کد خبر: 165742
A
دیده بان ایران بررسی کرد؛

تغییر لحن فرماندهان سپاه، نمایندگان مجلس و رسانه های دولتی نسبت به عربستان پس از۷ ماه/ برخورد سازمان های انقلابی با معجزه دولت سیزدهم!

آنچه از فضای تحولات اخیر برمی‌آید تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران نسبت به حاکمان سعودی است. روزی فیلم‌های رقص شمشیر مقام وزارت خارجه عربستان در هتل اسپیناس منتشر می‌شود و محل نشست را به دلیل حساسیت طرف مقابل به سردار قاسم سلیمانی تغییر می‌دهند اما روز دیگر باوجود علم به این حساسیت سعودی‌ها، تندیس سردار شهید قاسم سلیمانی را در ورزشگاه می‌گذارند تا واکنش عربستان را به دنبال داشته باشد

تغییر لحن فرماندهان سپاه، نمایندگان مجلس و رسانه های دولتی نسبت به عربستان پس از۷ ماه/  برخورد سازمان های انقلابی با معجزه دولت سیزدهم!

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛اسفند ماه سال گذشته بوده که تهران و ریاض با میانجگری پکن عادی‌سازی روابط را آغاز کردند. پس از این اتفاق اصولگرایان و تندروهایی که به سفارتخانه عربستان در ایران حمله کردند و هفت سال منجر به قطع روابط این دو کشور شدند، آغاز شکل‌گیری این رابطه را یک دستاورد برای دولت محسوب و در تریبون‌های خود از این اتفاق حمایت کردند.

کیهان چه گفت؟

از جمله حامیان تندرو می‌توان به کیهان اشاره کرد که در چند شماره علاوه بر تعریف و تمجید از آغاز روابط میان ایران و عربستان به اصلاح‌طلبان هم حمله کرد. ارگان مطبوعاتی تحت مدیریت حسین شریعتمداری در بیستم اسفندماه سال گذشته نوشت: «توافق ایران و عربستان، علاوه‌بر آمریکا و اسرائیل، جریان غربگرا در داخل کشور را نیز عصبی و پریشان کرده است.. برخلاف نسخه پیشنهادی جریان مدعی اصلاحات در سیاست خارجی مبنی بر امتیازدهی یکطرفه ایران به طرف مقابل، مذاکره و توافق اخیر ایران و عربستان مصداق امتیازدهی یکطرفه نبوده است و ایران از موضع اقتدار در مذاکرات و توافق ورود کرده است.»

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ کیهان در شماره بعدی خود در گزارشی به واکنش فعالان سیاسی و رسانه‌های اصلاح‌طلب به ازسرگیری رابطه تهران و ریاض پرداخت و نوشت: «گرچه مدعیان اصلاحات، در دیپلماسی منطقه‌ای و حتی موضوع برجام خود را بازنده دانسته و سپهر سیاسی خود را بی‌فروغ و کوشش‌های خود را نقش بر آب می‌بینند اما قابل‌قبول نیست که سیلی خوردن آمریکا و اسرائیل، صدای آن‌ها را دربیاورد!»

ارگان مطبوعاتی تحت مدیریت حسین شریعتمداری در یادداشت دیگری رفتار عربستان را رفتاری «رو به جلو» دانست و عنوان کرد که این امر را «با ادبیات برخی سیاسیون غربگرا در ایران مقایسه کنید که بلافاصله پس از انتشار خبر توافق نوشتند و گفتند ایران باید بدون فوت وقت سراغ مذاکره با آمریکا درباره برجام و FATF و اوکراین برود و گرنه توافق با دیگران بی‌فایده است.»

کیهان اما به فاصله چند ماه پس چند ماه به تندی به عربستان حمله کرده و در شماره امروز خود عربستان را به دلیل عادی‌سازی روابطش با اسرائیل تهدید کرد و نوشت که اگر به سمت اسرائیل بروید، با برخورد سازمان‌های انقلابی روبرو خواهد شد!(اینجا) 

photo_2023-10-04_13-56-19

سپاهیان چه گفتند؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ از حمایت سرداران سپاه هم می‌توان به اظهارات معاون عملیات کل سپاه اشاره کرد که یک ماه پیش در ارزیابی خود از روابط میان ایران و عربستان بیان کرده بود: «در یک تحلیل کلی می‌توان به این موضوع رسید نزدیکی هرچه بیشتر ایران به همسایگان موجب شکست بیشتر جبهه استکبار و رژیم صهیونیستی خواهد شد و رابطه ما با عربستان اگر چنین نتیجه‌ای یعنی نجات ملت فلسطین را داشته باشد، مطلوب ما است. امروز شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی از نزدیکی ایران و عربستان به شدت عصبانی است و تلاش می‌کند این رابطه را به هم بزند و از سوی دیگر آمریکا هم با حضور جدید خود در منطقه به دنبال این است با تظاهر به بازیابی قدرت، مانع از برقراری این روابط شود بر همین مبنا در می‌یابیم مسیری که ما در پیش گرفته‌ایم مسیر درستی است.»

سرلشکر صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا هم در اسفندماه سال گذشته این توافقنامه را دومین ضربه بزرگ چین به آمریکا  و یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه دانسته بود.

این اظهارات در حالی انجام شده که دقیقا ۶ روز پیش ارگان مطبوعاتی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(روزنامه جوان) در تاریخ ۶ مهرماه در واکنش به صلح احتمالی عربستان و اسرئیل با کنایه به ولیعهد سعودی نوشته بود:« به بن‌سلمان گفته‌اند که شرط پادشاهی‌اش سازش علنی با نتانیاهو و نجات اوست و بن‌سلمان در یک معادله چندمجهولی گرفتار است؛ برای پادشاهی مجبور به علنی کردن ماهیت حامی اسرائیل است و این رسوایی بنیان‌های پادشاهی‌اش را سست و صلح با یمن را غیرممکن و آغازی برای شورش‌های درونی سعودی و مردم منطقه می‌کند و مهم‌تر از همه که از آن رنج می‌برند اینکه پرچم مقاومت واقعی برای آزادی فلسطین و قدس، در دست جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و مقاومت قرار می‌گیرد» (اینجا)

پایداریچی‌ها چه گفتند؟

چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری هم نسبت به این توافق واکنش‌های مثبتی داشتند. امیرحسین ثابتی مجری شبکه افق در همان زمان نوشت: «توافق دولت سیزدهم با عربستان بدون برجام و اف ای تی اف آن هم پس از وقفه ۷ ساله نشان داد زوج “روحانی_ظریف” علیرغم تمام ادعاهایی که داشتند، زبان همسایگان ایران را هم بلد نبودند چه برسد به زبان دنیا.»

حسین جلالی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری هم در اردیبهشت ماه از این توافق به عنوان یک معجزه یادکرده و گفته بود: «دست دوستی و برادری همسایگان و کشورهای عربی از معجزه‌های الهی‌ست، عربستان سعودی، امارات، بحرین، مصر، کویت و اردن و...در کنار مقاومت قرار گرفته‌اند و در روز قدس دیدیم برای نابودی اسرائیل یکصدا شدند.»

مجتبی ذوالنوری از دیگر نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس در مردادماه ضمن تاکید بر تاثیرات مثبت روابط ایران با عربستان بر اقتصاد کشور، عنوان کرد: «از زمانی که بحث از سرگیری روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان مطرح شد، ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اتفاق به شدت ناراحت شدند و باید بدانیم مسأله‌ای که دشمنان ما از آن ناراحت و عصبانی هستند، قطعاً به نفع ماست. اگر ما ارتباطات خود با کشورهای منطقه را تقویت نکنیم، در حوزه عربستان و منطقه میدان تاخت و تاز وسیع‌تری برای دشمنان ما که تهدید امنیتی منطقه هستند، باز می‌شود. در این شرایط، اگر ارتباط ما با کشورهای همسایه و منطقه دایر و تقویت شود، این کشورها قطعاً این واقعیت را بهتر درک می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران و توان نظامی ایران به ضرر منطقه و تهدیدی برای منطقه نیست، بلکه همین توانمندی در خدمت همسایگان ماست. جمهوری اسلامی ایران در واقع تأمین کننده امنیت منطقه و همسایگان است و آن وحشت کاذبی که دشمنان از ایران در بین همسایگان‌مان ایجاد کردند، با این اقدامات خنثی می‌شد.

تغییر لحن بهارستان نشینان!

اما دیروز پس از اتفاق های ورزشگاه نقش جهان اصفهان، عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در جمع خبرنگاران به لغو دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد به دلیل حاضر نشدن تیم عربستانی در زمین مسابقه واکنش نشان داده و اظهار داشت: آنچه که مشهود است سپاهان هم بر اساس اخلاق حرفه‌ای و هم بر اساس قوانین و پروتکل‌های موجود با مطابق برنامه از پیش‌ تعیین شده AFC در زمین بازی حاضر شده و وظیفه‌اش عمل کرده است، جمهوری اسلامی ایران نیز همه اقدامات لازم از جمله رعایت پروتکل‌های برگزاری بازی، مقررات حقوقی و اصولی حرفه‌ای را انجام داده است.

وی افزود: ما هنوز دلیل رفتار تیم عربستانی را نمی‌دانیم، اما وقتی یک تیم به هر دلیلی صحنه مسابقه را ترک کند، باید آن تیم پاسخگو هم باشد و در این مورد مقررات بین‌المللی وجود دارد.

یک بام و دوهوای سیاست خارجی ایران در قبال عربستان

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ در یک ماه گذشته و با جدی‌تر شدن رابطه اسرائیل و عربستان اما ورق برگشته است. روز دوشنبه تیم عربستانی الاتحاد به دلیل مجسمه سردار سلیمانی حاضر به شروع بازی نشد و بازی این تیم با تیم سپاهان لغو شد. وزیر امورخارجه هم در واکنش به این اتفاق صبح امروز ادعا کرده است که ایران و عربستان توافق کردند بازی سپاهان و الاتحاد در زمان بعدی تکرار شود. اما این اولین بار نبود که تهران و ریاض بر سر سردار سلیمانی باچالش مواجه شدند. در تیرماه و درجریان نشست خبری وزاری خارجه ایران و عربستان سعودی، به دلیل وجود عکسی از سردار قاسم سلیمانی محل نشست تغییر پیدا کرد. چندان که ارگان مطبوعاتی وابسته به سپاه در شماره امروز خود با اشاره به حواشی بازی فوتبال تیم الاتحاد و سپاهان نوشته است: «اگر امیرعبداللهیان محل کنفرانس خبری با وزیرخارجه سعودی را تغییر نمی‌داد، الان آنها خواستار حذف سردیس حاج قاسم نمی‌شدند.»

کیهان هم در شماره امروز خود عربستان را به دلیل عادی‌سازی روابطش با اسرائیل تهدید کرد و نوشت که اگر به سمت اسرائیل بروید، با برخورد سازمان‌های انقلابی روبرو خواهد شد!

آنچه از فضای تحولات اخیر برمی‌آید تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران نسبت به حاکمان سعودی است. یک بام و دوهوای سیاست خارجی ایران در قبال عربستان روایتی است که برخی کارشناسان منتقد درباره آن بارها هشدار داده اند؛ روزی فیلم‌های رقص شمشیر مقام وزارت خارجه عربستان در هتل اسپیناس منتشر می‌شود و محل نشست را به دلیل حساسیت طرف مقابل به سردار قاسم سلیمانی تغییر می‌دهند اما روز دیگر باوجود علم به این حساسیت سعودی‌ها، تندیس  سردار شهید قاسم سلیمانی را در ورزشگاه می‌گذارند  تا واکنش عربستان را به دنبال داشته باشد.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر