کد خبر: 173655
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس: پاسخ آمریکا و اسرائیل را با بستن تنگه‌های بین‌المللی می دهیم

شهریار حیدری عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر اینکه پهپاد ایرانی یک کشتی اسرائیلی را مورد هدف قرار داده است، به دیده‌بان ایران گفت: جمهوری اسلامی معمولا دست به چنین اقداماتی نمی‌زند مگر اینکه در دریاهای سرزمینی و حوزه استحفاظی تحرکی رخ دهد یا بنابر ضرورت و زمانی که نیاز باشد. فعلا وارد چنین ضرورتی نشده‌ایم که بخواهیم با کشتی‌ها برخوردی داشته باشیم. این اتهام تکراری است؛ انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها تا اتفاقی رخ می‌دهد، انگشت اتهام‌شان را به سمت جمهوری اسلامی می‌گیرند و بعدها مشخص می‌شود که این یک اتهام بی‌پایه و اساس است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس: پاسخ آمریکا و اسرائیل را با بستن  تنگه‌های بین‌المللی می دهیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روز شنبه یک کشتی تجاری اسرائیلی در آب‌های اطراف ایالت گوجرات هند با پهپاد هدف حمله قرار گرفت. وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌‌ای ادعا کرد که این پهپاد مستقیما از ایران هدایت شده است.

شب گذشته هم در جریان حمله اسرائیل به منطقه زینبیه در حومه دمشق، سردار سید رضی موسوی از فرماندهان ارشد سپاه در سوریه به شهادت رسید.

شهریار حیدری، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به این ادعای آمریکا به دیده‌بان ایران گفت: «این یک اتهام از سوی آمریکا به ایران است. حوزه دریا در اختیار کشورهای دیگر است و ما غیر از تردد روان در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی و ارتباطات تجاری، کاری با کشورهای ساحلی نداریم. بنابراین عموما کشورهایی که اقدام نظامی می‌کنند از حوزه ساحل به دریاست.»

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «جمهوری اسلامی معمولا دست به چنین اقداماتی نمی‌زند مگر اینکه در دریاهای سرزمینی و حوزه استحفاظی تحرکی رخ دهد یا بنابر ضرورت و زمانی که نیاز باشد. فعلا وارد چنین ضرورتی نشده‌ایم که بخواهیم با کشتی‌ها برخوردی داشته باشیم. این اتهام تکراری است؛ انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها تا اتفاقی رخ می‌دهد، انگشت اتهام‌شان را به سمت جمهوری اسلامی می‌گیرند و بعدها مشخص می‌شود که این یک اتهام بی‌پایه و اساس است.»

حیدری در پاسخ به اینکه آیا هدف از مطرح کردن چنین ادعایی وارد کردن ایران به جنگ است، گفت: «نظام‌های بین‌الملل بیشتر به دنبال ابهانه‌ای هستند که علیه ایران اقدام یا تحریم‌ها را تشدید کنند.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا بنابر گفته معاون هماهنگ‌کننده سپاه قرار است جبل‌الطارق و دنیای مدیترانه را ببندیم، به دیده بان ایران گفت: «به هر حال دریا محل تجارت و محل ترانزیت کشتی‌ها و داد و ستد است. قاعدتا هر کشوری باعث بی‌نظمی در دریا شود یا قصد تعرض به کشورهای دیگر را داشته باشد، حتما عکس‌العمل باقی کشورها متقابل خواهد بود. آمریکا باعث بی‌نظمی در دریاهای منطقه‌ای به ویژه در خلیج و فارس و مدیترانه است و همین الان به اسرائیل کمک می‌کند. تنگه‌های استراتژیک هم محل مسائل نظامی است. قطعا اگر آمریکا تعرض کند تنگه‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی بعید می‌دانم کار به اینجا کشیده شود.»

وی درباره احتمال ورود نیروهای مقاومت، مطرح کرد: «هنوز اتفاقی نیافتاده و ما هم درگیر جنگ با کسی نیستیم.»

حیدری در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه اگر آمریکا یا امارت بخواهد جزایر سه‌گانه را تحت عنوان تامین امنیت تنگه هرمز اشغال کند، پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: «اصلا قابل تصور نیست که این جزایر را از ما بگیرند و

در مخیله آن‌ها هم نمی‌گنجد. بنابراین قابل مباحثه هم نیست. این جزایر جزو نقاط استراتژیک و راهبردی ماست و اهمیت بسیار دارد.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر