کد خبر: 16419
A
بوریس جانسون:

تمایلی برای به راه انداختن جنگ سرد جدیدی با روسیه نداریم

بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه و در آستانه سفرش به مسکو، در بروکسل بلژیک گفت لندن، واشنگتن و اتحادیه اروپا تمایلی برای به راه انداختن جنگ سرد تازه علیه روسیه ندارند.

تمایلی برای به راه انداختن جنگ سرد جدیدی با روسیه نداریم

دیده بان ایران - بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه نشست وزیران خارجه و دفاع اروپایی در بروکسل گفت: 'یادآوری این نکته مهم است که ما در دوره جنگ سرد تازه ای با روسیه نیستیم و نه در انگلیس و نه در سایر شرکای ما در اتحادیه اروپا و نه در واشنگتن، تمایلی به شروع جنگ سرد تازه ای وجود ندارد.'
وی اضافه کرد: این بسیار حیاتی است که تلاش کنیم با روس ها تعامل داشته باشیم، موقعیت آنها را درک کنیم و بکوشیم با شکل دادن به سیاست هایشان، آنها را در مسیر بهتری قرار دهیم'.
در همین حال وزیرخارجه انگلیس در اظهاراتش، روسیه را متهم به راه انداختن جنگ سایبری و دخالت در کشورهای اروپای شرقی کرد و گفت: مسکو در حال تضعیف کشورهای حوزه بالکان است.
وی افزود: روسیه بایستی این دخالت‌های غیرقابل ‌قبولش را که سبب شده است شانسی برای ایجاد روابط تازه با غرب نداشته باشد، متوقف کند.
وزیر خارجه انگلیس اضافه کرد: 'بگذارید خیلی واضح بگویم، روسیه درگیر یک سلسله مسایل نامطلوب است از جمله درگیر شدن در جنگ سایبری، تضعیف کشورهای غرب بالکان است و شما شاهد بودید که چه چیزی در مونته‌نگرو اتفاق افتاد و دیگر لازم به گفتن مسائلی که در شرق اوکراین افتاده است، نیست. 
وی گفت: 'این کاملا غیرقابل ‌قبول است ... آنها بایستی تغییر کرده و نشان دهندکه می‌توانند دوباره قابل‌اعتماد شوند.'
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که وزارت خارجه انگلیس روز شنبه گذشته و همزمان با اوج لفاظی های مقامات انگلیسی علیه روسیه، اعلام کرد که بوریس جانسون به دعوت 'سرگئی لاوروف 'همتای روس خود، در آینده نزدیک به مسکو خواهد رفت.
براساس اعلام وزارت خارجه انگلیس، سفر بوریس جانسون به روسیه که محور آن تمرکز بر روابط لندن و مسکو و گفت وگو در مورد بحران های روسیه و اوکراین خواهد بود، در هفته های در پیش روی صورت خواهد گرفت.
وزارت خارجه انگلیس گفت که لندن به دنبال تعامل با مسکو در ارتباط با مسایلی است که برای منافع ملی دو طرف حایز اهمیت است.
براساس اعلام وزارت خارجه انگلیس، زمان سفر بوریس جانسون هنوز مشخص نشده است.
اعلام سفر بوریس جانسون به مسکو در حالی صورت می گیرد که در حال حاضر لندن از تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل آنچه دخالت مسکو در امور اوکراین اعلام شده است، صریحا حمایت می کند.
بوریس جانسون در نشست اخیر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفته بود که هیچ دلیلی برای کاهش تحریم‌های اعمال‌ شده علیه روسیه در ارتباط با بحران اوکراین وجود ندارد.
علاوه بر این مقامات انگلیسی از جمله مقامات امنیتی این کشور بارها اتهامات صریحی را علیه روسیه در ارتباط با حملات سایبری علیه کشورهای غربی از جمله انگلیس، دخالت در اوکراین و سوریه مطرح کرده اند.

 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر