کد خبر: 141987
A

یک نماینده مجلس: حاصلی از کشت فراسرزمینی نداشته‌ایم

احد آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: حوزه کشت فراسرزمینی باید دارای متولی مشخصی در وزارت جهاد کشاورزی در قالب اداره‌ کل و یا معاونت باشد تا این مسئولین بتوانند مدیریت، راه‌بری و نظارت کنند.

یک نماینده مجلس: حاصلی از کشت فراسرزمینی نداشته‌ایم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ احد آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از موارد مهم در زمینه اصلاح الگوی کشت و واردات آب مجازی کشت فراسرزمینی است. در این طرح سرمایه‌‎گذار در قالب ماموریت مشخص به کشور مقصد که اقلیم، زمین و هوای مناسب برای کشت مورد نظر را دارد اعزام می‌شود و محصول تولیدی را در راستای تامین نیاز کشور وارد می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف از کشت فراسرزمینی تامین نیاز بازار داخل به محصولات کشاورزی آب بر در خارج از مرزها است، ادامه داد: انجمنی در قالب کشت فراسرزمینی تشکیل شده و سرمایه‌گذارانی با دخالت دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرای این ماموریت را برعهده گرفته‌اند‌ و به کشورهای هدف اعزام شده ‎اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه به دلیل عدم وجود ساماندهی موضوع کشت فراسرزمینی در داخل بدنه دولت‌ها، این اقدام تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته است، عنوان کرد: سرمایه گذاری که کشور و نظام در زمینه کشت فراسرزمینی انجام داده است متاسفانه حاصل مطلوبی نداشته و محصولی وارد کشور نشده است.

وی با بیان اینکه عدم کسب بهره‌وری مناسب از کشت فراسرزمینی کارشناسان این حوزه را کم انگیزه کرده است، گفت: نشست‌هایی در کمیسیون کشاورزی با برخی از سرمایه گذاران کشت فراسرزمینی در آمریکای لاتین و حوزه قفقاز برگزار کرده‌ایم. حوزه کشت فراسرزمینی باید دارای متولی مشخصی در وزارت جهاد کشاورزی در قالب اداره‌ کل و یا معاونت باشد تا این مسئولین بتوانند مدیریت، راه‌بری و نظارت کنند.

آزادی خواه با اشاره به اینکه معدل گیری سالانه اقدام موثری در زمینه کشت فراسرزمینی است و کمیسیون کشاورزی نیز می‌تواند در معدل گیری سالانه نقش داشته باشد، ادامه داد: این آمادگی در کمیسیون کشاورزی مجلس وجود دارد تا پس از ایجاد تشکیلات مشخص در بدنه وزارت جهاد کشاورزی کمیته کشت فراسرزمینی را تشکیل دهیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه کشت فراسرزمینی به مشوق‌هایی نیاز دارد زیرا یکی از دلایل سرمایه گذاران در خصوص عدم واردات محصولات تولید شده نبود مشوق‌های گمرکی است، عنوان کرد: مشوق‌ها باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران از میان بازارهای موجود بازار هدفی که این تشکیلات برای آن شکل گرفته است را انتخاب کنند.

منبع: خانه ملت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر