کد خبر: 179959
A

الهیان، نماینده مجلس: جبهه پایداری به شورای ائتلاف خواهد پیوست/بیشترین اقبال به سمت لیست شورای ائتلاف است

نماینده مردم تهران با بیان اینکه قطعا پایداری ها به شورای ائتلاف می پیوندند و سرلیست قالیباف خواهد بود،گفت: بیشترین اقبال به سمت لیست شورای ائتلاف است.

الهیان، نماینده مجلس: جبهه پایداری به شورای ائتلاف خواهد پیوست/بیشترین اقبال به سمت لیست شورای ائتلاف است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ کمتر از ده روز دیگر تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است و هنوز لیست‌های انتخاباتی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی به صورت شفاف اعلام نشده است و شاید همین موضوع حکایت از به تفاهم نرسیدن گروه‌های سیاسی برای ائتلاف و ارائه لیست واحد دارد. این احتمال وجود دارد که گروه‌های سیاسی جریان اصولگرا که قرار بود لیست واحدی تحت عنوان لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی ارائه دهند لیست‌های متفاوتی، چون لیست امنا، جماران و شریان را ارائه دهند.

زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جمعیت اعتلای نهاد‌های مردمی انقلاب اسلامیپاسخگویی سوالات در مورد برخی گمانه‌ها در رابطه با لیست شورای ائتلاف وهمچنین عملکرد مجلس یازدهم است که متن این گفتگو  در ذیل آمده است:

در حال حاضر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اصولگرا قصد ارائه لیست‌های متفاوت انتخاباتی را دارند و فکر می‌کنید در زمان باقیمانده به شورای ائتلاف بپیوندند؟

الهیان: در درون جبهه انقلاب دسته بندی سیاسی و سلایق مختلف وجود دارد و این امری طبیعی است و همیشه در همه انتخابات‌ها  بوده است  و آنچه که در دوره قبل باعث موفقیت جریان اصولگرا و انقلابی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری شد همان وحدت و انسجام درون جبهه انقلاب بود که ورای تفاوت سلایق و رویکرد‌های سیاسی این وحدت اتفاق افتاد. با همه طیف‌ها گفتگو‌ها و مذاکرات در دستور کار قرار دارد تا به یک جمع بندی  حداکثری با حضور گروه‌های سیاسی، احزاب و نخبگان سیاسی و فعالان سیاسی و اجتماعی برسیم تا بتوانیم یک حرکت جدی را در انتخابات پیش رو داشته باشیم.

طبیعی است که شورای ائتلاف با یک لیست ۳۰ نفره به عرصه خواهد آمد. در این میان یک لیست با یک سرلیست به این معنا نیست که در شورای ائتلاف یک طیف غلبه دارد بلکه همان طور که مطلع هستید در شورای مرکزی و شورای انتخاب شورای ائتلاف طیف‌های مختلف سیاسی و احزاب مختلف حضور دارند و با یک فرآیند به لیست نهایی خواهند رسید و این یک نمونه همیاری و همدلی و همبستگی جریان انقلابی است و در این میان برخی از جریانات سیاسی به جریان وحدت نپیوستند.
 

امنا لیست جداگانه می‌دهد. فکر می‌کنید کدام گروه اصولگرا لیست جداگانه خواهد داد؟

الهیان: به تعبیری جریانی که به عنوان امنا شناخته می‌شود بنا دارند لیست جداگانه‌ای بدهند.

جبهه تحول خواه که با شورای ائتلاف همراهی و همکاری دارد یک جمعی است از ۵ حزب و گروه سیاسی که یک  گروه با سابقه و جبهه متشکل از جمعیت رهپویان، ایثارگران، جانبازان، مستضعفان و جمعیت ائتلاف و خدمت گزاران که در مجموع این طیف جبهه تحول خواه این هدف را دنبال می‌کند که با همکاری و همسویی با شورای ائتلاف بتواند اثرگذاری حداکثری را در انتخابات پیش رو داشته باشد.

ما در جمعیت اعتلای نهاد‌های مردمی انقلاب اسلامی که بنده دبیر کل آن هستم قبلا نیز اعلام کردیم که بنا نداریم به دنبال جداسازی سیاسی و ارائه لیست مستقل باشیم بلکه به دنبال بحث وحدت، تعالی و اعتلای هر چه بیشتر جریان انقلاب  هستیم و این ظرفیت اجتماعی که جمعیت اعتلا در کل کشور فراهم کرده  است را با توجه به اینکه  در ۳۱ استان شعبه داریم را پای کار شورای ائتلاف می‌آوریم. چراکه اعتقاد و باورمان به وحدت است و باید تمام تلاش  مان را  داشته باشیم که این وحدت اتفاق بیفتد و جبهه انقلاب با یک لیست و اتصال به بدنه اجتماعی قوی، گسترده و فراگیر به صحنه بیاید.

جبهه پایداری به شورای ائتلاف خواهند پیوست

 آیا جبهه پایداری با توجه به اختلافاتی که با قالیباف دارند به شورای ائتلاف می‌پیوندند؟

الهیان: پیش بینی ما این است که دوستان در جبهه پایداری هم به شورای ائتلاف خواهند پیوست و مذاکرات در این خصوص ادامه دارد.

در لیست شورای ائتلاف آیا مبنا حضور نمایندگان فعلی است یا از ظرفیت سایر کاندیدا هم استفاده می‌شود؟

الهیان: صحبت‌هایی که در شورای مرکزی شورای ائتلاف شده این است که رویکرد تحولی باشد و تغییراتی داده شود. بخشی از نیرو‌های توانمند، متخصص و جوان در کنار کاندیدا‌های مجرب که سابقه مجلس دارند حضور پیدا کنند و البته از ظرفیت نمایندگانی که موفق و اثرگذار بودند و خدماتشان به مردم نیز ملموس بوده استفاده شود.

۷ نفراز لیست شورای ائتلاف زنان هستند

در رابطه با سهمیه زنان شورای ائتلاف به چه جمع بندی‌های رسیده است؟

الهیان: در شورای ائتلاف  مطرح شد که از ۳۰ نفر کاندیدای پیشنهادی ۷ نفر خانم باشند که این موضوع مورد وفاق جمع بود که البته بنده صحبتی با آقای حداد داشتم و از وی خواستیم که تعداد ۷ نفر خانم کف سهمیه بانوان باشد و علاوه بر ۷ نفر اگر بانوان شایسته و توانمندی حضور داشتند بر اساس اصل شایسته سالاری برای  آن‌ها هم راه بسته نباشد و بتوانند به لیست اضافه شوند.

ممکن است سرلیستی آقای قالیباف در رزو‌های آینده دستخوش اتفاقاتی شود؟  

الهیان: قطعا سرلیست آقای قالیباف خواهد بود.

 اسم رایزنی‌ها را سهم خواهی نمی‌گذارم

  فکر می‌کنید سهم خواهی‌ها در ارائه لیست نهایی وجود خواهد داشت؟

الهیان: من به این شکل به قضیه نگاه نمی‌کنم و اسم این رایزنی‌ها را سهم خواهی نمی‌گذارم این رایزنی‌ها برای تشکیل یک مجلس جامع الاطراف و متوازن است و اگر همه سلایق، طیف‌ها و تفکرات سیاسی در مجلس حضور داشته باشند و مجلس محل تضارب آراء و اندیشه‌ها و سلایق متفاوت باشد می‌توانیم بگوییم این مجلس نمایندگی از کل ظرفیت جامعه و نه فقط  از یک طیف خاص دارد؛ بنابراین بهتر است اسم تلاش برای شکل گیری لیستی جامع و متوازن را سهم خواهی نگذاریم.

بیشترین اقبال به سمت لیست شورای ائتلاف است

با توجه به اینکه برخی از اصلاح طلبان و اصولگرایان قرار است لیست ارائه دهند شانس لیست آن‌ها برای رای آوری در تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الهیان: با توجه به فضای موجود و نظرسنجی‌ها  بیشترین اقبال به سمت شورای ائتلاف است. در بین مردمی که می‌خواهند پای صندوق‌های رای بیایند و رای دادن را تکلیف می‌دانند و در دسته بندی لیست‌های موجود بیشترین اقبال به سمت شورای ائتلاف خواهد بود.

 فضا برای مشارکت حداکثری چگونه است؟

الهیان: آنچه که در ۲۲ بهمن امسال دیدیم حضور گسترده و پرشور مردم بود که نشان از این داشت که مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث نمی‌شود مردم دست از آرمان‌های نظام و انقلاب بردارند و نسبت به سرنوشت کشورشان بی تفاوت باشند و از این بابت این حضور و نشاط و پویایی که درجمعیت مردم در ۲۲ بهمن دیدیم نشان از این دارد که مردم به همین میزان در تعیین سرنوشت خود حساس هستند و آن را حق خود می‌دانند و تکلیف خود می‌دانند که پای صندوق‌های رای بیایند.  

توپخانه دشمن علیه مجلس یازدهم هر روز کار می‌کرد

 عملکرد مجلس یازدهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الهیان: ما نمایندگان ملت باید بعد از گذشت ۴ سال از دوران مجلس و اینکه با پشتوانه مردم به مجلس راه پیدا کردیم گزارشی محضر ملت ایران بدهیم که در این ۴ سال چه کرده ایم. یک بخش عملکرد کلی مجلس است که روابط عمومی مجلس کتابچه‌ها و جزوات را با عنوان "به چه رای داده ایم" که در آن به ۴۰ سوال و شبهه و عملکرد مجلس در حوزه تقنینی پاسخ داده شده است.

قوانین ارزشمندی در این دوره مجلس تصویب شده است البته کاستی‌های نیز وجود دارد و نفی نمی‌کنیم، اما عملکرد مجلس در این دوره در حدی بوده که کارنامه قابل قبولی را به ملت ارائه دهیم.

در طول این سال‌ها توپخانه دشمن علیه مجلس هر روز کار می‌کرد. روز‌های اولی که ما در اسفند ۹۸ رای آوردیم و هنوز نماینده نبودیم و منتخب مردم بودیم و تا خرداد که وارد مجلس شویم موج تخریب علیه مجلس شروع شد. این حرکت خزنده‌ای است که می‌خواهد اثبات کند که تفکر انقلابی کارآمدی برای اداره کشور را ندارد و ارائه گزارش عملکرد مجلس به مردم کمک می‌کند که موج تخریب که بعضی از دوستان درون جبهه انقلاب هم وارد آن شده اند خنثی شود.

مقام رهبری نسبت به این تخریب‌های که علیه مجلس انجام می‌شود هشدار دادند و فرمودند که بددهنی و سیاه نمایی و تخریب ممنوع است. اگر ما قائل به ولایت مداری در درون جبهه انقلاب هستیم به جای رویکرد تخریبی، ایده‌های خود که چگونه مجلسی کارآمدتر و انقلابی‌تر شکل بگیرد را ارائه دهیم. این رویکرد به ایجاد امیدو نشاط و انگیزه در جامعه برای حضور در پای صندوق‌های رای کمک می‌کند چرا که حضور در پای صندوق‌های رای و مشارکت جدی مردمی یکی از مولفه‌های مهم اقتدار نظام مقدس نظام اسلامی خواهد بود و محاسبات دشمنان نظام را نیز تغییر می‌دهد.

عملکرد کمیسیون امنیت ملی را در این دوره چگونه ارزیابی می‌کنید؟

الهیان: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه ظرفیت بالایی را در ارتباط با حوزه بین الملل و سیاست خارجه و امنیت ملی داریم که می‌توانیم با تعامل با دستگاه‌ای مختلف مثل وزارت خانه‌های خارجه، دفاع، کشور، نیرو‌های مسلح و دستگاه‌های مرتبط و پدافند غیرعامل  از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

ما در کمیته حقوق بشر کمیسیون امنیت ملی که بنده ریاست آن را بر عهده دارم مسائل مربوط به زنان و کودکان غزه و فلسطین را در مجامع بین المللی مطرح کردیم. از صلیب سرخ جهانی طی مکاتبه‌ای خواستیم که رژیم صهیونستی را از نمایندگی‌های صلیب سرخ حذف کند و طی نامه‌ای به سازمان ملل اخراج رژیم صهیونستی از کمیسیون مقام زن را خواستیم. در مکاتباتی با دبیر کل و رئیس حقوق بشر پارلمان اروپا دخالت کشور‌های اروپایی و رسانه‌های آن‌ها در اغتشاشات سال گذشته و ناآرامی‌ها را مطرح کردیم. در ناآرامی‌های سال گذشته حرکت‌های هدفمند از سمت رسانه‌های بیگانه برای ترویج خشونت و نفرت پراکنی و آموزش بمب دست ساز و خرید سلاح صورت می‌گرفت که اثراتش را در ناارامی در سال گذشته گذاشت.

 بنده به عنوان رئیس کمیته حقوق بشر از رئیس محترم قوه قضائیه بصورت مکتوب خواستم که شرایطی فراهم کنند که از زندان زنان بازدیدی را داشته باشیم تا وضعیت زندان زنان و معترضینی که به هر دلیلی در زندان بودند را بررسی کنیم. اکثر این زنان با شیطنتی که گروه‌های تروریستی و معاند داشتند گرفتار شده بودند که با پیگیری‌های جدی که داشتیم باعث شد سریعا به وضعیت آن‌ها  رسیدگی شود و با اثبات بی گناهی آن‌ها برخی با قید وثیقه آزاد شدند.

طرحی به عنوان ترویج مکتب شهید سلیمانی و مجازات عاملان این جنایت در سامانه مجلس ثبت کردیم که در سیر مراحل قواینن هست و امیدواریم در همین مجلس با حمایت رئیس مجلس به صحن بیاید.

 اگر وضعیت اتباع را ساماندهی نکنیم دچار مشکل می‌شویم

از موضوعات دیگر که در کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم وضعیت اتباع افغانستان و ورود غیر مجاز آن‌ها بود. متاسفانه روزانه چند هزار نفر اتباع غیر مجاز وارد کشور می‌شوند که در جلساتی که با وزرا کشور و اطلاعات، زیرمجموعه آنها، نیروی انتظامی؛ فراجا و دستگاه‌های مرتبط داشتیم مقرر شد ماده‌ای از قانون برنامه هفتم  توسعه به این موضوع اختصاص داده شود.

ملت ما از این نابسامانی ناراضی هستند و این شرایط می‌تواند تبعات امنیتی و اقتصادی و فرهنگی برای ما داشته باشد اگر وضعیت اتباع را ساماندهی نکنیم و ممانعت از ورود اتباع غیر مجاز نداشته باشیم قطعا  دچار مشکل می‌شویم.

برخی تلاش می‌کنند ظرفیت طب سنتی را نادیده بگیرند

انتقاداتی نسبت به فراکسیون طب سنتی که شما پیگیر تشکیل آن بودید مطرح شد راجع به این موضوع توضیحاتی ارائه می‌دهید؟

الهیان: این فراکسیون از روز‌های اول مجلس با حضور تعدادی از نمایندگان شکل گرفت. هدف این بود که جایگاه این گنجینه علمی در حوزه سلامت که منحصر به فرد است حفظ و ارتقاء پیدا کند. طب ایرانی الان در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و ما درتولید مقالات در دنیا رتبه ۴ را داریم و از این بابت ظرفیت علمی بالایی داریم، اما  برخی تلاش می‌کنند که این ظرفیت نادیده گرفته شود و یا در برابر این میراث تمدن کشور  مقاومت شود. در این مدت با وزیر بهداشت و معاونین وی چندین جلسه داشتیم و خواستار این شدیم که طب ایرانی در کشور ارتقاء پیدا کند که اگر این ارتقاء صورت بگیرد در بحث آموزش دانشجویان پزشکی یک اتفاق خوبی رقم می‌خورد. متاسفانه در بحث نظارت بر سلامتکده‌ها و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و نظارتی بر عملکرد آن‌ها  ضعیف عمل می‌کنیم.

طرحی را در مجلس به عنوان لزوم به رسمیت شناخته شدن طب سنتی و طب ایرانی در قوانین کشور پیشنهاد دادیم که با آن مخالفت شد البته در کمیسیون بهداشت این آمادگی است که در دور بعد اگر در مجلس بودیم این موضوع را دنبال کنیم و در آخرین جلسه که با وزیر بهداشت داشتیم مصوبه‌ای را از آن جلسه اخذ کردیم که بسته خدمات طب سنتی شکل بگیرد و خدمات طب سنتی شامل بیمه بشود، چون گیاهان دارویی بیمه نیستند و هزینه‌های درمان با طب سنتی بالا است. اگر این بسته طب سنتی شامل بیمه شود بخشی از باری که به هزینه‌هایی که مردم در حوزه سلامت انجام می‌دهند کاسته می‌شود.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر