بدهد- تأکید می‌شود بدون کمترین تغییری- فرمان اجرای آن را صادر کرده است. متن فرمان اجرایی ترامپ قابل دسترسی است. در جای‌جای این متن به مفاد سند قبلی که از سوی دولت اوباما تهیه گردیده بود، استناد شده است. از جمله آمده است که فرمان ترامپ برگرفته از بخش 212 و بخش 301 قانون اقدامات تابعیتی و مهاجرتی مصوب دولت اوباما و کنگره آمریکاست. دیروز «شان اسپایسر»، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه تلویزیونی A.B.C گفت؛ «فرمان اجرایی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا براساس فهرستی است که دولت اوباما تهیه کرده بود» به تعبیر «فرمان اجرایی» توجه کنید. ترامپ دستور اجرای سندی را صادر کرده است که پیش از آن در دولت اوباما تهیه شده بود. دوستانی که شخصیت سیاسی ترامپ را بیرون از هویت آمریکا ارزیابی می‌کنند باید به این پرسش پاسخ بدهند که مگر اوباما و دولت او در کینه‌توزی و دشمنی با ایران اسلامی و جنگ‌افروزی و قتل‌عام مردم بی‌‌پناه و بی‌گناه منطقه و راه‌اندازی تروریست‌های تکفیری که آشکارا ایران را هدف اصلی خود معرفی می‌کردند، با آنچه ترامپ ادعا می‌کند که در پی آن است کمترین تفاوتی داشته‌اند؟! مگر دولت اوباما، سند ذلت‌آفرین برجام را به کشورمان تحمیل نکرده است؟ مگر در مقابل امتیازات نقد فراوانی که گرفته است فقط یک مشت وعده نسیه تحویل نداده است که این وعده‌های نسیه را نیز یکی پس از دیگری نقض می‌کند؟ و ده‌ها و صدها اقدام خصمانه دیگر که فهرست آن هم مثنوی هفتاد من کاغذ خواهد بود. آیا این واقعیت‌های تلخ قابل انکار است؟! اشاره به این نکته نیز ضروری است که در تصمیم مشترک ترامپ و اوباما برای ممنوعیت ورود اتباع 7 کشور اسلامی به آمریکا، هدف اصلی ایران بوده است. در میان این 7 کشور، یعنی ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی، به وضوح می‌توان دید که کشورهای سودان و سومالی و تا اندازه‌ای لیبی، فقط برای رد گم کردن در این فهرست آمده‌اند و ایران و عراق و سوریه و یمن از آن جهت که زنجیره مقاومت در منطقه را تشکیل می‌دهند در لیست جای گرفته‌اند و در این میان، ایران اسلامی به عنوان پرچمدار اصلی مقاومت مورد نظر بوده و هست.

 

 

محمد اسماعیلی نیز در یادداشتی در روزنامه جوان با عنوان « اقدام «متقابل» و «تنبیهی» در مواجهه با ترامپ » نوشت: « اقدام ترامپ مبنی بر لغو صدور روادید برای اتباع کشورهای«مضر برای منافع ایالات متحده» و از جمله ایران به مدت90روز و گنجاندن کشورمان در فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» و «تهدیدی فوق‌العاده» با واکنش برخی از مقامات ارشد کشورمان مواجه شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی این اقدام را نشان‌دهنده سخافت در بینش دولتمردان امریکایی می‌داند و از موضع یکی از هنرمندان کشور تقدیر می‌کند. رئیس‌جمهور محترم کشورمان نیز در حساب توئیتری خود اظهار می‌کند: «دنیای امروز، دنیای همسایگی فرهنگ‌ها و تمدن هاست، نه ایجاد فاصله و دیوارکشی بین ملت‌ها. دیوار برلین که سالیانی پیش فروریخت را فراموش نکنیم» و محمدجواد ظریف نیز در اقدامی مشابه با رئیس‌جمهور کشورمان توئیت می‌کند: «ما ضمن احترام به امریکایی‌ها و جدا کردن حساب آنها از سیاست‌های خصمانه دولت این کشور، اقدامات متقابل را برای حمایت از شهروندانمان به عمل می‌آوریم.»

 

 

تصمیم اصغر فرهادی برای نرفتن به امریکا

 
 
 
 
 
 
 

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان « استثنا نیستم، به امریکا نمی‌آیم » با اشاره به یادداشت اعتراضی اصغر فرهادی نوشت: «متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. » سرانجام اصغر فرهادی به هیاهویی که فرمان اجرایی دونالد ترامپ به پا کرده بود، واکنش نشان داد. روز جمعه دونالد ترامپ فرمان اجرایی‌ را امضا کرد که بر اساس آن ورود مهاجران هفت کشور به خاک امریکا به مدت ١٢٠ روز به حالت تعلیق درآمد. امضای ترامپ زندگی دانشجویان و بسیاری از افرادی که به این کشور رفت‌وآمد می‌کنند را تحت تاثیر قرار داد. اصغر فرهادی یکی از افرادی است که حضورش با توجه به این فرمان اجرایی در مراسم اهدای جوایز اسکار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. کار تا جایی پیش رفت که آکادمی اسکار برای آرام کردن فضا پا پیش گذاشت و از غیبت اصغر فرهادی در این مراسم ابراز نگرانی کرد، اما این واکنش نیز راه به جایی نبرد. روز گذشته بالاخره اصغر فرهادی با انتشار بیانیه‌ای در نیویورک‌تایمز موضع خود را درباره حضورش در مراسم اسکار امسال اعلام کرد. فرهادی در حال برنامه‌ریزی برای حضور در بزرگ‌ترین مراسم اهدای جوایز سال بوده است ولی «اما و اگرهای» فرمان اجرایی ترامپ برای او به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و می‌نویسد که حتی اگر استثنایی برای سفر او در نظر گرفته شود باز هم در این مراسم شرکت نمی‌کند.»

 کاریکاتور از روزنامه قانون
ادعای جدید شریعتمداری در مورد ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا
 

برجام 

 

وزیر خارجه فرانسه نیز پیش از سفر به ایران در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «برجام میوه داده است» نوشت: « می‌خواهم در آغاز نخستین سفر رسمی‌ام به ایران، به دلالت تاریخی توافق 14 ژوئیه 2015 [برجام] و دورنماهای نویدبخش آن بپردازم. فرانسه به تحقق توافق کمک بسیار کرد زیرا همیشه بر این اعتقاد بوده که مسأله برنامه هسته‌ای ایران باید با ذهنیت گفت‌وگو و از طریق مذاکره حل شود. هنگام امضای توافق، پرزیدنت فرانسوا اولاند گفت: «برعهده ایران است که مجموعه تدابیر اتخاذ شده را طبق تقویم مقرر به اجرا درآورد. فرانسه و شرکایش با حسن‌نیت و قاطعیت پیگیر رعایت توافق خواهند بود... اینک ضروری است که ایران بتواند با کنشگری، مسئول ثبات در همسایگی خود باشد.» از دیدگاه ما، توافق باید گشایش فصلی جدید در روابط میان ایران و جامعه جهانی باشد. توافق، فرصتی است تا روابط مان را در همه عرصه‌ها عادی‌سازی کنیم: سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و انسانی. معنای سفر 28 ژانویه 2016 پرزیدنت روحانی به پاریس نیز چنین بود.

توافق از هم‌اکنون میوه داده است. همچنان‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داده، ایران در مسیر احترام به تعهدات خود است. اروپا و ایالات متحده نیز تحریم‌های اقتصادی و مالی ناشی از عدم رعایت تعهدات ایران را لغو کرده‌اند. پیامدهای مثبت فوری بوده، اقتصاد ایران راه رشد مستمر را از سر گرفته است. در مدت 12 ماه، صادرات نفت دو برابر شده و به میزان پیش از تحریم‌ها بازگشته است. شرکت‌های بزرگ فرانسوی توافق‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران منعقد کرده‌اند که هم در ایران و هم در فرانسه اشتغالزاست. خودروسازان فرانسوی و شرکای ایرانی‌شان هزاران خودرو می‌سازند و نخستین هواپیما از 100 هواپیمای ایرباس در ماه ژانویه تحویل ایران شده است. جهش جدید روابط ایران و فرانسه باید شامل مبادلات انسانی اعم از تجار، دانشجویان و جهانگردان نیز بشود. فرانسه حاضر نیست در برابر چالش‌هایی که جهان با آن روبه‌روست در خود فرو رود یا دیگران را طرد کند. انتخاب فرانسه، همکاری بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی است. تروریسم ملیت ندارد. گذشته از این، با توجه به جایگاه ایران و نقش و مسئولیت ایران، این سفر فرصتی برای طرح وضعیت اسفبار خاورمیانه و نیاز عاجل منطقه به صلح و امنیت است. هیچ ‌یک از درگیری‌های جاری راه‌حل نظامی ندارد، نه در سوریه و نه در عراق یا یمن و فقط اقدام برای آشتی ملی که ضمناً به حاکمیت و تمامیت هر کشور احترام بگذارد می‌تواند صلح را با رعایت تنوع و حقوق و خواست‌های همه شهروندان برگرداند.

باید کوشش قاطع برای ریشه‌کن‌ کردن داعش و القاعده را نیز بر این رویکرد افزود. فرانسه در ائتلاف برای آزادسازی موصل و رقه شرکت دارد و همه باید در برابر دشمن مشترک متحد باشیم و با تروریسم بجنگیم. فرانسه یقین دارد که با هم‌پیوند شدن دوباره ایران با جامعه جهانی، زمان آن رسیده است که ایران با همسایگان خود همکاری و با آنها پیوند اعتماد ببندد. فرانسه با همه به یک صدا سخن می‌گوید و یقین دارد که امنیت جمعی فقط می‌تواند حاصل تعهد همگانی باشد. فرانسه آماده کمک به تحقق این امنیت است.»

بازهم یارانه ها

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان « 50 هزار میلیارد تومان مردم کجاست؟ » با اشاره به تناقض‌گویی‌های نوبخت، زنگنه و طیب‌نیا درباره درآمدهای هدفمندی نوشت: «تناقض‌گویی‌های مسئولان ارشد دولت درباره درآمدهای هدفمندی روز به روز بیشتر می‌شود و در این میان مشخص نیست آیا بخشی از این درآمدها به خزانه واریز شده است یا خیر؟ نوبخت می‌گوید بخشی از این درآمدها به حساب شرکت‌های دولتی برمی‌گردد و زنگنه هم می‌گوید هر چه از حامل‌های انرژی به دست می‌آورد به خزانه واریز می‌شود.

به گزارش «جوان» از یک ماه پیش تا به امروز بود که موضوع میزان درآمد دولت از قانون هدفمندی یارانه‌ها محل چالش بوده است. سخنگوی کمیسیون تلفیق درآمد دولت را در سال گذشته 80 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که خیلی دیر با تکذیب دولت همراه شد. محمدباقر نوبخت اما اندکی بعدتر در مجلس حاضر شد و درآمد دولت از محل هدفمندی را تنها از محل فرآورده‌های نفتی اینگونه تشریح کرد: درآمد حاصل از محل فروش فرآورده‌های نفتی 50 هزار و 600 میلیارد تومان است.

وقتی در این عدد ارقام مربوط به برق آب و گاز اضافه شود، نزدیک به رقمی است که نوبخت در کمیسیون تلفیق آن را اعلام کرده است. هادی قوامی عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در این باره به فارس گفت: نوبخت در نشست این کمیسیون درآمد امسال از حامل‌های انرژی را 85 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.»

بدرقه آتش نشان ها

ادعای جدید شریعتمداری در مورد ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا
 

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «همه برای بدرقه جـان نثاران ملت» با اشاره به اینکه اقشار مختلف مردم، ۱۶ شهید آتش نشان را تشییع می کنند. نوشت: «مردم قدرشناس تهران، امروز با 16 فرزند دلاور خود وداع می کنند. شهدای حادثه تلخ پلاسکو از ساعت 8:30 امروز بر روی دستان شهروندان تهرانی تا عرش الهی بدرقه می شوند و بار دیگر درسی بزرگ از عشق، ایثار و فداکاری را به ثبت می رسانند. در حادثه غم‌انگیز فروریختن ساختمان پلاسکو در سی‌ام دی‌ماه 95، 16 آتش نشان غیور تهران، جان خود را نثار امنیت شهر و شهروندان کردند و امروز ، ملت قدرشناس با حضور حماسی خود در مراسم تشییع پیکرهای آتش نشان، پاسخ رشادت و فداکاری دلاورمردان را دادند. آتش‌نشانان فداکار در حادثه پلاسکو، در حالی که ناایمنی مطلق ساختمان، حجم کالاهای انبار شده و حضور پر تعداد مردم در پلاسکو، می توانست فاجعه ای بزرگ از مرگ شهروندان را رقم بزند، دل به آتش زدند و با خروج به موقع شهروندان از ساختمان درحال ریزش، خود به دیدار حق رفته و ده‌ها شهروند را از دل آوار و آتش نجات دادند. «فریدون علی تبار»، «محمد آقایی»، «محسن قدیانی»، «حسین حسین زاده»، «علیرضا صفی زاده»، «حسین سلطانی»، «رضا شفیعی»، «امیرحسین داداشی»، «مجتبی کوهی»، «علی مستوفی»، «ناصر مهرورز»، «بهنام میرزاخانی»، «حامد هوایی»، «علی امینی»، «محسن روحانی» و «رضا نظری» 16آتش نشانی بودند که در حادثه پلاسکو شهید شدند تا از برکت خون‌شان، امنیت و آرامش شهر را رقم بزنند. شهدای آتش نشان که در قامت مدافعان ملت در برابر حوادث شهری، در پلاسکو حماسه ای عظیم رقم زدند، امروز روی دست مردم تا قطعه 50 بهشت زهرا (س) بدرقه شدند تا در قطعه 50 و جوار مدافعان حرم آرام گیرند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر