کد خبر: 13825
A

مطالبات استانی نمایندگان دلیلی برای مطرح کردن استیضاح دانش‌آشتیانی؟

عضو کمیسیون آموزش مجلس: استیضاح وزرا، حق قانونی نمایندگان است اما پیگیری مطالبات استانی و همچنین برآورده کردن معیشت فرهنگیان علاوه بر استیضاح راه‌های دیگری هم دارد.

مطالبات استانی نمایندگان دلیلی برای مطرح کردن استیضاح دانش‌آشتیانی؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش مجلس در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشت: وزیر فعلی آموزش و پرورش مدت کوتاهی است که بر سر کار آمده و مسوولیت وزارتخانه‌ای را برعهده گرفته که با مشکلات عدیده‌ای روبه رو است.

مشکلاتی که نیاز به زمان و برنامه‌ریزی مناسب دارد تا بخشی از آن حل شود. دانش آشتیانی بیش از دو ماه است به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی از مجلس رای اعتماد گرفته و در این مدت نمی‌توان انتظار داشت که بتوان خروجی و دستاوردی از برنامه‌های خود به دست آورد.


اخیرا اما برخی از نمایندگان قصد استیضاح وزیر آموزش و پرورش را دارند. در صحبت با نمایندگانی که استیضاح دانش آشتیانی را امضا کرده‌اند می‌توان به نتیجه رسید که برخی از امضا‌کنندگان استیضاح برای مطالبات استانی و تغییر مدیران منطقه خود دست به این اقدام زده‌اند. اگر این فرض را بپذیریم که استیضاح وزیر آموزش و پرورش به قصد دستیابی به مطالبات ملی و منطقه‌ای از جمله تغییر مدیران و تعیین بودجه برای استان‌ها باشد، منطقی است که در این مدت کوتاه نمی‌توان انتظار داشت وزارتخانه‌ای با این وسعت به برنامه‌ها و اهداف تعیین شده دست پیدا کند.


استیضاح وزرا، حق قانونی نمایندگان است اما پیگیری مطالبات استانی و همچنین برآورده کردن معیشت فرهنگیان علاوه بر استیضاح راه‌های دیگری هم دارد. قانون مسیرهای متفاوتی را برای توضیح خواستن از وزیر در مورد عملکرد در حوزه مسوولیت خود، قرار داده است. نمایندگان می‌توانند در ابتدا برای بیان مطالبات منطقه‌ای خود به وزیر مورد نظر در صحن تذکر دهند و پس از آن اگر به نتیجه نرسیدند از وزیر مربوطه برای حضور در کمیسیون دعوت کنند. در حالی که از صحبت‌های وزیر در کمیسیون اقناع نشدند، می‌توانند در صحن مجلس از وزیر توضیح بخواهند و در نهایت اگر نمایندگان با صحبت‌های وزیر مجاب نشدند، از استیضاح به عنوان راه آخر استفاده کنند. کمیسیون‌های مجلس و بعد خود مجلس تا جایی که ممکن است از راه تذکر، گفت‌وگو با وزرا و مسوولان یا ارایه گزارش و... اعتراض خود را به فرد یا نهادهای متخلف نشان دهند که تصور نمایندگان مجلس در مورد اقدامات آنها چگونه است. اگر بعد از تمامی رفت و آمدها امری اصلاح نشد، مجلس می‌تواند از ابزار استیضاح استفاده کند.


در مورد استیضاح آقای دانش آشتیانی شاهد هستیم که هیچ کدام از این مراحل صورت نگرفته است و در این مدت کوتاه که مسوولیت وزارت را با وجود تمامی مشکلات برعهده گرفته است مطرح شدن استیضاح به هیچ‌وجه منطقی نیست.
مطرح‌کنندگان استیضاح عنوان می‌کنند، تاخیر در پرداخت حقوق و معوقات فرهنگیان یکی از دلایل اصلی استیضاح است. این اتفاق اما در شرایطی است که در دولت تنها وزارت آموزش وپرورش معوقات را با تاخیر پرداخت نکرد و همزمان وزارتخانه‌های دیگر نیز این مشکل را داشتند اما تنها نمایندگان مجلس وزارت آموزش و پرورش را نشانه گرفته‌اند. نکته مهم دیگر، مطرح شدن وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان با برنامه‌های پیش گرفته شده توسط دانش آشتیانی است. در حالی که همگان به این امر آگاهند که وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان مربوط به دوران مدیریت کوتاه دانش آشتیانی نمی‌شود و مشکلاتی از گذشته برای او باقی مانده است.


نمایندگان مردم باید متوجه این موضوع باشند که استیضاح نباید سیاسی شود. اگر مطالبه‌ای مورد نظر نمایندگان است می‌تواند از راه‌های گوناگون به آن برسد و استیضاح را به عنوان راه آخر و شرایطی که نتوان به نتیجه رسید، انتخاب کنند. این رویه نادرستی است که برخی نمایندگان پیش گرفته‌اند و می‌خواهند به هر بهانه ممکن موضوع استیضاح را مطرح کنند. زمانی استیضاح که به عنوان اهرمی برای پیشبرد امور کشور استفاده می‌شود در اختیار بازی‌های سیاسی و جناحی قرار بگیرد، مردم آسیب این موضوع را باید تحمل کنند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر