کد خبر: 132274
A

استاد حوزه: تکلیفی برای شیعه کردن دنیا نداریم/ امام جعفرصادق فرموده: شیعه کردن مردم به شما ربطی ندارد

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش تلاش برای شیعه کردن مردم دنیا را یکی از اشتباهات برخی از شیعیان دانست و گفت این گروه گاهی برای رسیدن به هدف خود دست به توهین به مقدسات اهل تسنن می‌زنند که این توهین‌ها نتیجه عکس دارد.

استاد حوزه: تکلیفی برای شیعه کردن دنیا نداریم/ امام جعفرصادق فرموده: شیعه کردن مردم به شما ربطی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ این استاد حوزه علمیه در سلسله جلسات «شرح کتاب اصول کافی» گفت: کتاب اصول کافی مهمترین متن حدیثی شیعیان و منسوب به حضرت بقیه الله است که فرمود: «الکافی کاف لشیعتنا.» یعنی ؛ کتاب کافی برای شیعیان ما کفایت می کند.

اشاره ای به کتاب کافی کلینی

کتاب «کافی» هشت جلد است که دو جلد آن اصول کافی و بقیه آن فروع و روضه کافی نام دارد.

فروع کافی، فقه است که حاوی احادیث مربوط به احکام طهارت، صلات، صوم، حج، زکات، جهاد و مباحث حقوقی مربوط به شیعه است. این مجلدات کافی در ارتباط مستقیم بین ما و شما نیست بلکه در دسترس فقیهان و مجتهدان است. آنها می خوانند و بررسی می کنند و احکام را استنباط میکنند و نتیجه آن رساله توضیح المسائل میشود.

دینداران هم در معرض خطاء هستند!

سروش گفت: گاهی گمان می‌شود که ما شیعیان اشتباه نمی‌کنیم. حال آنکه اشتباهات و خطاها مربوط به دیگران و بی‌دین‌ها و سکولارها نیست. کل اصول کافی را نگاه کرده‌ام، احادیثی در آن وجود دارد که حکایت از اشتباهات دینداران می کند.

وظیفه‌ای برای شیعه کردن دیگران نداریم

یکی از اشتباهات ما این است که گمان می کنیم وظیفه داریم همه دنیا را شیعه کنیم. ما وظیفه‌ای برای شیعه کردن دیگران نداریم.
وی ادامه داد: در اصول کافی بابی به نام «ترک دعاء الناس» وجود دارد. یعنی شیعه کردن مردم به شما ربطی ندارد. در این باب روایتی از امام صادق (علیه السلام) وجود دارد که چنین نقل شده : «اِجْعَلُوا أَمْرَکُمْ لِلَّهِ وَ لاَ تَجْعَلُوهُ لِلنَّاسِ»؛ شما شیعیان اعتقادات خود درباره ما را حفظ کرده و برای خدا نگهدارید و همه برنامه شما این نباشد که اینها را حتما به مردمی که شیعه نیستند منتقل کنید. «فَإِنَّهُ مَا کَانَ لِلَّهِ فَهُوَ لِلَّهِ وَ مَا کَانَ لِلنَّاسِ»؛ چیزهایی که مربوط به خداوند متعال است، مانند هدایت انسان‌ها و تشخیص حق، مربوط به خدا است.

«وَ لاَ تُخَاصِمُوا اَلنَّاسَ لِدِینِکُمْ»، سر شیعه بودن با مردم نزاع نکنید.
«فَإِنَّ اَلْمُخَاصَمَهَ مَمْرَضَهٌ لِلْقَلْبِ»، شما اگر این کار را انجام دهید انسان‌ها از نظر اعتقادی آسیب می‌بینند.

این استاد حوزه افزود: هفت حدیث از امام صادق (علیه السلام) در این باب اصول کافی وجود دارد که حضرت می فرمایند ما نسبت به شیعه کردن دیگران مسئولیتی نداریم.

نمونه دیگر از آن احادیث چنین است که حضرت صادق (ع) می‌فرمایند: « یَا ثَابِتُ مَا لَکُمْ وَ لِلنَّاسِ کُفُّوا عَنِ اَلنَّاسِ وَ لاَ تَدْعُوا أَحَداً إِلَى أَمْرِکُمْ »؛ ای ثابت به شما چه ربطی دارد که چه کسی چه اعتقادی دارد؟ به شما چه ارتباطی دارد که فلانی سنی است و شیعه نیست؟ دست بردارید؛ مباحث اعتقادی به شما ارتباطی ندارد. بگذارید مردم زندگی خود را داشته باشند.

در قبول حق کتمان حقیقت نمی کنیم

البته ناگفته پیداست که ما ؛ حق را بیان می‌کنیم و حقیقت را آشکار کرده و فریب‌های تاریخ را مستند بیان کرده و کتمان حقیقت نمی کنیم ولی این با شیعه کردن افراد متفاوت است.
به قول استاد شهید مطهری؛ برای بیان حقیقت؛ زبانِ تیز نداریم و تلخ حرف نمی زنیم.
امروزه برخی کارگران سنی دارند یا با شهرهای سنی نشین ارتباط دارند. ما موظف نیستیم که برای شیعه کردن اینها تلاش کنیم.

اهانت به مقدسات دیگران و افراد مورد احترام آنان اشتباه است

سروش گفت: برخی با بلندگوها به مقدسات دیگران اهانت می کنند. امروز به برکت فضای مجازی صداها در سراسر دنیا پخش می‌شود. اهانت به فردی که مورد احترام یک مکتب است کار اشتباهی است. قرآن در سوره انعام می فرماید: «وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ .» به کسانی که مورد اعتقاد دیگران هستند بدگویی نکنید. وقتی شما به بُت بد بگویید، بُت‌پرست هم به آنچه که شما به آن اعتقاد دارید بد می گوید. می گوید می خواهیم جنایات فلانی را به همه دنیا معرفی می کنیم. شما شروع می‌کنید و طرف مقابل هم به امام شما ناسزا می گویند.

وی افزود: قرآن در سوره تحریم می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ». یعنی خودت را و سپس اهلت را حفظ کن.

مگر ما پیامبر امت هستیم؟ امام زمان عج وقتی آمدند می دانند که باید چگونه بشریت را هدایت کنند. ما فکر می کنیم باید شیعه سازی کنیم و دست به ناسزا گویی می زنیم. قرآن ما را از ناسزاگویی به مقدسات دیگران منع کرده است.

اهانت به بهانه عزاداری !

سروش گفت: یکی دیگر از اشتباهات این است که فکر می کنند اگر در قالب عزاداری ائمه اطهار، از دشمنان آنان مطلبی را مطرح کنند و بعد اهانت کنند ، مردم شیعه می شوند. این روند، نتیجه برعکس دارد.
چندسال قبل در ایام فاطمیه در یکی از استان‌های مرزی شمال شرق کشور، پرچم‌هایی را در ایام فاطمیه زدند و در آن دیگران را لعن کردند. آنها مصیبتی درست کردند. اگر مراجع به داد نمی رسیدند زمینه اهانت مقدسات شیعه و حتا شیعه کشی راه می افتاد.

راه گسترش شیعه، الگوگرفتن از ائمه است

این استاد حوزه تصریح کرد: راه شیعه کردن عالم را اصول کافی بیان کرده است. راه این است که ما به ائمه دین نگاه کنیم و از آنها الگو بگیریم.

معاویه ابن وهب از شاگردان اول مکتب امام صادق علیه السلام است. معاویه می گوید از امام صادق سوال کردم که بفرمایید ما با اهل تسنن و کسانی که اعتقادات شیعه را نپذیرفتند باید چه کنیم؟ حضرت می فرمایند: فانظروا الی ائمتکم، فوالله؛ یعنی به ما نگاه کنید. سپس حضرت قسم می خورد. -قسم خوردن مکروه است و در هنگام ضرورت کراهت آن برداشته می شود ، حضرت قسم می خورد- و می گوید به خدا قسم اگر این اهل تسنن مریض بشوند ما به عیادت آنها می رویم. آیا ما و دولت و حاکمیت ما چنین کرده است؟ چرا اینقدر فاصله بین شیعه و سنی زیاد است. بعد حضرت می فرمایند: هرکجا ببینیم تشیع جنازه آنان برقرار است در آن شرکت می کنیم. وَ یُقیمُونَ الشَّهادَهَ لَهُمْ وَ عَلَیْهِمْ،. جایی در دادگاهی گرفتار باشند ما به نفع آنها شهادت می دهیم. وَ یُؤَدُّونَ الْأمانَهَ اِلَیْهِمْ. اگر امانتی هم از اینها پیش ما باشد ما به اینها بر می گردانیم.این راهی است که ما می توانیم شیعه را معرفی کنیم.

دو تیغه قیچی که در مخالفت یکدیگر ، یک اصل را قطع می کنند

این استاد حوزه و پزوهشگر دینی افزود: استاد مطهری می فرماید : دو دسته حالت دو تیغه را دارند. این دو تیغه وقتی به سمت هم حرکت می کنند هرچه بر سر راهشان هست قطع می کنند. آنچه اینجا قطع می شود اسلام است. یکی اصول کافی را از اعتبار می اندازد و می گوید اصول کافی شما اعتبار ندارد. دیگری می گوید کتاب بخاری شما اعتبار ندارد. اما آنچه از اعتبار می افتد اسلام و قرآن است. اما محوری که این دو تیغه را به هم وصل می کند در ماورای کشورهای اسلامی است.

منبع: شفقنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر