کد خبر: 158282
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: کسی می‌تواند مردم را به خوردن دو وعده غذا دعوت کند که خود و اطرافیانش هم آن را رعایت کنند

شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در واکنش به اظهارات چند روز گذشته مصباحی مقدم که توصیه کرده بود مردم مانند چینی ها به دو وعده غذا قناعت کنند به سایت دیده‌بان ایران گفت: ر روزهایی که مردم چشم‌شان به عمل از طرف مسئولان است، رفتارهایی از روی ندانم‌کاری سر می‌زند که مردم را شعار زده می‌کند. این شعارزدگی‌ها قطعا اثر معکوس و بدتری دارد. کسی می‌تواند مردم را به خوردن دو وعده غذا دعوت کند که خود و اطرافیانش هم آن را رعایت کنند، کسی می‌تواند به مردم بگوید مانند مردم یمن لنگ بپوشید که دست‌کم فرزندانش با کلاس عادی هواپیما سفر کنند نه تجاری، کسی می‌تواند به مردم بگوید در ایران بمانند که فرزندانش در کانادا نباشند.

شریعتی، عضو اتاق بازرگانی: کسی می‌تواند مردم را به خوردن دو وعده غذا دعوت کند که خود و اطرافیانش هم آن را رعایت کنند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روز گذشته غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با «جماران» علت توسعه نیافتگی کشور را عدم قناعت مردم ایران دانست! او در مقایسه‌ای عجیب عنوان کرد: «چین به اندازه موقعیت و شرایط ما نیست. موقعیت انرژی که ما داریم چین ندارد. البته موقعیت جمعیتی که چین دارد را ما نداریم. آن جمعیت قانع است، جمعیتی که به دو عده یا یک وعده غذا در شبانه روز اکتفا می‌کند. این فرهنگ کاملاً متفاوتی است.»

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به اینکه آیا توسعه‌نیافتگی کشورها وابسته به کاهش وعده غذایی مردم است، به دیده‌بان ایران گفت: «در روزهایی که مردم چشم‌شان به عمل از طرف مسئولان است، رفتارهایی از روی ندانم‌کاری سر می‌زند که مردم را شعار زده می‌کند. این شعارزدگی‌ها قطعا اثر معکوس و بدتری دارد. کسی می‌تواند مردم را به خوردن دو وعده غذا دعوت کند که خود و اطرافیانش هم آن را رعایت کنند، کسی می‌تواند به مردم بگوید مانند مردم یمن لنگ بپوشید که دست‌کم فرزندانش با کلاس عادی هواپیما سفر کنند نه تجاری، کسی می‌تواند به مردم بگوید در ایران بمانند که فرزندانش در کانادا نباشند.»

وی افزود: «در قرآن کریم هم آمده است که خداوند از ریاکاران حذر می‌کند. همچون روایت معروف وضو گرفتن امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که با عمل صحیح وضو را آموزش دادند، باید عمل کرد وگرنه با شعار دادن و عمل خلاف آن، در حالی که مردم گرفتار و دردمند هستند، نه تنها اثری نمی‌گذارد بلکه نتیجه عکس می‌دهد.»

شریعتی ضمن اشاره به این نکته که چنین اظهاراتی، اثر اتحاد و اجماع مردم را از میان می‌برد، گفت: «فکر می‌کنید، چرا بنزین را داریم از آب معدنی ارزان‌تر می‌دهیم؟ به خاطر عدم وجود اطمینان و اعتماد و ترس از تغییر است که معلول همین شعارزدگی‌ها و حرف‌های بی‌پایه و اساسی است که برخی افراد از کارشناس تلویزیون تا وزیری که می‌گوید "خودت بمال"، مطرح می‌کنند. همین سخنان است که اثر معکوس دارد.»

این فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه آیا توسعه‌یافتگی چین به تعداد وعده غذایی مردمش ارتباطی دارد، به دیده بان ایران گفت: «طرفدار چین، در کشور زیاد داریم و من هم کارشناس چین نیستم. به هر حال ما یک سری طرفدار کمونیست و روسیه و یک سری هم طرفدار افراطی چین داریم. اگر می‌خواهند الگوی چین را رعایت کنند حتما باید زیرساخت‌هایش را هم فراهم کنند. من مطالعاتی در زمینه چین ندارم ولی مقایسه اش قیاس مع الفارق است.»

شریعتی درخصوص راه‌های توسعه‌ کشور، اظهار داشت: «کشوری که خودش غنی است و منابع سرشار دارد، راه توسعه‌اش تعامل با دنیاست. ما نمی‌توانیم در یک جزیره باشیم و توسعه پیدا کنیم. داده ستانده باید صورت گیرد؛ باید خرید و فروش داشته باشیم، بتوانیم نفت‌مان را بفروشیم و از پولش استفاده کنیم، انتقال تکنولوژی و... باید انجام شود.»

وی ادامه داد: «آقایان دقت کنند که اگر چین را مثال می‌زنند، چین با کدام کشور دنیا اختلاف دارد؟ یا باقی کشورهای همسایه با کدام کشور دیگری مشکل دارند؟ بنابراین اگر ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند، این مسائل را هم ببیننند. چرا با دست خود، مشغول یک جنگ ناخواسته‌ای شده‌ایم در حالی که باید با دنیا تعامل و اعتماد سازی کنیم تا بتوانیم از تحریم‌های ظالمانه رهایی پیدا کنیم.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر