کد خبر: 135179
A

ابراهیم متقی: دولت باید قیمت ها را ثابت نگه دارد تا جامعه فکر نکند افزایش قیمت به برجام ربط دارد

ابراهیم متقی استاد دانشگاه تهران گفت: در زمانی که ما داریم مذاکرات برجامی را انجام می دهیم مهمترین کار این است که اقتصاد و قیمت ها ثبات داشته باشد وقتی که اینگونه نباشد با آدرس غلطی که به جامعه می شود آمریکا فرصت بدست می آورد.

ابراهیم متقی: دولت باید قیمت ها را ثابت نگه دارد تا جامعه فکر نکند افزایش قیمت به برجام ربط دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ ابراهیم متقی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران شب گذشته در برنامه تلویزیونی ثریا  با موضوع مذاکرات هسته‌ای و بدعهدی های آمریکا روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

ابراهیم متقی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ابتدای این برنامه درباره بدعهدی های آمریکا در مذاکرات و راهکار ایران در مذاکرات گفت: مذاکرات یک بخش اجتناب ناپذیر از موضوع سیاست خارجی است و ما نمی توانیم وضعیتی را در نظر بگیریم که بگوییم در فضای بن بست دیپلماسی قرار داریم.

وی تاکید کرد: آقای رئیسی از زمانی که در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شد هیچ زمان با برجام رویکرد مقابله ای نداشت و همواره این نگاه را داشت که بتوانیم منافع خود را در مذاکرات اعاده کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریم هاست، برای همین تلاش مسئولان برای برداشته شدن تحریم‌ها امری پذیرفته شده است.

متقی ادامه داد: آمریکایی‌ها به مذاکرات نیاز دارند زیرا می دانند اگر واقعیت ایران نادیده گرفته شود ممکن است ایران در فضای گریز قرار بگیرد. اما این سوال مطرح است که آیا آمریکایی‌ها می خواهند صنعت هسته ای صلح جویانه ایران را بپذیرند یا اینکه آیا می خواهند ظلمی که به مردم ایران می شود را پاسخگو باشند یا نه.

وی با بیان اینکه مذاکرات را اجتناب ناپذیر می دانم، گفت: معتقدم در مذاکرات بن بستی وجود ندارد، اما این بحث هم وجود دارد که باید برنامه مشخصی داشته باشیم و باید از برجام درس بگیریم.

بنابرگزارش دیده بان ایران؛ ابراهیم متقی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ذات برجام یک ذات ناپایدار است، گفت: یکی از دلایلی که مذاکرات در شرایط کنونی طولانی شده این است که ایران دارد دنبال راه حل هایی می گردد که گریز امریکایی‌ها در انجام تعهداتش را سخت کند. همانگونه که آمریکایی ها به دنبال این هستند که گریز ایران در بحث هسته‌ای را سخت کنند، ایران هم باید تلاش کند که آمریکا به راحتی زیر قول خود نزند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: سیاست اقتصادی کشور با یک سیاست برجامی که می‌خواهد در آن عزت باشد همخوانی ندارد، برای توافق و سیاستی که در آن عزت باشد باید صبور باشید، خویشتن دار باشید و سناریوهای مختلف را بررسی کنید.

وی اضافه کرد: در زمانی که ما داریم مذاکرات برجامی را انجام می دهیم مهمترین کار این است که اقتصاد و قیمت ها ثبات داشته باشد وقتی که اینگونه نباشد با آدرس غلطی که به جامعه می شود آمریکا فرصت بدست می آورد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر