کد خبر: 160869
A

رئیس پژوهشگاه زن و خانواده: نمی توان هم از توحید دم زد و هم از دموکراسی/ در جامعه اسلامی محوریت با ولایت است

زیبایی‌نژاد رئیس پژوهشگاه زن و خانواده با اشاره به اینکه آزادی در ادبیات اسلام معنای خاص خود را دارد، گفت: دموکراسی حاصل از عقلانیت اراده‌های انسانی است اما محوریت توحید، ربوبیت است.

رئیس پژوهشگاه زن و خانواده: نمی توان هم از توحید دم زد و هم از دموکراسی/ در جامعه اسلامی محوریت با ولایت است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ حجت الاسلام زیبایی‌نژاد در نخستین شب مراسم هیئت هنر و رسانه قم، اظهار کرد: جامعه هنری می‌توانند از فرصت ماه محرم برای بیانات جدید استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در مطالعات با کلیدواژه مهمی به عنوان عقلانیت برخورد می‌کنیم، عنوان کرد: عقلانیت شبکه‌ای از معانی و مفاهیم است که تحت نظم مشخصی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

رئیس پژوهشگاه زن و خانواده ادامه داد: هر شبکه معنایی حول محور یک مفهوم مرکزی و اساسی شکل می‌گیرد که این مفهوم مرکزی کاملا تعیین کننده است.

وی با بیان اینکه در ادبیات اسلام و شبکه معنایی اسلام مفهوم مرکزی و اساسی شکل می‌گیرد که این مفهوم مرکزی کاملا تعیین کننده است، مطرح کرد: توحید دارای جنبه‌های مختلف و موضوع‌های مختلفی است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به اینکه در طول تاریخ تنها بُعد توحید که دچار بحث شده است، توحید ربوبی است، خاطرنشان کرد: این بعد توحید نیز به این معناست که هیچ کس به جز خداوند قدرت راهبری ما را ندارد.

وی افزود: هرکسی می‌خواهد انسان را هدایت کند باید صلاحیتش را خداوند تأیید کرده و از نقشه راه خداوند استفاده کند.

رئیس پژوهشگاه زن و خانواده با بیان اینکه در طول تاریخ دعواهای بسیاری مبنی بر اینکه چه کسی انسان را هدایت کند شده است، تصریح کرد: ابلیس مشکلی در پرستش خداوند نداشت ولی دعوی هدایت دیگران را داشت که به این سرنوشت دچار شد.

وی با اشاره به اینکه در مقابل این توحید، ذهنیتی مبنی بر اینکه انسان خود صلاحیت تصمیم‌گیری برای خود را دارد وجود دارد، یادآور شد: این محوریت موجب می‌شود در شبکه معنایی، تحاریف صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با بیان اینکه نمی‌توان محوریت توحید ربوبیت باشد ولی از دموکراسی دم بزنیم، ابراز کرد: دموکراسی حاصل از عقلانیت اراده‌های انسانی است اما محوریت توحید، ربوبیت است.ر جامعه اسلامی محوریت با ولایت است

وی در ادامه گفت: در جامعه اسلامی محوریت توحید، ربوبیت ولایت اسلامی است در این حالت پیوندی میان جامعه مسلمین وجود دارد که مانند برادر در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

بنابر گزارش دیده بان ایران، رئیس پژوهشگاه زن و خانواده با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از مسلمانان نیز از این عقلانیت‌های تحریف شده پیروی می‌کنند، اظهار داشت: کلید واژه آزادی متأثر از شبکه معنایی لیبرالیسم اخلاقی است.

وی افزود: در این شبکه، فرد در مرکزیت قرار دارد و هیچ چیزی به جز من وجود ندارد و اجتماع هیچ جایگاهی ندارد، همچنین از نظر اخلاقی نیز همه چیز باید به شادکامی فرد منجر شود و هیچ ارزشی وجود خارجی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به اینکه آزادی در ادبیات اسلام معنای خاص خود را دارد، مطرح کرد: آزادی در اسلام به معنای برداشتن موانع رشد و سعادت است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر