کد خبر: 169629
A
در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حمله انصارالله به کشتی های تجاری اسرائیلی در راستای صحبت های رهبری بود/ وزیر خارجه باید استیضاح شود، چون اقدام موثری در حمایت از فلسطین انجام نداده

محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اقدام انصارالله در حمله به کشتی های تجاری اسرائیلی در راستای صحبت های رهبری بود. پیشنهاد ایشان بسیار خوب بود. نیروهای مقاومت از ابتدا برای سناریوهای مختلف آماده هستند.

عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: حمله انصارالله به کشتی های تجاری اسرائیلی در راستای صحبت های رهبری بود/ وزیر خارجه باید استیضاح شود، چون اقدام موثری در حمایت از فلسطین انجام نداده

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روز گذشته محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از استیضاح وزیر امور خارجه خبر داد. او انفعال دستگاه دیپلماسی در مقابل مقامات عربستان و‌ موضوع جنگ غزه را از علل این‌طرح استیضاح عنوان کرد.

وزیر خارجه باید استیضاح شود، چون اقدام موثری در حمایت از فلسطین انجام نداده است

 محمود عباس‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه در موضوع جنگ غزه چه انتظاراتی از وزارت خارجه داشته است به دیده‌بان ایران گفت: «اعتقاد دارم دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی می‌توانست محوری‌تر، موثرتر و هوشمندانه‌تر عمل کند. به صورت مصداقی می‌توانستند اجلاس وزاری خارجه کشورهای اسلامی یا اجلاس وزاری خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را در تهران برگزار کنند. بالاخره دستگاه عریض و طویل وزارت خارجه می‌توانستند برای اعمال نقش محوری و موثر کارهای زیادتری انجام دهند. معتقدم باتوجه به تجربیات و نقشی که در محور مقاومت داریم، دستگاه دیپلماسی ما می‌توانست بهتر از این عمل کند. بنابراین وزیر خارجه باید استیضاح شود، چون اقدام موثری در حمایت از فلسطین انجام نداده است»

این نماینده مجلس درخصوص اینکه برخی اصولگرایان در مجلس و سخنرانان معتقدند وزارت خارجه می‌توانسته پیشنهاد تشکیل ارتشی در دفاع از غزه را بدهد، گفت: «پیشنهادات زیادی وجود دارد اما بستگی به عملیاتی بودن و تحت قاعده هزینه_فایده دارد. مصداقی که به نظر من رسید همان برگزاری اجلاس‌هاست. پیشنهاد شما هم قابل بررسی است و در نهایت دیپلماسی خارجی باید پیشنهادات عملی و کم هزینه و پرفایده را بررسی می‌کرد.»

وی درخصوص اینکه اظهارات دیگر نمایندگان مجلس و کارشناسان صدا و سیما درباه اینکه چرا ایران واردات کالاهای اسرائیلی را ممنوع کند، به دیده بان ایران گفت: «معمولا کالاهای تولید شده در جغرافیای رژیم صهیونیستی پیش از این هم ورودش به ایران آزاد نبود. باتوجه به اینکه کشور ما، کشور گسترده‌ای است، کالاهایی که کم و بیش دیده می‌شوند الزاما از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شوند. موضع رسمی در ارتباط با کالاهای اسرائیلی همان تحریم است. البته این کالاها در ایران چندان عمومیت ندارد و مسئله اصلی نیستند. همه دنیا می‌داند که جمهوری اسلامی رژیم صهیونیستی را یک رژیم نامشروع می‌داند و از بعد از انقلاب آن‌ها را تحریم‌ کرده‌ایم.»

عباس‌زاده در واکنش به اینکه برخی از نمایندگان مجلس و افراد حاضر در دولت رئیسی و صدا و سیما مدعی هستند این برندها در ایران نمایندگی دارند و سرمایه‌گذارشان صهیونیست‌ها هستند، عنوان کرد: «ما همه یهودیان را که صهیونیست نمی‌دانیم. یک شرکت که سهامی عام است ممکن است در یک کشور اروپایی باقی سهامش متعلق به یهودیان باشد. آنچه در مناسبات تجاری مهم است، این است که شرکت بومی کدام کشور است. فرضا در ترکیه شرکتی ثبت می‌شود و سرمایه‌گذار ایرانی است اما تحت قانون ترکیه محسوب می‌شود. بنابراین آنچه اهمیت دارد این است که شرکت در کدام کشور و تحت قوانین کدام کشور است.»

اقدام انصارالله در حمله به کشتی های تجاری اسرائیلی در راستای صحبت های رهبری بود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره صحبت های آیت الله خامنه ای در خصوص بستن راه ارزاق و نفت بر روی اسرائیل و حامیان آن در صورت ادامه حمله به غزه و گسترش جنگ، گفت: «اقدام انصارالله در حمله به کشتی های تجاری اسرائیلی در راستای صحبت های رهبری بود. پیشنهاد ایشان بسیار خوب بود. نیروهای مقاومت از ابتدا برای سناریوهای مختلف آماده هستند. آنچه مدنظر ماست این است که دستگاه دیپلماسی  و نیروهای مقاومت در منطقه باید گزینه‌های مختلف را ارزیابی و آنچه عملیاتی و کم هزینه و پرفایده است را انتخاب کنند.»

عباس‌زاده درخصوص اینکه چرا ایران بیانیه پایان نشست عربستان را که به باور برخی از تحلیلگران چندان منافع غزه را دربر نداشت را امضا کرد، گفت: «من این بیانیه را نخوانده‌ام ولی بعید می‌دانم جمهوری اسلامی بیانیه‌ای را امضا کند که منفعتی نداشته باشد. ممکن است این بیانیه‌ها حداقلی از منافع را داشته باشند و اصل بر این است که هر پیش‌نویسی که حداقلی از منافع مردم فلسظین گنجانده شده باشد را جمهوری اسلامی امضا می‌کند.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر