کد خبر: 165092
A

عضو کمیسیون شوراها:جلسه سران قوا درباره شفافیت خروجی نداشت

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می گوید: بنده اطلاع ندارم چه کسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مختلف شفافیت هستند چرا که نظری که به ما می‌گردد این است که شورای عالی نظارت این طرح را رد کرده است.

عضو کمیسیون شوراها:جلسه سران قوا درباره شفافیت خروجی نداشت

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ «مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه اخیر خود به مجلس علاوه بر مجمع و هیات عالی نظارت، قوای مجریه و قضائیه را نیز از مصوبه مربوط به طرح شفافیت مستثنی کرد.» این خبر را روز گذشته، ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی اعلام کرد تا کلاف «شفافیت» در مجلس یازدهم پیچیده تر شود. چه آنکه «شفافیت» از جمله شعارهای کلیدی و اصلی نمایندگان مجلس یازدهم در ایام تبلیغات انتخاباتی و ماه های ابتدایی این مجلس بود اما این روزها که آخرین ماه های عمر این مجلس سپری می شود همچنان «شفافیت» در اتوبان مجلس و مجمع تشخیص در رفت و آمد است و خروجی نداشته است.

اما مانع اصلی در مسیر شفافیت تنها مجمع تشخیص است؟ نمایندگانی از مجلس مانع تصویب نهایی این طرح شده اند؟ موضع هیات رئیسه درباره این طرح چیست؟

محمد صالحی دارانی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس تاکید دارد که مجمع تشخیص مانعی بر سر راه تصویب این طرح شده و می گوید؛«بنده اطلاع ندارم چه کسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مختلف شفافیت هستند چرا که نظری که به ما می‌گردد این است که شورای عالی نظارت این طرح را رد کرده است.»

او مانع تراشی برخی نمایندگان چون میرسلیم را هم تایید نمی کند و می گوید؛«هیات رئیسه مخالفتی با شفاف شدن ندارد.»

مجلس، مجمع تشخیص را از طرح شفافیت حذف کرد اما...

محمد صالحی دارانی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه شفافیت از جمله شعارهای مجلس یازدهم بود با وجود اینکه کمتر از یکسال به پایان عمر این مجلس رسیده، هنوز سرنوشت این شعار و طرحی که در راستای تحقق آن ارائه شده بود، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، گفت: کلیات طرح شفافیت اولین بار در مجلس رد شد اما دفعه بعد اکثر نمایندگان به این طرح رأی دادند که در نهایت طرح مذکور در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بررسی شد، قسمت‌هایی که لازم بود اصلاح شد و نهایتاً طرح مذکور به شورای نگهبان ارسال شد.

او افزود: البته شورای نگهبان یکسری ایراداتی به طرح شفافیت وارد کرد، که این ایرادها اصلاح شد اما ایراد کلی که در حال حاضر به طرح مذکور وارد کردند مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی نظارت است به این ترتیب که این دو نهاد نسبت به این طرح ایراد گرفته بودند که مجلس آن بخش را حذف کرد و با این وجود هنوز طرح شفافیت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف و معطل باقی مانده است.

شفافیت باید شامل حال همه دستگاه ها شود تا مردم از بروکراسی نجات پیدا کنند

صالحی دارانی با اشاره به موانع پیش‌روی تصویب طرح شفافیت تصریح کرد: بحث شفافیت از ابتدا درباره شفافیت مجلس و نمایندگان آن بود اما جزئیاتی که بعدها به آن اضافه شد، به این ترتیب بود که شامل حال همه دستگاه‌ها می‌شد که مردم از این بروکراسی نجات پیدا کنند. اما مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که مجلس نمی‌تواند درباره مجمع برنامه‌ریزی کند و آنها مجزا هستند، با همین رویکرد مجلس آن بخش را حذف کردند اما با وجود اینکه مردم انتظار دارند امور را به صورت شفاف مشاهده کنند، همچنان این طرح را معطل گذاشتند و تاکنون به نتیجه‌ای نرسیدند.

جلسه سران قوا درباره شفافیت هم خروجی نداشت

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حتی در جلسه سران که بر روی شفافیت تاکید کردند، هنوز خروجی برای مجلس مشاهده نمی‌کنیم. ضمن اینکه در همین مدت بسیاری از نمایندگان مکتوب و رسماً به هیئت رئیسه اعلام کردند که ما خواستار شفافیت حداقل درباره خودمان هستیم.

باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید که چرا با شفافیت مخالفت می‌کنند؟

صالحی دارانی ضمن تاکید بر شفافیت مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: باید از مجمع تشخیص مصلحت نظام پرسید که چرا با شفافیت مخالفت می‌کنند، البته کمیسیون شوراها و امور داخلی جلساتی با نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت برگزار کرد که آنها به صورت ضمنی با طرح شفافیت موافقت کردند.

او در پاسخ به اینکه چه کسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافق طرح شفافیت هستند؟ متذکر شد: بنده اطلاع ندارم چه کسانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مختلف شفافیت هستند چرا که نظری که به ما می‌گردد این است که شورای عالی نظارت این طرح را رد کرده است.

میرسلیم در مسیر شفافیت مانع تراشی کرد؟

صالحی دارانی در واکنش به برخی ادعاها مبنی براینکه با توجه به مخالفت میرسلیم با طرح شفافیت، او نیز برای بلاتکلیفی این طرح در مجمع تلاش می کند، ابراز کرد: فکر نمی‌کنم از طریق اعمال نفوذ میرسلیم مجمع با طرح شفافیت مخالف کرده چرا که با کلیت کار مخالفت کردند و از طرفی مجمع تشخیص مصلحت نظام مجزا است و اگر برنامه‌ای داشته باشد از طرف مقام معظم رهبری است و مجلس نمی‌تواند برای آن تصمیم بگیرد. لذا گیر کار در اینجا است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس همچنین خاطرنشان کرد: بر همین اساس پیشنهاد دادیم قسمتی از طرح شفافیت که مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام حذف شود و مابقی مواد تایید شود که بتوانیم آن را اجرایی کنیم اما کماکان طرح شفافیت معطل گذاشته شده است.

صالحی دارانی در پایان در پاسخ به اینکه هیئت رئیسه مجلس چه پاسخی به درخواست نمایندگان برای شفافیت داشته، یادآور شد: هیئت رئیسه مجلس با درخواست نمایندگان برای اعمال شفافیت موافق کردند و حتی شبکه‌های مختلف هم این مورد را اعلام کردند و هیچ مانعی بر سر راه ندارند، لذا مجلس می‌تواند درباره نمایندگانی که درخواست شفافیت داشتند، این مورد را اعمال کند و اعمال شفافیت در مجلس قانونی شده است.

منبع: خبرآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر