کد خبر: 168870
A

سعید جلیلی منتقد سهمیه فرزندان شهدا در دانشگاه ها شد؟ /وجود سهمیه برای فرزندان هیات علمی توجیه ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود سهمیه‌ها را یکی از عوامل بی‌عدالتی در سیستم آموزشی و علمی کشور دانست و افزود: وجود سهمیه برای فرزندان هیات علمی که اتفاقا از شرایط علمی بهتری برخوردار هستند توجیه ندارد.

سعید جلیلی منتقد سهمیه فرزندان شهدا در دانشگاه ها شد؟ /وجود سهمیه برای فرزندان هیات علمی توجیه ندارد

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛سعید جلیلی امروز ۱۵ آبان ماه در جمع دانش‌آموزان کرمانی، نوجوانان و جوانان را سرمایه‌ها و ظرفیت‌های کشور دانست و اظهار کرد: ما ثروت‌های زیادی داریم که منابع و معادن گوناگون را در بر می‌گیرند، اما همه ظرفیت‌ها فقط مادی نیست شما جوانان و نوجوانان هم ظرفیت هستید.

وی با بیان اینکه باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم تا به پیشرفت برسیم، تصریح کرد: نوجوانان و دانش‌آموزان نباید نسبت به مسائل روز بی‌تفاوت باشند. شما از همین سن می‌توانید تاثیرگذار باشید، اوایل انقلاب دانش‌آموزان نقش موثری در مسائل اجتماعی و سیاسی داشتند، بویژه در زمان انتخابات‌ها بحث و تحلیل می‌کردند و نظر می‌دادند.

جلیلی دوران دانش‌آموزی را یک دوران طلایی خواند و با اشاره به اینکه ۱۲ سال رفت‌وآمد در آموزش ‌و پرورش رشد را رقم می‌زند، بیان کرد: باید طوری برنامه‌ریزی کنید که در پایان ۱۲ سال، خارج از اینکه نتیجه کنکور چه باشد، احساس رضایت کنید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بینش را در کنار دانش دارای اهمیت زیادی خواند و اظهار کرد: باید مدرسه الگو داشته باشیم تا جوان ما از درس‌ لذت ببرد و احساس کند این همان چیزی است که می‌خواهد و دوست دارد برای آن وقت بگذارد.

جلیلی عدالت آموزشی را دارای اهمیت خواند و با تاکید بر اینکه حداقل استانداردهای آموزشی را باید برای همه دانش‌آموزان فراهم کنیم، گفت: شرایط نباید متفاوت باشد، استعداد کسی که در دورترین منطقه درس می‌خواند هم باید شکوفا شود.

وی سهمیه‌ها را یکی از عوامل بی‌عدالتی در سیستم آموزشی و علمی کشور دانست و با طرح این سؤال که چرا فرزندان هیئت علمی باید سهمیه داشته باشند؟ گفت: اتفاقاً آنها از شرایط علمی بهتری برخوردار هستند و در نظر گرفتن سهمیه برای آنها توجیه ندارد. 

جلیلی به سهمیه فرزندان شهدا اشاره کرد و با تاکید بر اینکه روزی این امتیاز در جهت عدالت آموزشی بود، بیان کرد: زمان جنگ بسیاری از دانش‌آموزان به جبهه می‌رفتند، باید با کسی که فقط درس می‌خواند متفاوت باشد، یا دختری که در بحبوحه درس خواندن پدرش را در جنگ از دست می‌داد و در بحران روحی قرار می‌گرفت، سهمیه می‌توانست آن را به شرایط عدالتی نزدیک کند.

وی اضافه کرد: در زمان کنونی شاید برخی از آنها موضوعیت نداشته باشد، سیاست‌های کلی برنامه هفتم این است که این موضوع به شکل مناسب و عادلانه‌ای که مورد نظر همه است، تغییر کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به دوگانگی غرب پرداخت و گفت: سال گذشته به دلیل فوت یک خانم همه غربی‌ها به بهانه حقوق بشر پای کارِ آشوب در کشور ما آمدند اما حالا نه‌تنها چشم‌شان را روی جنایات صهیونیست‌ها بسته‌اند، بلکه به آنها کمک مالی هم می‌کنند.

جلیلی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید مدعیان امنیت جهان را بشناسند، کسانی که برای ایران اشک تمساح می‌رختند را ببینند که چگونه هزاران زندگی را در غزه خفه کرده‌اند.

وی شعار علم و تمدن غرب را توخالی خواند و بیان کرد: آنها حتی نظر می‌دهند که دانش‌آموزان چه رشته‌ای درس بخوانند، بسیاری از کسانی که آنها در کشور ما ترور کردند از دانشمندان بودند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان باید نقاط قوت و افتخارات کشور را بشناسند، تصریح کرد: برخی نام راهیان ‌نور را بردند که این می‌تواند خوب باشد اما خیلی‌ها باید بیایند کرمان و ببینند چه افتخاراتی هست.

جلیلی اضافه کرد: روستایی در کرمان وجود دارد که نام آن «گُنجان» است، این روستا در زمان جنگ ۷۰۰ نفر جمعیت داشت و ۷۰ شهید را تقدیم اسلام کرد، این یک عظمت است، شاید همه مردهای آنها در جبهه بودند که این تعداد شهید در دوران دفاع مقدس دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر