کد خبر: 14945
A

ردپای نمایندگان پرنفوذ در جدول پرحاشیه بودجه/ نامه‌‌ای برای حذف بودجه میلیاردی نهادهای فرهنگی خاص

پیشنهاد حذف جدول ١٧ پیوست لایحه بودجه ٩٦، به استناد سیاست‏های کلی اقتصاد مقاومتی، تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد.

ردپای نمایندگان پرنفوذ در جدول پرحاشیه بودجه/ نامه‌‌ای برای حذف بودجه میلیاردی نهادهای فرهنگی خاص

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه شرق نوشت: نمایندگان مجلس بر این باورند که تصویب این جدول با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تناقض بوده و شرایط رانتی برای برخی مؤسسه‌های خاص به وجود می‌آورد.
عبدالرضا هاشم‏زایی، از‌جمله نمایندگان منتقد جدول شماره ١٧، می‌گوید: «بودجه باید تا حد امکان شفاف و دقیق و فارغ از رانت و سوگیری باشد. بنابراین بر آنیم تا لایحه بودجه ٩٦ بدون جدول ١٧ قانون شود. باید گام‌های جدی در مسیر شفاف‌سازی مالی برداشته شود».اما جدول ١٧ موافقان و ذی‌نفعانی دارد. نام برخی نمایندگان سابق مجلس و شخصیت‌های با‌نفوذ در کنار نام مؤسسه‌ها، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌هایی آمده که حالا هر‌کدام بودجه چند‌میلیاردی از‌ آنِ خود کرده‌اند. از دانشگاه عدالت گرفته که مؤسس آن آیت‌الله شاهرودی است تا دانشگاه امام صادق و دانشگاه مفید.

مسعود رضایی، نماینده شیراز، از دیگر موافقان حذف جدول ١٧ است و در گفت‌وگویی تأکید دارد که وجود جداولی از جمله جدول ١٧ مغایر با عدالت و محورهای اقتصاد مقاومتی است. او می‌گوید: «نمی‌توانیم در میان این‌همه مؤسسه فرهنگی برخی را اجلّ از برخی دیگر بدانیم».پیش از ارائه پیشنهاد ٣٥ نماینده برای حذف جدول ١٧، کمیسیون برنامه و بودحه مجلس نیز تلاش‌‌هایی برای حذف این جدول آغاز کرده بود که رفته‌رفته رو به کم‌رنگ‌شدن نهاد.

مؤسسه‌های تازه به جدول ١٧ پیوستند
در شرایطی که حذف جدول ١٧ از سوی نمایندگان عضو در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گوش می‌رسید، نصرالله پژمان‌فر، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری، گفته بود «بودجه فرهنگی نهادها در جدول ١٧ حذف‌شدنی نیست».

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در گفت‌وگو با «شرق» فضای حاکم بر مجلس را به گونه‌ای می‌بیند که اگر پیشنهاد حذف جدول شماره ١٧ از سوی کمیسیون به صحن بیاید، احتمال حذف آن زیاد است. با‌این‌حال او از جمله نمایندگانی است که معتقد است به جای حذف این جدول می‌توان به دنبال افزایش نظارت بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات دریافتی این نهادها بود.حالا نمایندگان منتقد جدول ١٧ پیش از‌آنکه دوباره تلاش‌‌هایی برای بازگشت و ابقای جدول ١٧ از سوی نمایندگان موافق در دستور کار قرار گیرد، در نامه به هیئت‌رئیسه پیشنهاد حذف جدول را ارائه کرده‌اند.تا به اینجای کار و بر اساس مصوبه داخلی کمیسیون برنامه و بودجه نام ٥٠ مؤسسه فرهنگی از جدول شماره ١٧ خط خورده است. نکته عجیب اینکه در لایحه بودجه ٩٦ نام برخی مؤسسه‌ها و سازمان‌های جدید هم به چشم می‌خورد؛ از «شهرکتاب» گرفته تا «مدرسه اسلامی هنر» و «بنیاد پروفسور حسابی». البته در‌همین‌حال دیگر خبری از نام «بنیاد انصار‌الانصار» و اعتبار یک‌میلیاردی‌اش در لایحه بودجه ٩٦ نیست.

کاهش نه، افزایش
تلاش نمایندگان در مجلس نهم نه‌تنها به حذف و کاهش اعتبار این جدول نینجامید که موجب افزایش سرانه اعتباری این جدول شد. آن‌چنان که جدول شماره با بودجه‌ای ٢٤٤میلیاردتومانی وارد صحن شد و با ٢٧٦ میلیارد تومان مصوب شد. حالا در لایحه بودجه ٩٦‌ رقمی در حدود ٢٣٠ میلیارد تومان برای نهادها و سازمان‌های فرهنگی پیشنهاد شده است. باید دید آیا امسال نیز مانند سال گذشته این رقم دستخوش افزایش می‌شود یا روندی رو به کاهش در پیش می‌گیرد.با توجه به در‌نظر‌گرفتن جمع کثیری از اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس دهم انتظار می‌رود مسئله حذف جدول ١٧ با جدیت بیشتری دنبال شود. هرچند برخی نمایندگان اصولگرا و مستقل نیز با جدیت به دنبال حذف جدول‌اند و نام‌شان در ردیف امضا‌کنندگان پیشنهاد حذف نیز به چشم  می‌خورد. جدول ١٧، در مجموع ٦٦ ردیف است و اعتبارات آن شامل ١٧٩ میلیارد تومان اعتبارات جاری و ٥٣ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی است که سرجمع اعتبار این ٦٦ دستگاه می‌شود ٢٣٢ میلیارد تومان. احمد بخشایش‌اردستانی در مجلس نهم گفته بود که «برخی نمایندگان پرنفوذ مجلس جدول ١٧ بودجه را می‌نویسند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر