کد خبر: 167941
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

مجلسی، دیپلمات سابق: حزب‌الله وارد جنگ نخواهد شد/ هدف آمریکا از آوردن ناوهای خود به منطقه تهدید ایران است

فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به پرسش دیده‌بان ایران مبنی براینکه چرا آمریکا که اوایل حمله حماس به اسرائیل معتقد بود ایران نقشی ندارد، حال معتقد است ایران در پشت حمله به تاسیسات امریکا در منطقه قرار دارد، گفت: یک مدتی به نفع‌شان بود که سازگاری نشان دهند و انتظار داشته باشند که جمهوری اسلامی وارد یک فضای سازگاری شود اما گویا این امید را از دست داده‌اند.

مجلسی، دیپلمات سابق: حزب‌الله وارد جنگ نخواهد شد/ هدف آمریکا از آوردن ناوهای خود به منطقه تهدید ایران است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ از زمان شروع حملات حماس به اسرائیل، مقامات آمریکا عنوان کردند که مستنداتی دال بر نقش ایران در این حمله دیده نمی‌شود اما با اوج گرفتن درگیری‌های میان ارتش اسرائیل و نیروهای فلسطینی، مقامات آمریکا از جمله بایدن رئیس جمهور، جان کربی سخنگوی کاخ سفید و مقامات پنتاگون تغییر موضع دادند و از نقش ایران و گروه های نزدیک به ایران در حمله به تاسیسات آمریکا در منطقه سخن گفتند. همزمان با حمله زمینی اسرائیل هم سخنگوی وزارت دفاع آمریکا عنوان کرد که حملاتی که در آن پایگاه‌های سپاه پاسداران در سوریه را مورد هدف قرار دادیم، پیام به ایران بود. وی در ادامه گفت که گروه‌های وابسته به ایران بدون آن که هزینه پرداخت کنند، نمی‌توانند به این اقدامات خود ادامه دهند. درباره تغییر رفتار آمریکا در قبال ایران، دیده بان ایران با فریدون مجلسی تحلیلگر بین الملل گفت و گو کرده است. مشروح این گفت و گو در ذیل آمده است: 

برخی صداها در داخل از جنگ سخن می‌گویند

فریدون مجلسی دیپلمات سابق در پاسخ به پرسش دیده‌بان ایران مبنی براینکه چرا آمریکا که اوایل حمله حماس به اسرائیل معتقد بود ایران نقشی ندارد، حال معتقد است ایران در پشت حمله به تاسیسات امریکا در منطقه قرار دارد، گفت: «یک مدتی به نفع‌شان بود که سازگاری نشان دهند و انتظار داشته باشند که جمهوری اسلامی وارد یک فضای سازگاری شود اما گویا این امید را از دست داده‌اند. از طرفی در جمهوری اسلامی یک صدا برنمی‌خیزد بلکه صداهای گوناگونی شنیده می‌شود که گاهی اوقات تهدیدآمیز است. چنانکه در داخل گفته می‌شود که صدها هزار موشک کاشته‌ایم و اسرائیل را نابود خواهیم کرد. از طرف دیگر می‌گویند ما چگونه می‌توانیم به سرزمین‌های اشغالی و تحت محاصره موشک بفرستیم.»

وی ادامه داد: «همه دنیا درصدد راه‌حلی برای پایان دادن جنگ و تهدیدها و التیام زخم‌ها و جبران خرابی‌هاست، اما متاسفانه با سیاست‌های جهادی و ضعیفی که داریم بعضی صداها از جنگ و نابودی سخن می‌گویند. این تهدیدها باعث ادامه جنگ، ادامه اسارت و گروگانگیری در دو طرف و تخریب وضعیت ایران، به خصوص در شرایطی که تحریم‌ طولانی اوضاع اقتصادی ایران را وخیم‌تر از همیشه کرده است، می‌شود.»

حزب‌الله وارد جنگ نخواهد شد

مجلسی ضمن تاکید براینکه در چنین شرایطی روی آوردن به یک جنگ بزرگ خطرآفرین‌تر از همیشه است، افزود: «باید دید چه پشتوانه نظامی و انسانی وجود دارد؟ آیا مثل جنگ ایران و عراق میلیون‌ها داوطلب خواهند آمد یا با دیدن خرابی‌ها و ویرانی‌های غزه به مصلحت است که چنین آینده‌ای را برای ایران رقم بزنیم؟ لااقل در غزه آن‌ها برای سرزمین و منافع خودشان می‌جنگند که هیچ ربطی به ایران ندارد. ایرانیان نگران هستند که قربانی تعصبات، تمایلات و سلائق شخصی شوند که منافع عربی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه درصورت ورود حزب‌الله به جنگ شرایط چه تغییری می‌کند، به دیده بان ایران گفت: «حزب‌الله وارد جنگ نخواهد شد. حسن نصرالله پیشتر هم گفته بود که بار قبل اشتباه کردیم. البته همانطور که قبلا نصرالله گفت، بازسازی و بودجه‌شان از ایران تامین شد اما در حال حاضر ایران آن شرایط را ندارد که دوباره هزینه بازسازی لبنان را بدهد به دلیل اینکه اگر حزب‌الله وارد جنگ شود، تمام لبنان تبدیل به غزه می‌شود و بعد از چند روز آن جنگ هم خاتمه پیدا خواهد کرد.»

هدف آمریکا از آوردن ناوهای خود به منطقه تهدید ایران است

مجلسی درباره هدف آمریکا از آوردن دو ناو هواپیمایی به منطقه و آوردن یک ناو دیگر به منطقه سنتکام، گفت: «تهدید است. به معنای اینکه اگر به جنگ تهدید کنید ما هم به دفاع و مقابله تهدید خواهیم کرد. بهتر این است که مصالح ملی، رفاه و آرامش مردم را در نظر بگیرند و سیاستی در پیش گرفته شود که به جنگ غزه هم پایان داده شود و مردم از این ماجراجویی‌ها رها شوند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا این تهدید آمریکا بر ایران اثر دارد، مطرح کرد: «قطعا اثر دارد. بالاخره جمهوری اسلامی و مسئولان ممکن است در مواقعی شعارهایی دهند یا احساسات و عواظف خود را تسری دهند ولی با جدی‌تر شدن مسئله متوجه می‌شوند که بهتر است به اعتدال و عقلانیت روی بیاورند و ایران را با خرابی مواجه نکنند. جمهوری اسلامی از نابودی  اسرائیل صحبت می‌کند ولی اگر تمام اسرائیل به آتش کشیده شود و مردمش بسوزند، چه دردی از ایران و ایرانیان دوا می‌کند؟ ما با ملت ها که دشمن نیستیم.»

مجلسی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا حمله گروه‌های نیابتی به آمریکا به معنای هشدار ایران به آمریکا بوده تا حمله نکند، گفت: «جمهوری اسلامی نمی‌تواند به آمریکا هشدار دهد بلکه صحبت آن‌ها مبنی براینکه از این به بعد حمله گروه‌های نیابتی را حمله از سوی جمهوری اسلامی تلقی خواهیم کرد، هشدار است. بدین معنا که چنانچه نیروهای تربیت و مجهز شده توسط جمهوری اسلامی به منافع امریکا حمله کنند، به منافع ایران حمله می‌کنیم و دیگر غیرنیابتی وجود ندارد.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر