کد خبر: 14614
A

پیگیری استیضاح آخوندی دور از تریبون مجلس/ واکنش لاریجانی به اصرارهای قاضی‌پور: وسط بودجه که نمی‌شود/ حواشی صحن علنی مجلس

استیضاح وزیر راه موضوعی بود که پایش به تذکر،‌ اخطار و گفتگوی مخفیانه رئیس مجلس و نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز باز شد.

پیگیری استیضاح آخوندی دور از تریبون مجلس/ واکنش لاریجانی به اصرارهای قاضی‌پور: وسط بودجه که نمی‌شود/ حواشی صحن علنی مجلس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز-سه شنبه، 26 بهمن- مشغول رفع ایرادهای شورای نگهبان به لایحه برنامه ششم توسعه بودند، اما موازی با این دستور کار، موضوعی دیگری نیز از سوی نمایندگان پیگیری شد.

استیضاح عباس آخوندی وزیر راه، نکته‌ای بود که چند نماینده در میان اظهار نظرشان در مورد مواد لایحه برنامه ششم توسعه به آن اشاره کردند.

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، اولین نفری بود که  در تذکری شفاهی با اشاره به جمع آوری 80 امضا برای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: نظر کمیسیون عمران درباره استیضاح وزیر راه اعلام شده است. رئیس مجلس  استیضاح آخوندی را معطل رفت و آمدهای اداری نکند.

پس از فرهنگی، این نادر قاضی پور بود که مسیر پیگیری استیضاح آخوندی را پیش گرفت و با تکیه به اخطار قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرشازی با امضای جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شده است. چرا بررسی این استیضاح در صحن علنی در دستورکار قرار نمی‌گیرد؟ چرا به قسم خود مبنی بر تعهد به اجرای درست آیین‌نامه داخلی مجلس پایبند نیستید؟

رئیس مجلس نیز پس از پایان این اخطار، پاسخ داد: هنوز نامه‌ای به دست هیئت رئیسه نرسیده است و ما هم به قسم خود پایبند هستیم.

اخطار و تذکرهای نمایندگان خواهان استیضاح آخوندی به همین نقطه ختم نشد، چه آنکه در دقایق پایانی مجلس در حالی که نمایندگان به دنبال رفع ایرادهای شورای نگهبان بودند، نادر قاضی‌پور با حضور در جایگاه هیئت رئیسه از اکبر رنجبرزاده درخواست می‌کرد که استیضاح را اعلام وصول کند.

تکرار درخواست قاضی‌پور تا جایی ادامه یافت که علی لاریجانی برای لحظاتی از تریبون فاصله گرفت و تلاش کرد به آهستگی سخن گفته و نادر قاضی پور را برای صرف نظر کردن از بیان استیضاح در شرایطی که مجلس درگیر لایحه برنامه ششم توسعه و پس از آن لایحه بودجه است، مجاب کند.

رئیس مجلس در حالی که به آهستگی صدایش از تریبون مجلس به گوش می‌رسید، در پاسخ به اصرار قاضی پور گفت: چشم در هیئت رئیسه مطرح می کنیم. چشم. وسط بودجه که نمی‌شود بررسی کرد. ‌یکشنبه بودجه داریم.

در این میان صدای آهسته نادر قاضی پور به گوش می‎رسید که اصرار داشت:«نه یکشنبه بذاریم.»

لاریجانی هم پاسخ می‌داد: خب  چه کنیم؟ نمی‌شود.اجازه بدهید این-ایرادهای شورای نگهبان در مورد لایحه برنامه ششم- را حل کنیم.

نکته ای که قاضی پور در برابر آن تأکید کرد که «خب جلسه تمام می شود.»، اما سرانجام این گفتگوی آهسته و با فاصله اندک از تریبون مجلس به این جمله رئیس مجلس ختم شد که «خب بدهید. چه کنیم!»

البته لحظاتی بعد از این گفتگوی پینگ پنگی آهسته، رئیس مجلس ختم جلسه صبح مجلس را اعلام کرد و ادامه بررسی ایرادهای شورای نگهبان به جلسه عصر موکول شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر