کد خبر: 180116
A

قالیباف و محصولی ائتلاف کردند؛ ارگان رسانه ای جبهه پایداری علیه وحدت موضع گرفت

شورای ائتلاف و جبهه پایداری بر سر یک لیست 30نفره در تهران به سرلیستی قالیباف توافق کردند . به نظر می رسد این توافق برای بدنه جریان تندرو جبهه پایداری حل نشده باقی مانده است.

قالیباف و محصولی ائتلاف کردند؛ ارگان رسانه ای جبهه پایداری علیه وحدت موضع گرفت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شورای ائتلاف و جبهه پایداری بر سر یک لیست 30نفره در تهران به سرلیستی قالیباف توافق کردند .

 به نظر می رسد این توافق برای بدنه جریان تندرو جبهه پایداری حل نشده باقی مانده است.

سایت رجانیوز متعلق به جبهه پایداری نوشته است:وحدت در جبهه اصول‌گرایان بیش از آنکه یک اعتقاد باشد، یک تاکتیک سیاسی برای کسب کرسی‌های قدرت است و به همین دلیل خیلی زود و پیش‌وپس از انتخابات فرومی‌پاشد.

بر اساس مبانی دینی، هر وحدتی با هر شخصی مطلوب نیست، بلکه زمانی وحدت ارزش دارد که بر اساس حق، باعث پیشرفت حق و در جهت رسیدن به هدف مقدسی باشد. در چنین شرایطی نباید برای دستیابی به وحدت از اعتقادات حق دست برداشت، چرا که مطلوبیت وحدت به حق بودن محور آن است و حق نباید فدای وحدت شود.

در سال ۹۸ اما شورای ائتلاف، از تاکتیک‌ جدیدی به نام «اشتراک صفر یا اشتراک تهی» رونمایی کرد . در انتخابات مجلس یازدهم و پیش از وحدت با جبهه پایداری در روزهای آخر، شورای ائتلاف با پیامک به نامزدهای منتخب خود اعلام کرده بود در صورت نرسیدن به یک لیست واحد به همراه دیگر جریان‌های انقلابی، نامزدهایی که در لیست شورای ائتلاف هستند، باید تعهد دهند که تنها در همین لیست باقی خواهند ماند و در صورت حضور در لیست‌های انتخاباتی دیگر، از لیست آنها کنار گذاشته می‌شوند. یکی از آسیب‌های این ایده، تبدیل وحدت به یک موضوع صفر و صدی است، به این معنا که یا باید تمام لیست مشترک باشند یا هیچکدام از نفرات این لیست. درحالی که اگر وحدت براساس اصول مشترک باشد، درصورتی که یک لیست صددرصد مشترک به وجود نیامد، می‌توان «وحدت حداکثری» را دنبال کرد.

به بیان دیگر، زمانی که برخی از نامزدهای اصلح، مورد اجماع گروه‌های مختلف سیاسی هستند، حضور آنها می‌تواند نشان دهنده اصول مشترک و وحدت آفرین باشد. در چنین شرایطی است که به طور خودکار پنبه ایده‌ای که خاستگاهش نه اصول مشترک، که باند و جریان‌های سهم خواه سیاسی است زده خواهد شد.

زمانی که مبانی مشترک و مستحکمی وجود نداشته باشد و وحدت به‌جای آنکه حول محور اصول باشد حول محور قدرت شخصیت‌ها بچرخد، بدیهی است در تزاحم میان آنها، مبانی ارزشی به کنار رانده می‌شود و قدرت چهره‌ها حرف اول را می‌زند.

گروه‌های اصولگرایی تا زمانی که به یک وحدت گفتمانی بر سر مسائل اصولی دست پیدا نکنند، وحدت تاکتیکی‌شان شکست خواهد خورد و اندک‌اندک دچار اضمحلال خواهند شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر