کد خبر: 174161
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

دفاع سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از موافقتنامه همکاری اطلاعاتی بین ایران و روسیه: روسیه به امنیت سایبری جمهوری اسلامی کمک می کند/اطلاعات ما با رضایت کتبی در اختیار کشور ثالث قرار می‌گیرد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین ایران و روسیه به دیده‌بان ایران گفت: در دفاع سایبری متاسفانه کشور ما یکی از کشورهایی است که بیشترین حمله سایبری علیه آن صورت می‌گیرد در حالی که توانمندی لازم در داخل کشور وجود دارد ولی این به معنای محروم کردن ما از دانش روز و توانمندی همکاری با کشورهای دیگر نیست. روسیه هم توانمندی خوبی دارد و فکر می‌کنیم که روسیه می‌تواند این فضا را ایجاد کند که با ایران در یک سطح برابر جلسات مشورتی برگزار کند. موضوع این توافق به فیلترینگ، محدودیت یا انحصار در نرم‌افزار یا سکوی خاصی ارتباطی ندارد.

دفاع سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از موافقتنامه همکاری اطلاعاتی بین ایران و روسیه: روسیه به امنیت سایبری جمهوری اسلامی کمک می کند/اطلاعات ما با رضایت کتبی در اختیار کشور ثالث قرار می‌گیرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی، اواخر آبان لایحه‌ای را که دولت برای تصویب موافقتنامه ایران و روسیه در حوزه امنیت اطلاعات به مجلس ارسال کرده بود، تصویب کردند. روز 19 آذر نیز اکثریت نمایندگان در صحن علنی مجلس به این موافقتنامه رای موافق دادند و بدین ترتیب آن را به تصویب رساندند.

این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد محتوای لایحه و آثار همکاری دو کشور در حوزه امنیت اطلاعات ایجاد کرده است. از جمله اینکه برخی معتقدند این همکاری می‌تواند به تقویت زیرساخت‌های فیلترینگ در کشور یا به خطر افتادن امنیت اطلاعات افراد در اینترنت منجر شود.

در مقدمه، این لایحه آمده است که دو کشور «با توجه به وجود تهدیداتی مانند نقض حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی کشورها، وارد کردن خسارات اقتصادی به تأسیسات زیرساخت‌های مربوط به اطلاعات، دسترسی غیرمجاز به اطلاعات رایانه‌ای و انتشار اطلاعات زیان‌بار برای نظام‌های اجتماعی-سیاسی و محیط معنوی، اخلاقی و فرهنگی دولت‌ها» تصمیم به انعقاد چنین موافقتنامه‌ای گرفته‌اند.

این لایحه ۹ ماده و یک ضمیمه دارد و مواد آن شامل «تهدیدات اصلی در حوزه امنیت اطلاعات»، «حوزه‌های اصلی همکاری دو جانبه»، «اصول کلی همکاری»، «اشکال و سازوکارهای همکاری»، «حفاظت از اطلاعات»، «تأمین مالی» و... می‌شود.

ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به اینکه منظور از «حفاظت از امنیت اطلاعات» چیست، به دیده‌بان ایران گفت: «متن لایحه موجود و در اینترنت قابل دسترسی برای همگان است. این یک توافقی است که در سال ۱۳۹۹ بین دولت ایران و دولت روسیه امضا شده است. هدف توافق این است که دو کشور ایران و روسیه که توانمندی‌هایی در حوزه امنیت سایبری دارند با هم همکاری کنند. موضوعات همکاری هم دقیق روشن کردهد‎ایم؛ همکاری در مجامع بین‌المللی، در مقابله با جرایم سایبری و در موضوع مقابله با گروهک‌هایی که در محیط سایبر خلاف امنیت ملی و حاکمیت ملی اقدام می‌کنند .در تمام مراحل هم حاکمیت ملی کشورها استوار است. این توافق حاصل مذاکرات در دولت قبل است و در مجلس شورای اسلامی هم مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. موضوع این توافق به فیلترینگ، محدودیت یا انحصار در نرم‌افزار یا سکوی خاصی ارتباطی ندارد.»

روسیه به امنیت سایبری جمهوری اسلامی کمک می کند

وی در واکنش به برخی انتقادها مبنی براینکه چرا باید امنیت سایبری را به کشور دیگری سپرد، به دیده بان ایران گفت: «امنیت سایبری جمهوری اسلامی به کشور دیگری ارائه نشده بلکه این تعهد داخلی کشور خودمان است. ولی کشورهایی که توانمندی دارند این توانمندی‌ها را از طریق کار آموزشی، حقوقی و برگزاری جلسات مشترک که در ماده شش این قانون هم پیش بینی شده، با هم به اشتراک می‌گذارند. ایران و روسیه هر دو کشور توانمندی هستند. روسیه به امنیت سایبری جمهوری اسلامی کمک می کندو در دفاع سایبری متاسفانه کشور ما یکی از کشورهایی است که بیشترین حمله سایبری علیه آن صورت می‌گیرد در حالی که توانمندی لازم در داخل کشور وجود دارد ولی این به معنای محروم کردن ما از دانش روز و توانمندی همکاری با کشورهای دیگر نیست. روسیه هم توانمندی خوبی دارد و فکر می‌کنیم که روسیه می‌تواند این فضا را ایجاد کند که با ایران در یک سطح برابر جلسات مشورتی برگزار کند. این مهم بیش از همه نشان‌دهنده تنوع و ظرفیت همکاری در جمهوری اسلامی است.»

اطلاعات ما با رضایت کتبی در اختیار کشور ثالث قرار می‌گیرد

عمویی در پاسخ به اینکه برخی از مخالفین از جمله آقای حاجی دلیگانی، نماینده مجلس می‌گویند که اساسا چرا مجوز داده شده که اطلاعات را به کشور ثالثی بدهیم، گفت: «در یکی از بندهای این توافق تاکید شده است که اطلاعاتی که در کار مشترک بین ایران و روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به هیچ وجه بدون رضایت کتبی یکی از طرفین این همکاری در اختیار طرف ثالث قرار نخواهد گرفت.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر