کد خبر: 170932
A

۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، گفت:از ۱۴۰ حزب کشور فقط ۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند.

۹۱ حزب اجازه ارائه لیست انتخاباتی دارند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عبدالله مرادی در نشست خبری امروز خود با اشاره به ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این ماده درباره چگونگی فعالیت احزاب در انتخابت و انتشار فهرست های انتخاباتی است. براساس این ماده وزارت کشور موظف است آخرین فهرست احزاب و جبهه های قانونی را منتشر کند تا جامعه از احزاب و جبهه های قانونی اطلاع داشته باشند.

وی ادامه داد: احزاب طبق قانون احزاب و اساسنامه خود موظف هستند تا هر سه سال یکبار مجمع هم می خود را برگزار و دبیرکل، شورای مرکزی و بازرسان خود را انتخاب کنند. ما هم چندین بار به احزاب تذکر داده ایم که مجامع عمویم خود را برگزار کنند. ما در کشور ۱۴۰ حزب دارای پروانه فعالیت رسمی داریم که تا امروز ۹۱ حزب مجامع عمومی خود را برگزار کرده اند و همین احزاب می توانند فعالیت انتخاباتی داشته باشند. ما این ۹۱ حزب را معرفی خواهیم کرد. سایر احزاب تا زمان قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی فرصت دارند مجامع عمومی رخوذ را برگزار کرده و ارکان خود را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب معرفی کنند. بنابراین این احزاب سریعتر اقدام به برگزاری مجامع عمومی خود کنند.

مرادی در ادامه بیان کرد: در هشتمین جلسه کمیسون ماده ۱۰ احزاب گزارش مجمع عمومی انجمن اسلامی معلمان ایران مورد تایید قرار گرفت و با تاسیس حزب منتظران صبح فردا موافقت شد البته اسم و اساسنامه نیاز به اصلاحاتی دارد و حزب ۶ ماه فرصت دارد تا مجمع موسس را برگزار و دفاتر استانی خود را تاسیس کند تا پروانه نهایی حزب صادر شود.

وی درباره نحوه برخورد با ارائه لیست انتخاباتی از سوی احزابی که پروانه فعالیت ندارند، تصریح کرد: ماده ۱۸ قانون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی تخلفات احزاب را برشمرده و ماده ۱۹ مجازات‌های آن را ارائه کرده است؛ این احزاب نمی‌توانند از مزایایی که ستاد انتخابات بر اساس ماده ۸ قانون انتخابات در نظر می‌گیرد، استفاده کنند. لیست‌ها باید توسط وزارت کشور کدگذاری شود و مورد تایید قرار بگیرد که فهرست‌هایی که شرایط قانونی لازم را ندارند مورد تایید نیست و رای زیادی هم نخواهد بود.

مرادی درباره در اختیار قرار گرفتن امکانات دولتی برای داوطلبان انتخابات، گفت: در قانون جدید انتخابات، امکانات عمومی با رعایت عدالت در اختیار همه نامزدها قرار می‌گیرد و مجموعه‌های دولتی و عمومی بدون سوگیری موظف به همکاری هستند. که احزاب هم شامل این قانون می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به سامانه شفافیت مالی نامزدهای انتخاباتی، گفت: احزاب هم این شفافیت مستثنا نیستند و در سامانه، شفافیت انتخابات احزاب هم دیده شده تا حداکثر شفافیت وجود داشته باشد.

مرادی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نشست مجمع بیداری نیروهای انقلاب گفت: این نشست از سوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برگزرا شده که این ائتلاف هم جواز فعالیت دارد.

دبیرکمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین  درباره جواز فعالیت جریان شریان تصریح کرد: درخواست تاسیس تعدادی حزب و جبهه در دست کمیسیون داریم که به زودی بررسی خواهند شد.  

مرادی درپاسخ به سوالی درباره دبیرکل نزن اتحاد ملت و رئیس جبهه اصلاحات، گفت: موضوع در حال بررسی است؛ جلسه‌ای با حزب اتحاد ملت و دبیرکل پیشین این حزب در کمیسیون ماده ۱۰ برگزار شد  و ما نظرات این حزب را جویا شده و دیدگاه هی خود را نیز مطرح کردیم. به هر حال امیدواریم که نظر نهاییدر این زمینه به زودی ابلاغ ‌شود. هر تصمیمی که برای خانم منصوری در حزب اتحاد ملت گرفته شود، همان تصمیم برای جبهه اصلاحات هم جاری خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر