کد خبر: 16396
A
گزارش دیده بان ایران از نشست خبری رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:انتخابات در 10 هزار شعبه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد/ قانون بر چهار مرجع برای بررسی سوء پیشینه افراد صراحت دارد، اما منعی برای همکاری اطلاعات سپاه نیز در آن وجود ندارد

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در خصوص چگونگی احراز صلاحیت افراد برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها تصریح کرد: قانون بر چهار مرجع برای بررسی سوء پیشینه افراد صراحت دارد، اما منعی برای همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر اطلاعات سپاه نیز در آن وجود ندارد و مراجع چهارگانه می‌توانند برای بررسی سوء پیشینه از امکانات لازم استفاده کنند اما تأیید یا رد صلاحیت افراد با این مراجع چهارگانه نیست و این دستگاه‌ها تنها سوابق افراد را اعلام می‌کنند.

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها:انتخابات در 10 هزار شعبه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد/ قانون بر چهار مرجع برای بررسی سوء پیشینه افراد صراحت دارد، اما منعی برای همکاری اطلاعات سپاه نیز در آن وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ کمتر از دو ماه مانده به 29 اردیبهشت زمان برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و بر اساس جدول زمان بندی اعلام شده از سوی وزارت کشور زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا تاریخ 30 اسفند 95 لغایت 6 فروردین 96 مقرر شده است.  در جدول زمان بندی اعلام شده  تنها طبق تقویم، 3 روز آن روزهای کاری است و سئوالات زیادی را به ویژه در خصوص تغییر و یا تمدید زمان ثبت نام ایجاد کرده بود که محمد محمودی شاه‌نشین؛ رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها امروز در نشستی خبری در میان خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات مطرح شده در این خصوص پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان ایران، محمد محمودی شاه‌نشین طی نشستی خبری در جمع خبرنگاران، با توجه به تقارن زمان ثبت نام در ایام تعطیلات نوروز خاطر نشان کرد: انتخابات یک روز شماری دارد و امسال به واسطه اینکه ماه مبارک رمضان در خرداد ماه بود وزارت کشور آخرین جمعه اردیبهشت ماه را برای برگزاری انتخابات پیشنهاد داد و شورای نگهبان با این پیشنهاد موافقت کرد.

 

4

محمودی شاه‌نشین ادامه داد: انتخابات بر اساس یک جدول زمان بندی قانونی است و قانون زمان ثبت نام، بررسی صلاحیت ها، اعتراض ها و سایر موارد را مشخص کرده و نمی توان تغییر داد.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همچنین درباره الزام ارایه گواهی عدم سوء پیشینه برای داوطللبان این انتخابات گفت: وزارت کشور روز گذشته در ابلاغی به فرمانداری ها اعلام کرد هر کس قصد نامزدی در انتخابات شوراها را دارد به فرمانداری ها مراجعه و نامه برای اخذ گواهی عدم سوپیشینه دریافت کند و آین الزام قانونی دارد .

محمودی شاه نشین افزود: در تلاش هستیم با هماهنگی هیات های اجرایی، فرمانداری ها و وزارت کشور فرصتی در این زمینه به داوطلبان داده شود.

وی همچنین درباره طرح مجلس برای حذف ارایه گواهی عدم سوء پیشینه از قانون انتخابات شوراهای اسلامی افزود: در این زمینه طرحی با امضای 50 نفر آماده شد اما با توجه به اینکه مجلس بررسی لایحه بودجه 96 را در دستور کار خود داشت امکان بررسی آن نبود و به این انتخابات نمی رسد .

5

*رقابت برای 39 هزار و ۵۷۵ کرسی

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از رقابت بر سر ۳۹ هزار و ۵۷۵ کرسی در سراسر کشور در قالب شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرها و روستاهای ۳ نفره تا ۲۱ نفره در این دوره از انتخابات خبر داد.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا درباره تعداد کرسی های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطرنشان کرد: تعداد کل کرسی های شوراهای اسلامی شهر و روستا حدود 39 هزار و 575 است.

محمودی شاه نشین افزود: از این تعداد 36 هزار و 838 روستا دارای شورای اسلامی سه نفره، دو هزار و 742 روستا دارای شورای اسلامی پنج نفره، هزار و 59 شهر دارای شورای اسلامی پنج نفره ، 132 شهر دارای شورای اسلامی هفت نفره، 34 شهر دارای شورای اسلامی 9 نفره و 9 شهر دارای شورای اسلامی 11 نفره است.

وی ادامه داد: همچنین پنج شهر شورای اسلامی13 نفره و شهر مشهد شورای اسلامی 15 نفره و شهر تهران شورای اسلامی 21 نفر خواهند داشت.

 

1

*احراز صلاحیت ها قطعا الکترونیکی است

وی در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: احراز هویت رأی دهندگان در تمامی حوزه‌ها و در همه انتخابات‌ از جمله ریاست جمهوری و شورای شهر به صورت کاملاً الکترونیکی انجام می‌شود، اما اخذ رأی از رأی‌دهندگان با توجه به امکانات موجود که پاسخگوی این کار در کل کشور نبود در یک ششم صندوق‌ها در کل کشور انجام می‌شود.

وی افزود: چند سناریو برای برگزاری الکترونیک انتخابات وجود دارد. سناریوی اول برگزاری انتخابات در کلانشهرهای تهران و مشهد است، سناریوی دوم برگزاری انتخابات الکترونیکی در مراکز استان‌ها است و سناریوی سوم برگزاری الکترونیک انتخابات در شهرهای با ۶،‌ ۷ یا ۹ نفر منتخب است و سناریوی چهارم برگزاری الکترونیک انتخابات در شهرهای کوچک است. اما هنوز از میان این گزینه‌ها گزینه نهایی مشخص نشده و در روزهای آینده محل‌های برگزاری انتخابات الکترونیک اعلام می‌شود.

وی تصریح کرد: به طور کلی در حدود 10 هزار شعبه انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزاری انتخابات به صورت تمام الکترونیکی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیک، گفت: نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مورد نیاز با دقت و طی مراحل مختلف تست شده و بادقت بر عملکرد مطلوب آنها نظارت شده است. البته بخشی از تجهیزات از خارج از کشور وارد شده و امکان تأمین آن از داخل وجود نداشت اما حتماً در مورد سلامت آنها نظارت‌های کافی انجام شد و با توجه به اینکه شفافیت و سرعت در اعلام نتایج در انتخابات الکترونیک قابل وصول است ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های روز برای انتخابات نیاز جدی است که امیدواریم از انتخابات پیش رو حرکت به سمت برگزاری انتخابات الکترونیکی به صورت کامل آغاز شود.

 

6

*سعی می کنیم پول های کثیف وارد انتخابات نشود

محمودی شاه‌نشین تأکید کرد: در این دوره حساسیت ویژه‌ای بر موضوع نظارت وجود دارد و عدم سوء استفاده از امکانات دولتی شفافیت در هزینه‌های انتخابات و رصد فعالیت‌های تبلیغاتی در زمان مقرر و ممانعت از فعالیت‌ پیش از موعد مورد توجه است.

وی ادامه داد: سعی خواهیم کرد نظارت داشته باشیم تا پول های کثیف در انتخابات وارد نشود و انتخابات سالم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در خصوص نظارت، طبق قانون نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است و اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در جلسه علنی از سوی نمایندگان انتخاب شدند و هیأت مرکزی هیأت‌های استانی را انتخاب می‌کند و هیأت‌های استانی نیز هیأت‌های شهرستانی را تعیین کردند که نمایندگان آنها در همه مراحل انتخابات حضور دارند. 

*منبعی برای همکاری با اطلاعات سپاه جهت بررسی سوابق وجود ندارد

رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در خصوص چگونگی احراز صلاحیت افراد برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها تصریح کرد: قانون بر چهار مرجع برای بررسی سوء پیشینه افراد صراحت دارد، اما منعی برای همکاری سایر دستگاه‌ها نظیر اطلاعات سپاه نیز در آن وجود ندارد و مراجع چهارگانه می‌توانند برای بررسی سوء پیشینه از امکانات لازم استفاده کنند اما تأیید یا رد صلاحیت افراد با این مراجع چهارگانه نیست و این دستگاه‌ها تنها سوابق افراد را اعلام می‌کنند. ضمن اینکه هرگونه محکومیت نیز دلیل برای رد صلاحیت نیست و جرایم خاص نظیر جاری شدن حد می‌تواند موجب رد صلاحیت افراد شود و هیأت مرکزی در خصوص صلاحیت یا رد صلاحیت افراد با جمع‌بندی این افراد تصمیم‌گیری می‌کند و نتیجه بررسی صلاحیت افراد با دلایل آن به کاندیداها اعلام می‌شود. همچنین در خصوص اعتراض به نتایج انتخابات نیز فرصت ۱۵ روزه بعد از انتخابات نیز پیش‌بینی شده تا شکایت‌ها دریافت شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر