کد خبر: 167452
A

پزشکیان: اگر دنبال شفافیت مالی هستند، چرا FATF داخلی را اجرا نمی کنند؟/نمایندگان از اصلاح قانون انتخابات پشیمان شدند!

مسعود پزشکیان گفت: با اصلاح قانون انتخابات مشکلات زیادی ایجاد شده است. تعداد زیادی از نمایندگان خودشان از این اصلاح قانون پشیمان هستند که چرا چنین کاری کرده‌اند و به این سختگیری‌ها رأی داده‌اند.

پزشکیان: اگر دنبال شفافیت مالی هستند، چرا FATF داخلی را اجرا نمی کنند؟/نمایندگان از اصلاح قانون انتخابات پشیمان شدند!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مسعود پزشکیان، نماینده چند دوره مردم تبریز در مجلس، نیز در انتقاد به قانون جدید انتخابات که برای اولین بار در انتخابات پیش‌روی مجلس اعمال می‌شود و سختگیری‌ها را تشدید کرده است، گفت: «با اصلاح قانون انتخابات مشکلات زیادی ایجاد شده است. تعداد زیادی از نمایندگان خودشان از این اصلاح قانون پشیمان هستند که چرا چنین کاری کرده‌اند و به این سختگیری‌ها رأی داده‌اند. روند ثبت‌نام نباید تا این حد سفت و سخت شود و نیاز باشد داوطلبان مسیر طولانی را طی کنند تا موفق به ثبت‌نام شوند».

او ادامه داد: «اصولا یک‌سری چارچوب‌هایی را که از زمان‌های قبل بوده و در کشورهای دیگر هم وجود دارد، نادیده گرفته‌ایم و چارچوب‌هایی را جایگزین کرده‌ایم که در هیچ کجا اعمال نمی‌شود». این نماینده مجلس در ادامه انتقادات خود تصریح کرد: «داوطلب باید همه داده‌های اطلاعاتی و مالی خود را در سیستم ثبت کند؛ درحالی‌که منِ داوطلب که در حال ثبت‌نام هستم، همه اطلاعاتم مبنی بر اینکه چه پستی داشته‌ام، چقدر درآمد داشته و دارم و چه اموالی دارم و چه ارتباطاتی دارم مشخص است. اینکه دوباره همه این اطلاعات را استخراج کنم و دوباره ثبت کنم، دلیلی ندارد. یا اینکه یک مرحله ثبت‌نام کنم و مراجع چهارگانه اعلام نظر کنند و یک مرحله دیگر صلاحیت را تأیید کنند که اتفاق خوشایندی نیست؛ اما به‌هرحال قانونی بود که نوشته شده و اکثریت مجلس به آن رأی داده‌اند و نمی‌توانیم دراین‌باره کاری کنیم».

پزشکیان درباره مشکلات احتمالی دیگر این قانون گفت: «باید منتظر بود و دید در عمل چه پیش می‌آید؛ تا هندوانه‌ای را سر نبریده‌ایم، نمی‌دانیم داخل آن چه خبر است. باید به مرور که پیش می‌رویم، بررسی کنیم و ببینیم این قانون چه ایراد و اشکالات جدی دیگری دارد». او در پاسخ به اینکه با بروز مشکلات احتمالی این قانون آیا احتمال اصلاح دوباره آن وجود دارد، گفت: «روند را باید طی کنیم و جلو برویم ببینیم با چه مشکلاتی مواجه خواهیم شد. اگر مشکلات جدی آن نمود پیدا کرد، با تبصره و ماده‌ای می‌توان آن مشکلات را دوباره اصلاح کرد. اما با توجه به حجم طرح و لایحه‌های در نوبت بعید است این اصلاحیه به عمر مجلس فعلی قد بدهد».

پزشکیان درباره شفافیت مالی داوطلبان در قانون جدید انتخابات نیز تصریح کرد: «درباره شفافیت مالی اگر با رانت، رشوه، زمین‌خواری و قاچاق مشکل دارند، چرا FATF داخلی را اجرا نمی‌کنند؟ اگر می‌خواهند من داوطلب فهرست اموالم را بیان کنم، با این موضوع مشکلی ندارم، اما اگر بخواهم تخلف کنم اموالم را به نام پسرم، خواهرم، برادرم و اقوامم سند می‌زنم. در این مرحله که این موضوعات مشخص نمی‌شود و بعد از دوره نمایندگی می‌توانم بروم بخورم و ببرم و غارت کنم. اما اگر این شفافیت مالی وارد FATF داخلی شود، دیگر نمی‌توانم هیچ اموالی را به نام خواهر، برادر، فرزند، خانواده و اطرافیانم سند بزنم و پولی را در حساب آنها جابه‌جا کنم؛ چراکه مشخص می‌شود».

وزیر بهداشت دولت اصلاحات همچنین تأکید کرد: «در این صورت شخص نمی‌تواند زمین‌خواری کند، پولی جابه‌جا کند، سندی را منتقل کند که علامت و کدی دارد. بنابراین اگر واقعا می‌خواهیم مشکل زمین‌خواری، رانت‌خواری، قاچاق و پول‌شویی را حل کنیم، FATF داخلی را اجرا کنیم تا جلوی همه این مشکلات بسته شود و بتوانیم به شفافیت واقعی برسیم».

 

منبع: شرق

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر