کد خبر: 160908
A

فعال سیاسی اصولگرا: اصلاح‌طلبان دنبال شرط گذاشتن نباشند و به قانون تمکین کنند

نقوی حسینی یک نماینده پیشین مجلس گفت: وجود پیش‌ثبت‌نام به جناح‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی کمک می‌کند.

 فعال سیاسی اصولگرا: اصلاح‌طلبان دنبال شرط گذاشتن نباشند و به قانون تمکین کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با اصلاح قانون انتخابات نامزدهای نمایندگی مجلس باید از شانزدهم مرداد به مدت یک‌هفته ثبت نام اولیه خود را انجام دهند؛ شرایطی که از آن با عنوان پیش‌ثبت‌نام یاد می‌شود؛ حالا باید بررسی کرد که این شرایط تازه به نفع احزاب و گروه‌های سیاسی است یا نه؟

سید حسین نقوی حسینی، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی، درباره این موضوع گفت: «اخیرا قانون انتخابات از سوی مجلس شورای اسلامی اصلاح‌ شد و به تصویب رسید و شورای محترم نگهبان هم آن را تأیید کرد و به دولت هم ابلاغ شده است تا اجرایی شود. یکی از موارد مطرح در اصلاح قانون انتخابات وجود پیش ثبت‌نام انتخابات است. به نظر در مجموع اصلاحات خوبی انجام شده است اما کامل نیست و نواقصی وجود دارد که باید در سال‌های بعد رفع شود؛ از جمله تناسبی‌شدن انتخابات که به باور بسیاری از صاحب‌نظران این شیوه برگزاری انتخابات می‌تواند به حضور احزاب گسترده احزاب در انتخابات کمک کند و کرسی‌های مجلس به نسبت آراء توزیع می‌شود اما یکی از موارد بسیار خوب در اصلاح اخیر قانون انتخابات قراردادن پیش‌ثبت‌نام در انتخابات است».

او ادامه داد: «در گذشته سه‌ماه قبل از انتخابات نامزدها باید ثبت نام می‌کردند و در این مدت شورای نگهبان باید صلاحیت چندهزار نامزد را بررسی می‌کرد و عملا اخذ استعلام‌های چندگانه بر این میزان نامزد کاری بسیار دشوار بود. بررسی موارد شکلی اعم از دارا بودن مدرک تحصیلی، معتبربودن مدرک تحصیلی، مدارک شناسنامه‌ای و... هم کارهای سختی بودند که در مدت سه‌ماه عملا ناممکن بود. حالا با وجود پیش‌ثبت‌نام بررسی اولیه انجام می‌شود و شورای نگهبان هم وقت دارد که صلاحیت نامزدها را با دقت بیشتری بررسی کند و در اخذ استعلام از مراجع پنج‌گانه هم مشکلی به وجود نمی‌آید».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «وجود پیش‌ثبت‌نام به جناح‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی هم کمک می‌کند و آنها بهتر می‌توانند وضعیت خود را ارزیابی کنند و به لیست انتخاباتی برسند؛ حتی مسیر شکل‌گیری ائتلاف‌ها را هموارتر می‌کند».

نقوی حسینی در پایان گفت: «به نظرم اینکه برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند وجود پیش‌ثبت‌نام فرصت را از ما گرفته است و نمی‌توانیم نامزدی داشته باشیم، بهانه‌جویی است. با وجود پیش‌ثبت‌نام شرایط طوری نمی‌شود که دادن لیست انتخاباتی به روزهای آخر تبلیغات انتخابات منتهی شود و همه احزاب با برنامه به انتخابات وارد می‌شوند. اصلاح‌طلبان هم دنبال شرط و شروط‌گذاشتن نباشند و به قانون تمکین کنند».

منبع: مثلث آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر