کد خبر: 175006
A

حق شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: مقامات امیتی و انتظامی به جای درگیر شدن با روسری یک خانم و توقیف ماشین، به کار اصلی‌شان بپردازند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: وقتی شما مقامات انتظامی را درگیر افتادن روسری از سر یک خانم در ماشین می‌کنید یا برای توقیف ماشین‌های مردم آنان را وارد درگیری با بدنه اجتماعی می‌کنید یا دوربین‌های شهری به دنبال این هستند که کدام خانم روسری‌اش عقب افتاده است، متاسفانه این روند دقیقا آدرس غلطی بوده که برای مقامات انتظامی و امنیتی تعریف می‌شود.

 حق شناس، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: مقامات امیتی و انتظامی به جای درگیر شدن با روسری یک خانم و توقیف ماشین، به کار اصلی‌شان بپردازند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمدجواد حق‌شناس فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به ابعاد حادثه تروریستی کرمان در هفته گذشته که موجب شهادت بیش از ۸۰ نفر از هم‌وطنانمان شد، گفت: از چند جنبه می‌توان به این مسأله پرداخت. یکی اینکه بعد از ۲۴ ساعت ما شاهد این موضوع بودیم که داعش طی بیانیه‌ای مسئولیت این عملیات را پذیرفت و حتی عکس دو نفری که به عنوان عامل انتحاری در این واقعه حضور داشتند را هم منتشر کرد. مقامات امنیتی هم بعد از ۴۸ ساعت اعلام کردند که این رویداد مبتنی‌بر یک عملیات انتحاری بوده و حتی اعلام شد که یکی از عوامل این حادثه تروریستی از تبعه تاجیکستان بوده است.

وی افزود: این روند تاحدودی آن ابهاماتی که در ۲۴ ساعت اول توسط چهره‌ها و مقامات مختلف با حدس و گمان بیان می‌شد را شفاف کرد. این روند همچنان توسط یک گروه تروریستی با مشخصات داعش که ایران را هدف‌گذاری کردند، تداوم پیدا کرده و می‌توان گفت این حادثه بعد از عملیات تروریستی که در شاهچراغ شیراز رخ داد، مهم‌ترین عملکرد تروریستی این گروه است.

حق‌شناس تصریح کرد: بعد دیگر این ماجرا هم این است که زمانی این اتفاق افتاده که ما شاهد یک جنگ پردامنه از سوی اسرائیل علیه فلسطین هستیم و این موضوع به لحاظ دوره درگیری جنگ رکورددار شده است. زیرا اسرائیل به این شهرت داشت که در جنگ‌های کوتاه‌مدت بتواند در عملیات برق آسا به اهداف خود برسد. طبیعتا یک انفجار با این ابعاد در ایران و کشوری که طرفدار فلسطین شناخته شده و هماهنگ‌کننده جریان مقاومت است، می‌تواند فضا را به لحاظ سیاسی و تبلیغاتی تغییر دهد و توجهات را از غزه به درون ایران معطوف کند. طبیعی است جریانی که از این ماجرا سود می‌برد به دنبال آن است تا افکار عمومی داخل ایران و جهان را از جنایات غزه به سمت ایران متمایل کند.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از موضوعاتی که در این حادثه تروریستی مطرح می‌شود، تامین امنیت مراسم سالگرد شهید سلیمانی در کرمان است، مسئولیت اصلی را بر عهده چه نهادی می‌دانید، گفت: در اینکه وزارت کشور و مقامات امنیتی استان کرمان در این حادثه کوتاهی داشتند، تردیدی نیست. فکر می‌کنم یک علامت سوال جدی وجود دارد. در وهله اول انتظار می‌رفت خود دولت و در مرحله بعد مجلس نسبت به اقدام تنبیهی و استیضاح مقامات مسئول به خصوص وزارت کشور پیش‌قدم شوند و درخصوص این کوتاهی و ضربه‌ای که وارد شده توضیح لازم را برای افکار عمومی فراهم کرده و بیان کنند.

این فعال سیاسی یادآور شد: می‌توانستند در مراسمی که قرار بود برای حاج قاسم در کرمان برگزار شود، با توجه به اینکه چنین تجربه‌ای حداقل در مورد شاهچراغ داشتند، رویکردی را در پیش بگیرند تا جامعه این چنین بی‌دفاع در معرض حملات وحشیانه گروه‌های ددمنشی مثل داعش قرار نگیرد. اما متاسفانه ۲۰ دانش‌آموز در این ماجرا جان خودشان را از دست دادند که قابل توجیه نیست و این سوال پیش می‌آید که چرا باید دانش‌آموزانی که جزو آسیب‌پذیرترین قشر این جامعه هستند، در معرض چنین تهاجمی قرار بگیرند؟

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم سوالات جدی در این زمینه وجود دارد که باید در کنار رسیدگی اصلی برخورد با تروریست‌ها این موضوع هم در دستور کار قرار بگیرد. بی‌توجهی به این اهمال و بی‌کفایتی هم موجب تداوم این روند خواهد شد و قابل گذشت نیست. من فکر می‌کنم در گام اول باید به کوتاهی‌های استاندار و مقامات امنیتی استان رسیدگی کنند. در گام بعدی مجلس باید این موضوع را در قالب جلسه با خود رئیس‌جمهور پیگیری کند اگرچه مایل به عزل وزیر نیست اما حداقل نمایندگان به صورت استیضاح آن را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

حق‌شناس در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از عدم تکرار این فجایع چه پیشنهاداتی وجود دارد، گفت: ما در این سال‌ها مدعی بودیم که امنیت کشور ما با عراق، افغانستان، سوریه و کشورهای منطقه قابل قیاس نیست و اوضاع خوب است اما ظرف یکی، دو سال اخیر ما شاهد مجموعه‌ای از ناامنی‌ها هستیم که بخشی از آن برمی‌گردد به اینکه باید مراقبت‌های جدی‌تری داشته باشیم و بخشی دیگر مربوط به این می‌شود که نیروی انتظامی و مقامات امنیتی ما باید به کار اصلی‌شان برگردند.

وی افزود: وقتی شما مقامات انتظامی را درگیر افتادن روسری از سر یک خانم در ماشین می‌کنید یا برای توقیف ماشین‌های مردم آنان را وارد درگیری با بدنه اجتماعی می‌کنید یا دوربین‌های شهری به دنبال این هستند که کدام خانم روسری‌اش جلو یا عقب افتاده است، متاسفانه این روند دقیقا آدرس غلطی بوده که برای مقامات انتظامی و امنیتی تعریف شده و آنها را خسته از درگیری با بدنه اجتماعی می‌کند که موجب می‌شود جایگاه اجتماعی و پرستیژ آنها هم تقلیل داده شده و توان آنان را کاهش می‌دهد و این موارد باعث آسیب جدی به جایگاه مقامات انتظامی و امنیتی برای حفظ کشور می‌شود.

وی یادآور شد: در سیستان و بلوچستان به یک مقر فرماندهی حمله می‌شود، ۱۲ نفر از فرزندان این کشور به شهادت می‌رسند و کسی نه استعفایی می‌دهد و نه با کسی برخوردی می‌شود یا مورد سوال قرار می‌گیرد. این بی‌توجهی باعث می‌شود که در یک حمله تروریستی ما نزدیک به ۱۰۰ نفر شهید می‌دهیم که بالاترین اتفاق تروریستی از آغاز انقلاب تا امروز است و این داغ را برای همه مردم به دنبال دارد و همه کشور را به عزا می‌کشاند.

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر