کد خبر: 16573
A

مروری بر روزنامه های چهارشنبه هیجدهم اسفندماه

روزنامه های امروز موضوع برگزاری نخستین جلسه خبرگان رهبری بدون هاشمی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که هرچه به پایان سال نزدیک می شویم فضای کشور بیشتر انتخاباتی و رقابتی می شود و این را در صفحات روزنامه به وضوح می توان دید.

مروری بر روزنامه های چهارشنبه هیجدهم اسفندماه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز برگزاری جلسه خبرگان رهبری بدون هاشمی را در کانون توجه قرار داده اند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
روزنامه آرمان در گزارشی در این باره با عنوان« صندلی خالی آیت‌الله در خبرگان» نوشت:« دیروز دومین اجلاسیه پنجمین دوره  مجلس خبرگان رهبری به ریاست آیت‌ا... احمد جنتی در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. همچنین پیش نویس بیانیه اختتامیه دومین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری بر اساس نظر اعضای این مجلس تدوین و پس از تصویب توسط اعضای مجلس خبرگان رهبری، بیانیه پایانی این اجلاسیه قرائت می شود. اما جدای از این نشست که روند طبیعی خود را طی می‌کند آنچه بیشتر مورد توجه است فقدان آیت‌ا... هاشمی بود. صندلی سرخ شماره ۱۲ مجلس خبرگان دیروز سیاهپوش و خالی بود. این تنها صندلی خالی این روزهای خبرگان است و سرنوشتش در گرو انتخاباتی میاندوره‌ای است که هیات رئیسه این مجلس قرار است تاریخ آن را نهایی کند تا جایگزین آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی مشخص شود. نکته دیگر درباره صندلی سیاهپوش مزین به تصویر آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی که توجه حاضران را جلب می‌کرد تغییر شماره صندلی او بود. تصاویر به یادگار‌مانده از دوران نمایندگی «آیت‌‌ا...» در خبرگان، گویای آن است که آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی عموما در میانه ردیف نخست، بر یکی از صندلی‌های شماره ۶ یا ۷ می‌نشسته اما امروز قاب عکس یادگاری او بر آخرین صندلی ردیف نخست تکیه زده بود. حدود یک‌سال پیش انتخابات مجلس خبرگان پنجم برگزار شد انتخاباتی که در آن آیت‌ا... هاشمی با رای بسیار بالا از سوی مردم تهران به عنوان انتخاب اول راهی مجلس خبرگان شدند. منتخبی که مردم با تشییع باشکوه پیکرش نشان دادند راهش را ادامه خواهند داد.»
 
انتخابات 96
محمد شریعتمداری معاون رئیس جمهور در گفت و گو با روزنامه اعتماد با عنوان«خواست هاشمی یک چیزبود؛ آمدن روحانی» به ماجرای عصبانیت هاشمی رفسنجانی از روحانی اشاره کرده است و در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی پیش  از درگذشت آقای هاشمی با ایشان در رابطه با دور بعدی ریاست‌جمهوری صحبتی کرده بودند که نظر خود را به آقای روحانی بگویند، گفت: 
 
آقای دکتر روحانی روایت می‌کند که به آقای هاشمی گفتم من واقعا درباره این موضوع فکر نکرده‌ام. ایشان با عصبانیت گفتند چطور فکر نکرده‌اید! در واقع در این حد مذاکره شده بود. یکی از دلایلی هم که من فکر می‌کنم الان دیگر حتما باید آقای روحانی به عرصه بیاید، همین موضوع است. چون خواست آقای هاشمی حضور ایشان در انتخابات دور دوازدهم بوده و آقای روحانی نمی‌تواند نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد.
 
طرح از روزنامه قانون
ماجرای عصبانیت هاشمی از روحانی/ اموال موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) در اختیار یاران احمدی نژاد؟
 
روزنامه قانون نیز در گزارشی با عنوان «واحد انتخاباتی دانشگاه ایرانیان» مدعی شده است که اموال موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) در اختیار یاران احمدی نژاد قرار گرفته است. این روزنامه در این گزارش نوشت:« قرار گرفتن نام‎‎هایی آشنا به عنوان مالک و موجر در کنار یکدیگر، هزاران سوال را در ذهن هر مخاطبی می‎تواند ایجاد ‎کند. بی شک نام دانشگاه ایرانیان با احمدی‌نژاد عجین شده و آستان مقدس امام خمینی‌(س‫) و موسسه تنظیم و نشر نیز یاد آور نام سید‌حسن خمینی است. ولی اینکه چرا نام این دو نفر که در ظاهر از لحاظ سیاسی هر کدام یک روی سکه هستند، کنار یکدیگر حک می شود، جای سوال دارد!ملکی که جزو اموال آستان مقدس امام خمینی‌(س) است و در اختیار احمدی‌نژاد و یارانش و به نام دانشگاه و به کام فعالیت‌های سیاسی قرارداده شد، جای سوال دارد!اینکه چرا هم‌زمان با اعلام کاندیداتوری حمیدبقایی و در آستانه فعالیت‌های انتخاباتی این جریان، دوباره خبر این ساختمان و حضور احمدی‌نژادی‌ها در آن منشر می‌شود، جای سوال دارد!اینکه یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد به نام عباس‌‌امیری‌فر از فعالیت‌های انتخاباتی این جریان در ساختمان جنت‌آباد، انتقاد می‌کند،نیز خود جای سوال دارد! این همه سوال و ابهام که می تواند سبب آشفتگی افکار عمومی شود ، سبب شد تا به سراغ مسئولان این موسسه برویم و از آن‌ها پاسخ‌بخواهیم، ولی مانند یک سال پیش، هیچ مقام مسئولی از موسسه تنظیم‌و نشر آثار امام(س) پاسخگوی این سوالات نبود تا همچنان افکار مشغول این سوالات باقی‌بماند. مشخص نیست که چرا یک‌بار برای همیشه، موضع مشخصی در رابطه با این موضوع، از جانب مسئولان ارشد آستان امام(س) گرفته نمی‌شود تا هرچند وقت یک‌بار، برخی افراد به بهانه‌های مختلف، ذهن بدنه اجتماعی را به خود جلب و از این سکوت سوءاستفاده نکنند.»
 
طرح از روزنامه شهروند
ماجرای عصبانیت هاشمی از روحانی/ اموال موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) در اختیار یاران احمدی نژاد؟
 
سهام عدالت
روزنامه ایران در گزارش اصلی امروز خود بدر تیتری با عنوان« 50 میلیون ایرانی سهامدار شدند » نوشت:« 55هزار میلیارد تومان از دارایی دولت به دارندگان «سهام عدالت» واگذار شد جهانگیری: این 55 هزار میلیارد تومان می‌تواند به 1000 هزار میلیارد تومان در سال 96 تبدیل شود و مردم می‌توانند از سود سالانه این سهام برخوردار شوند رئیس سازمان خصوصی‌سازی: دو دهک پایین جامعه از امروز به میزان یک میلیون تومان و بقیه معادل٥٣٠ هزار تومان مالک سهام خواهند شد»
 
اما روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «مسئولان هم نمی‌دانند با «سهام عدالت» چه می‌کنند! » مدعی اطلاعات ناقص و ضد  و نقیض مسئولان سهام عدالت در مراسم رونمایی از سامانه سهام عدالت شد. این روزنامه در این گزارش می نویسد:      
«همزمان با رونمایی سامانه سهام عدالت مشمولان سهام عدالت به نسبت دسترسی کدهایشان می‌توانند طبق جدول زمانبندی وارد سامانه سهام عدالت شوند. سامانه سهام عدالت با بانک اسامی و اطلاعات مشمولان سهام عدالت مرتبط است و خدمات آن عبارتند از: «اعلام مشمول بودن یا نبودن هر فرد در طرح سهام عدالت»، «اعلام وضعیت متوفی بودن مشمول»،«صدور صورت وضعیت تسویه اقساط مشمول»،«صدور قبض پرداخت مانده ارزش تسویه نشده سهام عدالت.»
 
برای 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر صورتحساب سهام عدالت تهیه شده و به آنان اعلام می‌شود چقدر سود به سهام آنان تعلق می‌گیرد، بنابراین با ارائه این صورتحساب سهامداران متوجه می‌شوند چه میزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده و به آنها تعلق می‌گیرد. گروه نخست که روز گذشته اجازه ورود به سامانه سهام عدالت را داشتند با جدولی با عنوان صورت وضعیت دارایی مشمولین سهم عدالت (صورتحساب تسویه اقساط سهام عدالت) روبه‌رو شدند. سازمان خصوصی‌سازی در این صورتحساب به دارنده سهام عدالت اعلام کرده که اکنون شما مبلغ 532 هزار تومان دارایی دارید که ارزش واقعی آن به مراتب بالاتر است، در صورت تمایل می‌توانید با پرداخت 468 هزار تومان مالک کل سهام تخصیص یافته شوید، «به این منظور کلید صدور قبض را فشاد دهید.» این همان نکته‌ای است که ظاهراً ترفند دولت برای کسب درآمد و جبران کسری بودجه‌اش است. دولت بدون آنکه نیازی به پرداخت 468 هزار تومان در این مرحله باشد از مردم خواسته در صورت تمایل به داشتن کل سهام قبض را پرداخت کنند. در حالی که باید تأکید می‌شد «پرداخت این مبلغ اجباری نیست.»
 
بسیاری از دارندگان سهام عدالت در این مرحله با این پرسش مواجه شده‌اند که برای سهام عدالت قرار است پولی به دست‌شان بیاید یا از دست‌شان برود؟ به‌طوری که در فضای مجازی پرسش‌های فراوان پیرامون این مسئله خبرساز شد. همانطور که قبلاً اعلام شده 49 میلیون نفر مشمول سهام عدالت در کشور وجود دارند، بنابراین اگر تمام این افراد 468 هزار تومان باقی مانده را واریز کنند، دولت حدود 24 هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد و اگر نصف دارندگان سهام عدالت بر اثر بی‌اطلاعی نسبت به پرداخت قبض و واریز 468 هزار تومان باقی‌مانده اقدام کنند حدود 12 هزار میلیارد تومان در چند روز باقی مانده از سال 95 به جیب دولت می‌رود. »
 
ایرانیان مقیم خارج در معرض خطر
رضا نصری در روزنامه شرق نوشت:«تصمیم های دونالد ترامپ و برنامه های اعلام شده دیگر راست های افراطی که محتمل است  در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به قدرت برسند یادآوری کرده که تاریخ فاشیسم نشان می‌دهد، جریان‌های راست‌گرا زمانی که به قدرت می‌رسند برای مقابله با نهادهای سنتی و پیش‌برد برنامه‌های بیگانه‌ستیزانه‌شان، خود به «نهاد‌سازی» و «ساختارسازی» می‌پردازند. نمونه بارز این نهادسازی را می‌توان در اقدام اخیر دولت ترامپ در ایجاد یک سازمان جدید برای ثبت و انتشار جرائمی که از سوی «مهاجران» صورت می‌گیرد مشاهده کرد. این سازمان جدید که «دفتر رسیدگی به قربانیان مهاجرت» ( نام دارد و زیرمجموعه‌ای از «وزارت امنیت داخلی» آمریکا خواهد بود، وظیفه دارد جرائمی را که از سوی مهاجران غیرقانونی انجام می‌گیرد پیگیری کند و به صورت هفتگی در نشریات خود در مورد این دسته جرائم به افکار عمومی گزارش دهد.
 
در برابر رشد مشهود جریان‌های راست‌گرا در کشورهای غربی، سیاست دولت ایران باید چگونه باشد؟ رشد احزاب راست‌گرا الزاما به ضرر ایران نیست. بسیاری از احزاب ملی‌گرای اروپا نگاه مثبتی به سیاست خارجه ایران و حتی تمدن ایرانی دارند. برخی از آنها - از جمله جبهه ملی فرانسه - در زمان بحران هسته‌ای نیز به‌وضوح از مواضع ایران دفاع می‌کردند و نسبت به تحریم‌ها و جنگ‌طلبی‌های احزاب حاکم انتقادات شدیدی داشتند اما در یک نگاه کلی، مهاجرستیزی و اسلام‌ستیزی ذاتی این جریان‌ها مستعد ایجاد مخاطرات اجتماعی و امنیتی برای صدها‌هزار ایرانی مقیم خارج از کشور است.
 
دستگاه سیاسی ایران نمی‌تواند در این برهه حساس تاریخی به پایداری و کارآمدی ساختارهای دموکراتیک غرب برای محافظت از امنیت اتباع ایرانی در برابر جریان‌های راست‌گرا اعتماد کند و لازم است پیش از اینکه آسیب قابل‌ملاحظه‌ای متوجه ایرانیان شود، ابتکارعمل را در دست بگیرد. چنان که تخصیص مبلغ ۲۰۰‌ میلیارد تومان به وزارت آموزش‌وپرورش و اقتصاد و امور دارایی برای تسهیل ورود این دسته اتباع ایرانی گام مثبتی است، اما ایرانیان مقیم اروپا، نیز در معرض مخاطرات ناشی از رشد جریان‌های تندرو قرار دارند و ضروری است نسبت به آنها نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر