کد خبر: 166922
A

بیگدلی کارشناس بین الملل: ممکن است حمله حماس از پیش طراحی شده و بر اساس برنامه اسرائیل باشد

«علی بیگدلی»کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه درباره دلایل حمله حماس به اسرائیل و پشت پرده اقدامات صورت گرفته می گوید: ممکن است اسرائیل فضا را مهیا کرده تا این اتفاقات رخ دهد. این اتفاق می‌تواند از پیش طراحی شده و بر اساس برنامه اسرائیل باشد که خواسته حماس را وارد این فضای سیاسی خاص کند تا بتواند حملات سنگینی را به داخل غزه داشته باشد و اینگونه متصور باشد که چیزی از غزه و حماس باقی نگذارد.از طرف دیگر به نظر می‌رسد که جغرافیای سیاسی خاورمیانه با این روند و ادامه درگیری‌ها ممکن است تغییر کند

بیگدلی کارشناس بین الملل: ممکن است حمله حماس از پیش طراحی شده و بر اساس برنامه اسرائیل باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «علی بیگدلی»کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه درباره دلایل حمله حماس به اسرائیل و پشت پرده اقدامات صورت گرفته می گوید: ممکن است اسرائیل فضا را مهیا کرده تا این اتفاقات رخ دهد. این اتفاق می‌تواند از پیش طراحی شده و بر اساس برنامه اسرائیل باشد که خواسته حماس را وارد این فضای سیاسی خاص کند تا بتواند حملات سنگینی را به داخل غزه داشته باشد و اینگونه متصور باشد که چیزی از غزه و حماس باقی نگذارد.از طرف دیگر به نظر می‌رسد که جغرافیای سیاسی خاورمیانه  با این روند و ادامه درگیری‌ها ممکن است تغییر کند. این نکته را می‌توان در صحبت‌های امیرعبداللهیان که می‌گوید فضای درگیری‌ها در صورت ورود اسرائیل به غزه در جهات مختلف شیوع پیدا می‌کند و هم در گفته‌های اسرائیلی‌ها که ادعا دارند غزه را نابود خواهند کرد به وضوح دید.»

بیگدلی می‌افزاید:« با توجه به خصومتی که جناح راست افراطی اسرائیل دارد و تفکری که در حال تزریق به درگیری موجود است. از سوی دیگر ایران هم عنوان می‌کند که در صورت ورود به غزه دخالت می‌کند به نظر می‌رسد این شرایط ممکن است حتی ژئوپلتیک منطقه را تغییر دهد و اتفاقات مهمی در راه باشد. خطر شاید آن زمان بیشتر خواهد شد که حزب الله وارد جنگ رسمی شود و دامنه درگیری‌ها به این جبهه کشیده شود.»

وی می‌گوید: « بعید نیست که اسرائیل هم به دنبال ایجاد تنش بیشتر باشد تا بتواند مجوز ورود به غزه را برای خود ایجاد کند.در این صورت آنها حتما به دنبال از بین بردن تونل‌ها و تاسیسات حماس و گروه‌های فلسطینی خواهند بود تا آنها را به طور کامل تخریب کنند و جایی برای حماس نگذارند و مثل گذشته که این اتفاق افتاد غزه را به طور کامل بگیرند. پس باید تاکید کرد که اگر مسئله حل نشود و با این روند ادامه پیدا کند احتمال درگیری حزب الله زیاد و در صورت ورود این نیرو به جریان درگیری‌ها و تغییر وضعیت ایران در مواجهه با اتفاقات حتما وضعیت وخیم‌تری را باید انتظار داشته باشیم.»

چرایی تعلل اسرائیل  در حمله زمینی به غزه

بیگدلی در پاسخ به این سوال درباره تعلل اسرائیل پشت مرز غزه و دلایل حضور ناوهای آمریکایی معتقد است که حضور ناوهای آمریکایی را نباید برای جنگ غزه تصور کرد، چرا که آمریکا برای دخالت در جنگ حماس و اسرائیل ناوهای خود را به منطقه نمی‌آورد، بلکه باید اینگونه تحلیل کرد که این ناوها به عنوان پشتیبان درگیری‌های احتمالی بزرگتر و دخالت حزب‌الله و ایران در منطقه حاضر شده‌اند. جنگ حماس آنقدر بزرگ نیست که ناوهای هواپیمابر و هواپیمای اف35 آمریکا بخواهند دخالت کنند. این سکوت غربی‌ها در این باره و واکنش‌های مقطعی و بدون دنباله آنها درباره مسائل غزه بیانگر این است که احیانا فکر می‌کنند این جنگ و درگیری مثل گذشته نیست و شاید اتفاقات مهم‌تری در منطقه بیفتد. »

این استاد دانشگاه و کارشناس امور بین‌الملل همچنین با بیان به اینکه بسترهای چنین برخوردی در گذشته ایجاد شده بود به اخباری که در این زمینه وجود داشته اشاره می‌کند: «وقتی که نتانیاهو کابینه‌اش را تشکیل می‌داد، رهبر راست افراطی اروپا به صراحت گفت که ما دو مشکل اساسی در دنیا داریم که باید حل کنیم؛یکی ایران است که از ما دور است و دیگری فلسطین است که به ما نزدیک است و در همسایگی ما قرار گرفته. پس اینکه اسرائیلی‌ها ژست غافلگیر شدن می‌گیرند و این اتفاق را با حوادث سال 1973 مقایسه می‌کنند نباید مورد استناد قرار گیرد. همان زمان هم اسرائیلی‌ها غافلگیر نشدند و بر اساس یک سناریوی از پیش تعیین شده دستور بر این بود که بلندی‌های جولان و صحرای سینا را به مصر بدهند. و سادات هم بیاید قرارداد کمپ دیوید را امضا کند و عادی سازی روابط با اسرائیل را احیا کند. پس باید گوشه چسمی به این قضیه داشته باشیم. »

بیگدلی درباره به نقش سازمان ملل و گفته‌های اخیر این سازمان بین‌المللی درباره تشکیل شورای امنیت نیز می‌گوید: « بعید است سازمان ملل آنگونه که واکنش‌ نشان می‌دهد بخواهد کار مهمی انجام بدهد و قصد تشکیل جلسه شورای امنیت داشته باشد. اگر قرار بر این بود از مردم غزه و کشتار مردم کاری بکند تا به حال باید انجام می‌شد.»

جنگ اوکراین در سایه می‌ماند

بیگدلی درباره نقش روسیه و چین می‌گوید: «یقینا روسیه از این اتفاق استقبال می‌کند چرا که هزینه‌های آمریکا بالا می‌رود و سطح کمک‎‌های آمریکا به اوکراین کاسته می‌شود. الان بحثی که در سطح نمایندگان مجلس آمریکا مطرح می‌شود این است که بایدن باید کمک‌ها به اوکراین را کم کند. در حقیقت این اتفاق روکشی را بر مسئله اوکراین کشیده است که دیگر شما چیزی از زلنسکی و جنگ اوکراین کمتر می‌شنوید. از سوی در اتحادیه اروپا هم کمک به اوکراین مخالفان زیادی دارد. شما ببنید که حتی عربستان در این موضوع دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کند و مواضع تندی در قبال آنها نمی‌گیرد. بی‌تفاوتی اعراب در قبال این جنگ فاصله عمیقی میان آنها و فلسطینی‌ها ایجاد خواهد کرد. بن سلمان حتی در مصاحبه‌ای می‌گوید عادی سازی روابط به تعویق ممکن است بیفتد اما این روند ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر چین هم به شکل سنتی در اینگونه درگیری‌ها موضع‌گیری جانبدارانه‌ای ندارد. در این مورد هم به دلیل سرمایه‌گذاری‌های سخاوتمندانه‌ای که در اسرائیل داشته است بیشتر به حل و فصل موضوع می‌اندیشد و محافظه‌کارانه عمل می‌کند.»

منبع: همدلی 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر