کد خبر: 136263
A

نماینده مجلس: یکی از عوامل اصلی ناامن سازی سوریه، ترکیه است/ امنیت سوریه یعنی امنیت کل منطقه!

رضایی گفت: مسئله سوریه محور اصلی نشست آستانه است و امنیت سوریه امنیت یک کشور نیست بلکه امنیت کل منطقه است؛ کما اینکه ناامن شدن سوریه در این سالها به همه کشورهای منطقه هم به نوعی کم و زیاد در ارتباط است.

نماینده مجلس: یکی از عوامل اصلی ناامن سازی سوریه، ترکیه است/  امنیت سوریه یعنی امنیت کل منطقه!

به گزارش دیده بان ایران؛《ابراهیم رضایی》نماینده مردم دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با اهمیت سفر پوتین و اردوغان به تهران گفت:  سفر پوتین و  اردوغان به تهران به طور مجزا دارای اهمیت است و امیدواریم که اهتمام لازم در این کشورها خصوصا در ترکیه در رابطه با مسائل سوریه وجود داشته باشد زیرا ترکیه به عنوان یک عامل اصلی ناامن سازی سوریه است.

وی با بیان این‌ جمله که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد امنیت کامل و حفظ ثبات ارزی سوریه باشیم‌، خاطر نشان کرد: مسئله سوریه محور اصلی نشست آستانه است و امنیت سوریه امنیت یک کشور نیست بلکه امنیت کل منطقه است؛ کما اینکه ناامن شدن سوریه در این سالها به همه کشورهای منطقه هم به نوعی کم و زیاد در ارتباط است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به دیگر اهداف این سفر عنوان‌کرد:  البته این سفر اهداف دیگری هم داشت و بخصوص در حوزه اقتصادی، تشکیل شورای عالی ایران و ترکیه بود که در آنجا مسائل  دو جانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. سفر پوتین هم رویکرد اقتصادی داشت و توسعه روابط با این کشورها که کشورهای همسایه ایران و کشورهای بزرگ و پرجمعیت و کشورهایی با جی دی پی بالا هستند، حتما به نفع ملت ما و کشور ما خواهد بود. 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا قراردادهای چندین ساله مانند قرار داد ۲۵ساله با چین، با روسیه و ترکیه منعقد خواهد شد؟ گفت: بله،  در سفر سال گذشته آقای رئیسی به مسکو توافق شد که روابط سطح مبادلات تجاری دو کشور از حالت فعلی که 4 میلیارد دلار است تا 10 میلیارد دلار در فاز اول ارتقاء پیدا کند و البته ظرفیت تا 20 میلیارد دلار هم افزایش پیدا می‌کند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این‌ سوال که روسیه  دنبال نقش آفرینی در مسئله برجام است قطعا در این سفر در مورد برجام صحبت هایی می شود؟ گفت: مسئله برجام در این سفر مطرح شد منتها ما چالش چندانی با روسیه نداریم و چالش اصلی ما با غرب و آمریکا است و روس ها در بین کشورهای 1+4 بیشترین همگرایی را در مورد برجام با ما داشتند.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر