کد خبر: 176056
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

مجلسی، دیپلمات پیشین: عراق در پاسخ به حمله ایران، نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی را سرکوب می‌کند و بعد هم مثل صدام حسین دوباره مقابل ایران جبهه می‌گیرد

فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره پاسخ عراق به حمله موشکی جمهوری اسلامی، به دیده‌بان ایران گفت: لزومی ندارد عراق پاسخ دهد. کشورهای دیگری هم هستند که نگران هستند که اقدامات خودسرانه ایران در عراق موجب شود که عراق را تحت سلطه قرار گیرد و به هیچ وجه اجازه چنین چیزی را نخواهند داد. عراق هم با ثروت و صادرات نفتی که دارد به تجهیز خود پرداخته است. آن‌ها متقابلا نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی را سرکوب خواهند کرد و بعد هم مثل صدام حسین دوباره مقابل ایران جبهه می‌گیرند

مجلسی، دیپلمات پیشین: عراق در پاسخ به حمله ایران، نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی را سرکوب می‌کند و بعد هم مثل صدام حسین دوباره مقابل ایران جبهه می‌گیرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایرانحملات سپاه پاسداران به کردستان عراق و سوریه، واکنش‌هایی را در پی داشت. عراق با احضار کاردار ایران، نامه‌ای اعتراضی در رابطه با حملات ایران به کاردار جمهوری اسلامی داد و سفیرش را هم برای رایزنی از تهران فراخواند. وزارت امور خارجه عراق هم بیانیه‌‌ای منتشر کرد که به دلیل آن‌چه «تجاوز جمهوری اسلامی به خاک عراق و حمله‌های بی‌دلیل موشکی سپاه پاسداران به شهر اربیل» خوانده، از جمهوری اسلامی به شورای امنیت ملل متحد شکایت کرده است.

وزارت امورخارجه پاکستان هم در پاسخ به حمله‌های سپاه به بلوچستان پاکستان، کاردار جمهوری اسلامی را فراخوانه و هشدار داده مسوولیت پیامدهای این حمله‌ها، «کاملاً متوجه ایران خواهد بود.» و در بیانیه‌ای این حمله‌ها را «تجاوز بی‌دلیل به حریم پاکستان» خوانده است.؛ پاکستان سفیر خود را از تهران فراخواند و کلیه برنامه‌ها و دیدارهای بین مقامات دو کشور را قطع کرده است. 

همچنین بامداد امروز ارتش پاکستان در یک حمله هوایی به اهدافی در شهرستان سراوان حمله کرد. که در این حمله سه زن و چهار کودک غیر ایرانی کشته شده‌اند.

فریدون مجلسی، دیپلمات پیشین در پاسخ به اینکه چرا ایران برای پاسخ به اسرائیل، اربیل را مورد هدف قرار داد، به دیده‌بان ایران گفت: «گمان می‌کنم اربیل نزدیک‌ترین، ارزان‌ترین و بی‌خطرترین هدف بود. همچنین جمهوری اسلامی نگران وفاداری کردهای خودش است. همانطور که ترکیه نگران وفاداری کردهای خودش است، نسبت به کردها و به خصوص اقلیم کردستان بدبین است و آن‌ها هم متقابلا به اسرائیل و امریکا پناه برده‌اند. دست به چنین اقدامی زدند شایدبی‌خطر به نظر بیاید ولی باید منتظر هزینه‌های بعدی باشیم.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن بیان اینکه جمهوری اسلامی فکر می‌کند با این اقدام یک ضربه‌ شستی را نشان داده است، ادامه داد: «چنین اقداماتی پیش از این هم سابقه داشته ولی دیگر دورانش به سر آمده است چراکه وزیر خارجه عراق دارد پرونده را علیه ایران به شورای امنیت می‌برد. از سوی دیگر باتوجه به اینکه ایران وجه خوبی ندارد، شورای امنیت رای مثبتی به سود ایران نخواهد داد و به ایران تذکر می‌دهد که در آینده دیگر تکرار نشود. من شنیده‌ام موشک دیگری هم برای پاسخگویی به جریانات انفجارهای کرمان، پاکستان را مورد هدف قرار داده است. این مهم می‌تواند آثار زیان‌باری را به دنبال داشته باشد. چراکه ایران یک سری همسایه دارد؛ با عراق و پاکستان که به این شکل درآمده و آذربایجان را هم تهدید کرده که ممکن است موشک بعدی آنجا را مورد اصابت قرار دهد.»

مجلسی در پاسخ به اینکه عراق ممکن است چه پاسخی به جمهوری اسلامی بدهد، گفت: «لزومی ندارد عراق پاسخ دهد. کشورهای دیگری هم هستند که نگران هستند که اقدامات خودسرانه ایران در عراق موجب شود که عراق را تحت سلطه قرار گیرد و به هیچ وجه اجازه چنین چیزی را نخواهند داد. عراق هم با ثروت و صادرات نفتی که دارد به تجهیز خود پرداخته است. آن‌ها متقابلا نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی را سرکوب خواهند کرد و بعد هم مثل صدام حسین دوباره مقابل ایران جبهه می‌گیرند.»

این تحلیلگر سیاست خارجی درخصوص اینکه اگر ادعاهای طرف مقابل مبنی براینکه ایران منزل یک تاجر کرد را مورد هدف قرار داده نه مقر جاسوسی موساد، چرا ایران دست به چنین اقدامی زده است، عنوان کرد: «نمی‌دانم! شاید اطلاعات غلط یا درست داده شده است. چراکه معمولا سردر مکانی تابلو نمی‌زنند که اینجا مقر جاسوسی است. ولی جمهوری اسلامی می‌خواست ضرب شستی نشان دهد و تهدید کند که اگر بخواهید به همکاری با اسرائیل ادامه دهید، ضربه بعدی را وسط شهر اربیل می‌زنیم.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر