کد خبر: 178136
A

رئیس دانشگاه تهران: حتی یک مورد هنجارشکنی را هم در دانشگاه تحمل نمی‌کنیم

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران بیان داشت: تا زمانی که برکات شهدا بر سر این ملت و مرز و بوم است، از بابت نقشه‌ها و بد دلی‌هایی که اندک افرادی در جامعه پیاده‌سازی می‌کنند، هیچ نگرانی به دل خود راه نمی‌دهیم. البته حتی یک مورد هنجارشکنی و حتی یک مورد توهین به ارزش‌های الهی نیز پذیرفتنی نیست و حتماً باید به سهم خودمان فضای فرهنگی را مدیریت کنیم.

رئیس دانشگاه تهران: حتی یک مورد هنجارشکنی را هم در دانشگاه تحمل نمی‌کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نخستین نشست از ویژه‌ برنامه‌های چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که با حضور مادران و همسران شهدای دانشگاه تهران در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: هر چه از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و درخت انقلاب اسلامی تنومندتر می‌شود، به اهمیت و جایگاه این انقلاب بیشتر پی می‌بریم. اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد و مقام خلیفة اللهی و رهبری حکیمانه و ایثارگرانه حضرت امام خمینی (ره) نبود، معلوم نبود سرنوشت و آینده ما چگونه می‌بود.

استاد دانشگاه تهران افزود: اگر خود را خیلی مدیون حضرت امام (ره) و شهدای معظم انقلاب اسلامی می‌دانیم، شایسته است خدمتی که امام و شهدا به ما کردند را همواره با خود مرور و اندیشه کنیم که واقعاً اگر حادثه عظیم انقلاب اسلامی اتفاق نمی‌افتاد، ما چه سرنوشتی پیدا می‌کردیم و چه مسیری را پیش می‌بردیم و آخرت ما چگونه رقم می‌خورد. وقتی انسان به عمق موضوع فکر می‌کند، می‌بیند که یکایک مردم ایران و بویژه دانشگاهیان و مسئولان کشور خیلی وظیفه سنگین و خطیری در قبال جانفشانی‌های امام و شهدا بر دوش داریم و باید بیش از پیش تلاش کنیم.

به خاطر برخی ناهنجاری‌های فرهنگی در جامعه شرمنده شهدا و خانواده شهدا هستیم

رئیس دانشگاه تهران، مسیری که شهدا برایمان هموار کرده و پیش روی ما قرار دادند را تنها مسیر عاقبت‌بخیری خواند و بیان داشت: شهدا از ما هیچ انتظاری ندارند، مگر اینکه بتوانیم آرمان‌هایی که آن عزیزان دنبال می‌کردند را با قدرت محقق کنیم. با این حال، در پی بروز برخی ناهنجاری‌های فرهنگی در جامعه که به دنبال برخی حوادث سال گذشته شاهد هستیم، همه متدینین و مردم پایبند به ارزش‌های ملی و دینی شرمنده شهدا و خانواده معظم شهدا هستند و در محیط دانشگاه نیز وقتی با برخی از موارد ناهنجاری مواجه می‌شویم، به کم‌کاری‌ها و سهل‌انگاری‌هایی که در طول سالیان در حوزه فرهنگ و بویژه الگوسازی از سبک زندگی شهدا برای نوجوانان و جوانان صورت گرفته است، بیشتر پی می‌بریم.

وضعیت امروز با راه شهدا فاصله دارد

مقیمی با بیان اینکه «آنچه که امروز مشاهده می‌شود با آنچه که تحت عنوان راه شهدا یاد می‌کنیم، فاصله دارد.» تصریح کرد: ولی واقعیت این است که در محیط دانشگاه شاید لحظه‌ای نیست که به فکر احیای یاد شهدا و احیای فرهنگ ایثار و شهادت نباشیم.

اجرای ایده‌های بینشی و عقیدتی نیازمند مدیریت سنجیده است

وی با اشاره به اینکه عقلانیت در کنار معنویت و عملگرایی به عنوان مؤلفه کلیدی در مدیریت دانشگاه تهران مدنظر قرار دارد، خاطرنشان کرد: یک بعد از عقلانیت در مدیریت این است که اجرای ایده‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های بینشی و عقیدتی که به تحقق ارزش‌های الهی در محیط دانشگاه مربوط هستند، به نحوی سنجیده پیگیری شوند که جنبه‌های کارکردی مدنظر برای این ایده‌ها حفظ و تقویت شوند. این رویکرد در مدیریت دانشگاه تهران در واقع برگرفته از همین نگرش مقام معظم رهبری است که تاکید دارند «می‌توان گرایش انقلابی و حرکت اسلامی را با یک مدیریت و هدایت صحیح، دقیق و حساب‌شده تضمین کرد.»

روش مدیریت فرهنگی در دانشگاه تهران برگرفته از همگرایی عقلانیت و معنویت است

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: روش‌های مدیریتی که برای تحقق ارزش‌های دینی در جامعه و دانشگاه پیش می‌گیریم باید منبعث از آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام باشد. در غیر اینصورت، چنانچه روش‌های مدیریتی ما به صورت سلیقه‌ای انتخاب شوند و به دور از تربیت عقلانی برآمده از همگرایی عقلانیت و معنویت مورد تاکید در معرفت دینی باشند، ممکن است نه تنها اهداف ما برای تحقق ارزش‌های اسلامی محقق نشود بلکه نتیجه عکس هم بدهد.

وی توضیح داد: برای برنامه‌ریزی فرهنگی ابتدا لازم است شناخت دقیقی از خلق و خو و ویژگی‌های جامعه هدف داشته باشیم. جامعه هدف ما در دانشگاه‌ها جوانان هستند؛ جوانانی که ارزش‌های فکری و نسلی خاص خود را دارند و لازم است مفاهیم و ارزش‌های فرهنگ دینی و ملی را در قالب‌هایی که آنها می‌پسندند ارائه کنیم. هر چند که اعتقاد دارم ریشه‌های عقیدتی و مذهبی، موضوعاتی نیستند که با تغییر نسل و یا با جریان‌ها و رخدادهای مقطعی و زودگذر بخواهند متحول شوند و تغییر کنند.

استاد دانشگاه تهران افزود: فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی همواره توأم با نجابت، دلیری، غیرتمندی، فداکاری و ایثار بوده و فرهنگ دینی ما غنای دوچندانی به فرهنگ ملی بخشیده است چراکه فرهنگ اصیل اسلامی به صورت واقعی در این ملت ریشه دوانده و ماندگار شده است.

 

تحرکات مقطعی و موسمی در ایران اسلامی نمی‌توانند منجر به تغییر فرهنگی شوند

 

مقیمی خاطرنشان کرد: استواری و پایداری فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی آنقدر بالا است که برخی تحرکات مقطعی و پراکنده که به دنبال وارد آوردن خدشه به این پیکره پرصلابت هستند را نمی‌توان به عنوان یک مؤلفه برای بروز تغییر فرهنگی نامید چراکه نه تنها این تحرکات و اتفاق‌های مقطعی بیشتر دارای ماهیت لج‌بازی هستند، بلکه قوام فرهنگی مردم ایران در باورها و اعتقادات چنان استحکامی دارد که تحت تأثیر این تحرکات موسمی، دچار فروکاهش‌گرایی نمی‌شود، بلکه این قوام فرهنگی با یک مدیریت واقع‌گرایانه و دلسوزانه و سنجیده همچنان بر مدار ارتقا حرکت خواهد کرد و هر قدر به این پیکره پر صلابت سنگ بزنند، این هویت با یک قدرت بیشتری در میدان ظهور و بروز پیدا می‌کند.

 

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به برنامه کشف حجاب رضاخان و استمرار آن در پهلوی دوم، اظهار داشت: آن موقع این نگرانی در میان برخی افراد جامعه وجود داشت که آن وضعیت اسف‌بار، بازگشتی نداشته باشد. اما با عنایت خداوند و اراده ملت، این چرخش در سال 57 اتفاق افتاد و شخصیتی مانند حضرت امام خمینی (ره) آمد و ایستاد و در نهایت بهار بسیار درخشانی اتفاق افتاد و این جریان‌سازی بر آزاداندیشان سایر نقاط دنیا نیز تأثیر گذاشت؛ تا آنجا که به برکت انقلاب اسلامی و به همت شیخ ابراهیم زکزاکی در نیجریه 20 میلیون نفر شیعه شدند. همه اینها ناشی از برکات خون شهداست.

 

حتی یک مورد هنجارشکنی را هم در دانشگاه تحمل نمی‌کنیم

 

مقیمی در ادامه سخنانش بیان داشت: تا زمانی که برکات شهدا بر سر این ملت و مرز و بوم است، از بابت نقشه‌ها و بد دلی‌هایی که اندک افرادی در جامعه پیاده‌سازی می‌کنند، هیچ نگرانی به دل خود راه نمی‌دهیم. البته حتی یک مورد هنجارشکنی و حتی یک مورد توهین به ارزش‌های الهی نیز پذیرفتنی نیست و حتماً باید به سهم خودمان فضای فرهنگی را مدیریت کنیم. این مدیریت همانگونه که گفته شد الگوها و شیوه‌های مختلفی دارد و باید با ظرافت و سنجیده انجام شود. برخی به مواجهه تند و ضربتی با مظاهر هنجارشکنی اعتقاد دارند اما وقتی دیدگاه‌های نظری و عملی رسول مکرم اسلام و ائمه معصومین علیهم‌السلام را می‌بینیم، اصولاً شاهد شیوه‌های تند و روش‌های اجباری، تحکمی و زورمندانه نیستیم.

 

مواجهه اقناعی با هنجارشکنی به معنای کوتاه آمدن و کنار کشیدن از اصول نیست

 

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر استفاده از روش اقناعی در محیط‌های دانشگاهی، گفت: البته وقتی از روش اقناعی صحبت می‌کنیم، برخی گمان می‌کنند که منظورمان سهل‌انگاری یا کوتاه آمدن و کنار کشیدن و صرف نظر کردن از اصول و ارزش‌ها است. به هیچ وجه منظورمان از اقناع، کوتاه آمدن نیست؛ بلکه معتقدیم که هم می‌توان شیوه اقناعی را پیش گرفت و هم بر سر ارزش‌ها ایستادگی کرد و روش‌های رسمی و سازمانی و قانونی و فرهنگی را به صورت توأمان به کار گرفت. به کار بردن همزمان این چند روش به این معنا نیست که در بحث فرهنگی بخواهیم بحث زور و قدرت و اجبار غلبه داشته باشد، بلکه در روش‌های اقناعی و فرهنگی به دنبال این هستیم که دست بالا با روش‌های راغبانه و نافذ باشد و در این راه با بهره‌مندی از ارشادها، راهنمایی‌ها و دعاهای خیر خانواده معظم شهدا دلگرم می‌شویم.

 

«گفتگو» اسم رمز مدیریت واقع‌گرایانه التهابات پاییز 1401 در دانشگاه تهران بود

 

نویسنده کتاب «روایتی از مدیریت میدانی نبرد فرهنگی و رسانه‌ای در نماد آموزش عالی» که به تشریح مدیریت روزانه حوادث پاییز 1401 در دانشگاه تهران می‌پردازد، بیان داشت: روایت‌های درج شده در این کتاب در کمال صداقت نوشته شده است و می‌توانم از «گفتگو» به عنوان اسم رمز مدیریت واقع‌گرایانه التهابات پاییز 1401 در دانشگاه تهران نام ببرم؛ منظورم گفتگو با همه گروه‌ها و افراد و افکاری است که وسط ماجرا حضور داشتند و یا می‌توانستند در کاهش التهابات مؤثر باشند.

 

در این گفتگوها به این نتیجه رسیدیم که بخش بزرگی از جوانانی که در اعتراضات حضور داشتند، بخاطر مخالفت با نظام نبوده است بلکه تحت تأثیر فضای اعتراضی طراحی شده توسط دشمن قرار گرفته بودند و آنها هم در این فضا وارد شده بودند تا مطالبات خاص خود را بیان کنند. وقتی پشت صحنه‌های این فضای اعتراضی شناسایی و روشن شد و دانشجویان معترض در جریان این پشت صحنه‌ها قرار گرفتند، صف خود را از دشمن جدا کردند.

 

آثار انقلاب اسلامی را با گفتگو به جوانان منتقل کنیم

 

 مقیمی تاکید کرد: بنابراین در مواجهه با جوانان باید یک مواقعی آنها را تحمل و با آنها همدلی کنیم. باید هنر ما این باشد که با تعامل مثبت و سازنده بتوانیم شرایط را پیش ببریم. بسیاری از آبادانی‌ها و توسعه زیرساخت‌های کشور به برکت انقلاب اسلامی در اقصی نقاط ایران ایجاد شده است. این آثار انقلاب اسلامی را باید تبیین کنیم و آنها را با گفتگو به جوانان منتقل نمائیم.

 

راه‌اندازی موزه شهدای دانشگاه تهران در ساختمان سمات

 

رئیس دانشگاه تهران در پایان سخنان خود در جمع مادران و همسران شهدا، با تاکید بر اینکه باید تمامی امتیازات رفاهی که در طول سال به همکاران دانشگاهی ارائه می‌شود، به مادران و همسران شهدا نیز تعلق گیرد؛ به راه‌اندازی موزه شهدای دانشگاه تهران در خیابان پورسینا نیز اشاره کرد و گفت: این موزه در ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران (سمات) راه‌اندازی شده است که در ورودی این ساختمان، آثار شهدای عزیز در غرفه‌های جداگانه ارائه و معرفی می‌شود. با توجه به اینکه یک کافه کتاب هم در کنار این موزه ایجاد شده است، علاقمند هستیم پذیرای خانواده محترم شهدا در این فضا باشیم.

 

در ادامه این دیدار، دکتر محسن دشتکوهی، مدیرکل امور دانشجویان و کارکنان شاهد و ایثارگر دانشگاه تهران، ضمن ارائه آماری از تعداد شهدای دانشگاه تهران، از دکتر مقیمی بخاطر توجه و دیدار مستمر با خانواده‌های معظم شهدای دانشگاه تهران قدردانی کرد و گفت: به عنوان یک رزمنده می‌گویم که یکی از شاخص‌های ارزیابی اینکه یک فرد انقلابی هست یا خیر، این است که ببینیم چقدر به خانواده شهدا و ایثارگران توجه و عنایت دارد.

 

همچنین در این دیدار، مادران و همسران شهدای دانشگاه تهران با طرح برخی مسائل و مشکلات با رئیس داشگاه تهران، به قدردانی از مدیریت دانشگاه تهران در زمینه مدیریت التهابات پاییز 1401 و همچنین اقدامات اقناعی در زمینه مدیریت بحث حجاب و عفاف در دانشگاه تهران پرداختند.

 

در پایان این نشست با حضور دکتر مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، از همسران و مادران شهیدان حسن قمی، علی قمی، روح ا… خلج، ابراهیم نوروزی، حکمت ا... رادپور، قدرت ا... روستایی، رجبعلی لعل آخر، محمد رحمتی، اسماعیل عروجی، مسعود علیمحمدی، اصانلو و حسن مظفر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر