کد خبر: 175596
A

محسن هاشمی: مادرم انگار یادش رفته بود پدرم رحلت کرده و پرسید «بابا کجاست؟»

حسن روحانی در هفتمین مراسم سالگرد هاشمی رفسنجانی با گرامیداشت یاد و خاطره هاشمی با بیان اینکه هیچ قدرتی نتوانست هاشمی را خانه‌نشین کند؛ گفت: مطمئنم در هر شرایطی بود هاشمی در صحنه سیاست بود، حرف می‌زد، کنشگر بود، سخن می‌گفت.

محسن هاشمی: مادرم انگار یادش رفته بود پدرم رحلت کرده و پرسید «بابا کجاست؟»

مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی روز پنج‌شنبه در دو شهر تهران و قم برگزار شد. در این دو مراسم که یاران و همراهان هاشمی حضوری چشم‌گیر داشتند، یاد هاشمی گرامی داشته شد و در سخنرانی‌هایی که بیان شد از خسران نبود او سخن گفته شد. اولین مراسم در حسینیه جماران برگزار شد. از جمله چهره‌هایی که در این مراسم حاضر بودند، می‌توان به سیدمحمدخاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسن روحانی، سیدحسن خمینی، مجید انصاری، مسیح مهاجری، محمد سروش‌محلاتی، قدرت‌الله علیخانی، سیدرضا اکرمی، محمد هاشمی، اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محمدرضا عارف، عبدالناصر همتی، غلامحسین‌کرباسچی، علی هاشمی، کمال خرازی، عبدالله جاسبی، محمدرضا باهنر، محسن رفیق‌دوست، حسین علایی، محمدباقر نوبخت، محمود واعظی، علی جنتی، معصومه ابتکار، سیدرضا صالحی‌امیری، علی ربیعی، بیژن نامدارزنگنه، رضا امراللهی، سیدمحمدحسین عادلی، محمدرضا نعمت‌زاده، عیسی کلانتری، محمدرضا صادق، حمید میرزاده، محمد عطریان‌فر، احمد مسجدجامعی، سیدمحمدرضا بهشتی، سیدعلیرضا بهشتی، محمدعلی انصاری، محسن آرمین، غلامرضا ظریفیان، محمدجواد حق‌شناس، یدالله طاهرنژاد، زهرا مصطفوی، فاطمه طباطبایی، فاطمه سعیدی، پروانه مافی، فخرالسادات محتشمی‌پور، رحمت‌الله بیگدلی، محمدمهدی‌ عبدخدایی، افشین علا، علی‌محمد نمازی، جهانبخش خانجانی و جمع کثیری از روحانیون، فعالین سیاسی و مدنی اشاره کرد که در کنار اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حسینیه شماره دو جماران حاضر شده بودند

سخنران اصلی این برنامه حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین بود اما در ابتدای مراسم محسن هاشمی‌رفسنجانی سخن گفت و فاطمه هاشمی نیز با قرائت دلنوشته‌ای یاد پدر را گرامی‌ داشت. همچنین در ادامه این مراسم از کتاب خاطرات سال ۱۳۸۰ مرحوم هاشمی‌رفسنجانی رونمایی شد. محسن هاشمی، ‌فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مراسم یادبود هاشمی سخنرانی کرد. او در سخنانش با تاکید بر اینکه به عنوان یک عنصر فراشکوفا در مورد هر کاری که تصمیم می‌گرفتند آن را رها نمی‌کردند، گفت: بعد از انقلاب فعالیت‌های زیادی برای تثبیت نظام، انجام دادند. بیش از ۱۳ بار در انتخابات شرکت کردند و در دو مورد شکست خوردند ولی بلند شدند؛ اکثر پست‌هایی که داشتند، انتخابی بود.

هاشمی با اشاره به اینکه در دی ماه حوادث ناگوار و غم‌انگیز زیادی در کشور شاهد بوده‌ایم، گفت: دیشب خدمت والده(خانم عفت مرعشی) بودم که چند سوال پشت سر هم از من پرسید. در این سن آدم بعضی مطالب یادش می‌رود. ایشان از من پرسید، فائزه کجاست؟ پاسخی نداشتم که بدهم. بعد یک مقدار فکر کرد و یادش آمد که فائزه زندان است. از من سؤال کرد که چرا فائزه زندان است؟ گفتم خارج از چارچوب حرف زده است. گفت مگر حرف زدن زندان دارد؟! گفت نمی‌خواهی برای‌ او کاری کنی؟ گفتم به دفتر مقام معظم رهبری تلفن کرده‌ام و به آقای اژه‌ای نامه نوشته‌ام. فرزند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی افزود: انگار یادش رفته بود که آیت‌الله هاشمی رحلت کرده و پرسید بابا کجاست؟ گفتم ۷ سال است رحلت کرده، گفت پس فردا به حرم امام برویم و به ایشان سر بزنیم. امیدوارم ایشان که الان قوام خانواده ماست و ما دور ایشان جمع می‌شویم تا ابد زنده باشد و قوام خانوادگی ما را حفظ کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آیت‌الله‌هاشمی‌رفسنجانی نگرانی‌هایی داشت، تصریح کرد: ایشان روستازاده‌ای بود که در سن ۱۴ سالگی به قم رفت و با توجه به همسایگی با امام و رفتن به درس امام با امام راحل آشنا شدند. به عنوان یک عنصر فراشکوفا در مورد هر کاری که تصمیم می‌گرفتند آن را رها نمی‌کردند و به سرانجام می‌رساندند. ۶۰ سال پیش کتاب «سرگذشت فلسطین» را ترجمه کرد. همان ۶۰ سال پیش به توسعه ایران فکر کردند و برای همین کتاب امیرکبیر را نوشتند.

محسن هاشمی اظهار کرد: بعد از انقلاب هم فعالیت‌های زیادی برای تثبیت نظام انجام دادند. بیش از ۱۳ بار در انتخابات شرکت کردند و در دو مورد شکست خوردند ولی بلند شدند؛ اکثر پست‌هایی که داشتند، انتخابی بود. قبل از انقلاب با همکاری شهید باهنر، شهید رجایی و شهید بهشتی بنیادی تاسیس کرد و نام «رفاه» بر آن گذاشتند و همین دیدگاه را بعد از انقلاب هم ادامه دادند. سال ۶۱ در اوج دفاع مقدس دانشگاه آزاد اسلامی را پیشنهاد کردند که نیمی از فارغ‌التحصیلان کشور از این دانشگاه هستند. حتی یادم هست، قرار شد در دولت ایشان فروشگاه زنجیره‌ای تاسیس شود و باز نام «رفاه» را برای آن پیشنهاد دادند. وی تاکید کرد: در نتیجه دغدغه ایشان عمدتا رفاه مردم بود.

باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

حسن روحانی، رییس جمهور پیشین نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره هاشمی با بیان اینکه هیچ قدرتی نتوانست هاشمی را خانه‌نشین کند؛ گفت: مطمئنم در هر شرایطی بود هاشمی در صحنه سیاست بود، حرف می‌زد، کنشگر بود، سخن می‌گفت. هاشمی در برابر خطر خارجی ساکت نمی‌ماند. به گفته روحانی این توصیه هاشمی‌رفسنجانی به همه یارانش و به همه دوستداران انقلاب است که هیچ‌گاه از صحنه سیاست، پیشرفت کشور و حل مشکلات جامعه پا پس نکشیم و در صحنه باشیم و بمانیم.

روحانی به این نکته اشاره کرد که «هاشمی به ما می‌گوید باید در روز سخت به صحنه بیاییم. من احساس می‌کنم امروز کشور یکی از آن روزهای سخت را پشت سر می‌گذارد. من گاهی فکر می‌کنم امروز سخت‌تر از دهه ۶۰ است. آن زمان جبهه دوست و دشمن کاملا روشن بود و این کار را آسان می‌کرد. امروز به جایی رسیدیم به صحنه آمدن و گره‌ها را باز کردن به سادگی امکان‌پذیر نیست.» وی افزود: «هاشمی هرجا می‌دید، مصالح کشور اقتضا می‌کند که او باشد و حرف بزند، دریغ نمی‌کرد.

اقلیت حاکم از سخن رهبری در مورد انتخابات پرشور خوشحال نیست

به گفته حسن روحانی انتخابات آزاد، سالم، رقابتی و امن یکی از آثار انقلاب اسلامی است بنابراین ما به قولی که به ملت دادیم باید عمل کنیم. او تاکید کرد:«هر جمهوری اسلامی به غیر از آنکه امام آن روز فرمود آن جمهوری اسلامی نیست که در ۱۰ و ۱۱ فروردین مردم به آن رای دادند. اقلیت حاکم از سخن رهبری در مورد انتخابات پرشور خوشحال نیست؛ حرف رهبری حرف دل اکثریت ملت است. همه یک ملتیم؛ باید در کنار هم باشیم و دست هم را بگیریم. صداوسیما از آن ملت است. این را باید ملت احساس کنند». در ادامه، او همچنین به نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت:«به عنوان حافظ امنیت ملت و نظام است. نیروهای مسلح اختصاص به حزب و جناح خاصی ندارد. مگر می‌شود بدون استقلال قوه قضائیه و نیروهای مسلح از جناح‌گری‌ها انتخابات سالم عمل شود؟» روحانی تاکید کرد:«خدا نکند روزی پیش بیاید که رد یا تایید صلاحیت‌ها حزبی شده است. آن روز، روز خطر برای نظام و انقلاب ماست. انقلاب متعلق به همه ملت ایران است. نظام جمهوری اسلامی ایران متعلق به همه ملت ایران است. ما همه یک ملتیم. باید در کنار هم باشیم و دست هم را بگیریم. هیچ‌وقت در اتاق دفتر هاشمی‌رفسنجانی به روی جناحی باز و جناحی دیگر بسته نبود.»

اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت

روحانی با بیان اینکه برای اولین بار در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ما انتخابات حداقلی داشتیم؛ این درد را کجا ببریم؟ ادامه داد:«سال ۹۳ با افزایش نرخ بنزین دوستان ما در مجلس و دولت پیش‌بینی تورم بالا می‌کردند. اما یک واحد درصد تورم بالا نرفت. چون مردم دولت را از خودشان می‌دانستند.» او با اشاره به تندروی برخی گفت:«چرا نتوانستند برجام را از بین ببرند. ۵ عملیات بزرگ کردند که آخرینش سفارت عربستان بود. چرا ناموفق بودند؟ به دلیل اینکه دنیا می‌دانست، پشت سر دولت، ملت است.» روحانی امروز را روز امتحان بزرگ تاریخی برای شورای محترم نگهبان دانست و خطاب به شورای نگهبان توضیح داد:«تاریخ در این روزها درباره شورای نگهبان قضاوت خواهد کرد. باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟»

حسن روحانی با بیان اینکه مردم تحول و زندگی راحت می‌خواهند و مشروعیت کل نظام با رای ملت است، تاکید کرد:«اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت؛ می‌خواهد انتخابات سردی باشد که آن اقلیت ادامه دهند. فرق ما با این دولت یک چیز بیشتر نبود، حمایت مردم. حمایت مردم در صورتی ایجاد می‌شد که گوش شنوا داشته باشیم. مشروعیت کل نظام با رای ملت است. امام در نامه به شورای بازنگری به صراحت فرمودند ولی مشروع، ولی منتخب ملت است. همه چیز با رای مردم است. امام چنین نظامی به ما معرفی کرده است. مقام معظم رهبری به همین تاکید دارند. انتخابات را رقابتی و مشارکتی و سالم و امن اعلام می‌کنند. می‌دانم اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت. می‌خواهد انتخابات سردی باشد که آن اقلیت ادامه دهند. حکومت فرد مهم نیست، منافع ملی مهم است. منافع جناح مهم نیست، رضایت عامه مهم است. ما راهی جز حفظ انقلاب و عظمت ایران نداریم.» او خاطرنشان کرد:«با وجود کرونا و نفت منهای سه دلار و جنگ اقتصادی دیوانه‌ای مانند ترامپ، نگذاشتیم زندگی مردم فروبپاشد. از ۹۲ تا آخر ۹۹ قیمت کالا و خدمات ۴.۲ برابر شد. حقوق کارکنان ۵.۱ برابر شد. حقوق کارگران ۵.۵ برابر شد. حقوق بازنشستگان ۷.۷ برابر شد. حقوق افراد تحت پوشش ۱۲.۷ برابر شد. تورم ما ۳۶.۴ و رشد اقتصادی ما ۴ بود. سه ماهه اول ۱۴۰۰ رشد اقتصادی ما ۶.۷ درصد بود. هنوز در این چند سال به این میزان رشد نرسیدند.»

آیت‌الله هاشمی مشاور امین امام و رهبری بود

همچنین دیگر مراسم بزرگداشت هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی، شامگاه پنج‌شنبه با سخنرانی اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت دوازدهم در موسسه اسراء قم برگزار شد. جهانگیری طی سخنانی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی الگوی خود را امیرکبیر قرارداد و هدفش همواره توسعه ایران عزیز بود، اظهار کرد:«آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همیشه به‌ دنبال توسعه پایدار بود، توسعه‌ای که باعث شده بود، ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف افزایش یابد.» وی تصریح کرد:«نظام تصمیم‌گیری در ایران با ضعف‌هایی مواجه است که به دلیل آن نمی‌توان به موقع تصمیم گرفت و این موضوع باعث ابرچالش‌هایی در سطح کشور شده است. اصلاحات در کشور نیازهایی دارد که اولین آن این است مدیرانی این اصلاحات را بر عهده بگیرند که مورد قبول اکثریت ملت باشند.»

در ادامه این سخنرانی، جهانگیری با تاکید بر اینکه آیت‌الله هاشمی در یک بعد مشاور امین و دلسوز امام و رهبری بود و از طرفی دیگر همیشه برای مشورت‌ کردن با دیگران گوش شنوا داشت، گفت:«همین صداقت و دلسوزی باعث شد، آیت‌الله هاشمی به این نتیجه برسد که جنگ باید متوقف شود و به امام (ره) گفت من قطعنامه را می‌پذیرم و بعد اگر خواستید من را محاکمه کنید. امروز متاسفانه دروغگویی در کشور افزایش یافته است، مسئولینی وجود دارند که به مقام بالادستی خود گزارش دروغ می‌دهند اما آیت‌الله هاشمی هرگز به دنبال این مباحث نرفت.» وی ادامه داد: ما در بزرگان نیاز به این داریم که بزرگی واسطه وصل مردم به نظام باشد، آیت‌الله هاشمی در دو دهه اخیر زندگی خود بسیار کوشید تا هیچ قشری از مردم حتی مسئولین از نظام جدا نشوند.

در دولت روحانی ۳ بار قیمت بنزین را تغییر دادیم

همچنین در ادامه این مراسم، جهانگیری با اشاره به مشکلات معیشتی مردم گفت: ۵ سال است که تورم بالای ۴۰ درصد مردم را تحت فشار قرار داده‌ است؛ ما در دوره‌ای که مسئولیت مدیریت کشور را برعهده داشتیم، تلاش کردیم تا سفره مردم کوچک‌تر نشود، امروز مردم در جزئیات سفره خود دچار مشکلات فراواتی هستند. مجلسی که امروز در پایان آن هستیم ابتدا مدعی بودند که ما جهشی هستیم تا مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم اما امروز اینطور نشد. وی افزود:« امروز معتقد هستیم و عقل و تدبیر حکم می‌کند که جنگ باید از کشور دور شود، از عقلا تقاضا داریم با مسائل احساسی برخورد نکرده و با واکنش‌های خود کشور عزیزمان را درگیر ماجرای جنگ نکنند.» وی با بیان اینکه اصلاحات ما باید از این شروع شود که اعتماد اقشار مختلف مردم را جلب کرده و سرمایه اجتماعی کشور را دوباره ترمیم کنیم، گفت:«ما در دولت آقای روحانی ۳ بار قیمت بنزین را تغییر دادیم، در سال ۹۳ و ۹۴ سرمایه اجتماعی دولت در اوج خود قرار داشت، این افزایش نرخ بنزین را در جاهای مختلف همچون حوزه سلامت و بهداشت هزینه کردیم بدون اینکه تغییری در تورم ایجاد شود؛ در سال ۹۸ نیز بنزین را افزایش دادیم و امروز با قاطعیت می‌گویم که یک ریال از آن افزایش را در بودجه دولت خرج نکردیم.» همچنین معاون دولت سیزدهم عنوان کرد:«بعد از سرمایه اجتماعی، تعامل با دنیا باید مهم‌ترین اولویت یک دولت باشد، حل مسائل با دنیا یعنی اینکه همه کشورهای شرقی و غربی تعامل خود را با کشور ما افزایش دهند. ایران کشور پرظرفیتی است و همه شرکت‌های دنیا علاقه‌مند به حضور در این کشور هستند اما ما باید موانع پیش‌روی آن‌ها را برداریم تا شاهد حضور شرکت‌های بزرگ دنیا در کشورمان باشیم. زیرساخت‌های کشور، تجربه و نیروی انسانی ایران از مهم‌ترین ارکانی هستند که می‌توانند ایران را به توسعه برسانند».

منبع: سازندگی

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر