کد خبر: 180320
A

تلاش قالیباف برای بسیج هیات‌های مذهبی تهران برای حمایت از او

شنیده‌ها حاکی از این است که قالیباف در حال بسیج هیات‌های مذهبی در تهران برای حمایت از خود است. مسیری که محمود احمدی‌نژاد نیز در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ طی کرد.

تلاش قالیباف برای بسیج هیات‌های مذهبی تهران برای حمایت از او

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ شاید ساده‌ترین تعبیر از آنچه تحت عنوان «لیست مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری» که در روز گذشته منتشر شد، ضرب‌المثل عامیانه و قدیمی باشد: «کوه موش زایید.» بعد از چند ماه خط و نشان‌های جدی طیف قالیبافی‌ها و جبهه پایداری برای یکدیگر حالا لیستی به عنوان حاصل وحدت منتشر شده است که از چند جهت جای تعجب دارد، به خصوص که در فاصله زمانی انتشار غیررسمی لیست و انتشار و اعلام رسمی آن حذف و اضافه نیز در لیست اتفاق افتاد.

حذف دهنوی از لیست وحدت؛ چرا و چگونه؟

هنوز انتشار غیررسمی لیست وحدت شورای ائتلاف و جبهه پایداری به ساعت نکشیده بود که توییت اعتراضی مالک شریعتی نشانه‌های اختلافات جدی در میدان وحدت را عیان کرد. مالک شریعتی، دبیرکل جبهه رهپویان با انتشار توییتی از حضور در لیست انصراف داد و به صراحت اعلام کرد که دلیل انصراف حضور محسن دهنوی در این لیست است.

شریعتی از چهره‌های نزدیک به علیرضا زاکانی که به نوعی «سهم زاکانی» در لیست وحدت خوانده می‌شد، در توییت خود اعلام کرد که پیش از این درباره حضور «محسن دهنوی» در لیست هشدار داده بوده است و در صورت حضور او نمی‌تواند شرمنده مردم باشد و به همین دلیل از حضور در لیست انصراف می‌دهد.

ساعتی بعد از این موضوع محسن دهنوی با انتشار توییتی از «انصراف از حضور در لیست به درخواست بزرگان» خبر داد و نوشت: «به دلیل علم قطعی به علاقه رهبر انقلاب به وحدت و با وجود آنکه بزرگان جریان انقلاب، دادگاه صالح و شورای نگهبان، دروغ ‌بودن همه تهمت‌ها علیه من را تایید قطعی کرده‌اند و شورای ائتلاف نیز حضور بنده را در لیست اولیه تایید کرده و همچنین با تاکید بر تداوم مبارزه قاطع علیه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیرو‌های انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خودم را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کنم.»

ماجرای حذف دهنوی روز گذشته با انتشار ادعاهای عجیبی علیه او همراه شده است. علاوه بر اینکه انتشار فایل صوتی درباره اتهام دریافت رشوه دهنوی نیز بازتاب‌های مختلفی داشته است.

سرلیست مبهم لیست وحدت

نکته دیگر درباره لیست وحدت قالیبافی‌ها و جبهه پایداری سرلیست این لیست است. در‌حالی که جبهه پایداری لیست را به شکلی با شمایل دو سرلیست- محمدباقر قالیباف و مرتضی آقاتهرانی- منتشر کرده است، نزدیکان قالیباف لیستی با همان اسامی و تنها با ترتیب اسامی از یک تا سی منتشر کرده‌اند و خلاف سنوات قبل که نام و عکس سرلیست در بالای آن قرار می‌گرفته است چنین شمایلی در لیست منتشر شده دیده نمی‌شود.

صادق محصولی روز جمعه اعلام کرده بود که سرلیست جبهه پایداری در صورت ارایه فهرست مستقل، مرتضی آقاتهرانی و در صورت وحدت با جبهه انقلابی دیگر، فهرست ارایه شده دو نفر سرلیست خواهد داشت که آقاتهرانی یکی از آنهاست. جریان قالیباف اما در قبل این اعلام موضع سکوت کرده و تنها به انتشار لیستی با ترتیب اعداد یک تا سی اکتفا کرده و محمدباقر قالیباف را شماره یک لیست قرار داده است. به نظر می‌رسد به‌‌رغم تلاش برای القای رسیدن به وحدت به عنوان یک دستاورد انتخاباتی حتی موضوع سرلیستی این لیست نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وحدت قهرآلود و پایداری بی‌گفتمان

جبهه پایداری به‌رغم تاکیدات موکد در ماه‌های اخیر درباره خطوط قرمز خود در وحدت و درگیری‌های جدی با محمدباقر قالیباف در روزهایی که حواشی پیرامون نام قالیباف شدت گرفته است در سکوت با شورای ائتلاف وحدت کرد. در ابتدای امر پایداری‌ها تنها به 7 سهم از لیست سی نفره برای وحدت با شورای ائتلاف رضایت دادند و بعد از حذف محسن دهنوی و جایگزین شدن سید محمود نبویان در این لیست دارای 8 سهم شد.

نکته قابل توجه‌تر، اما شرطی است که قالیباف برای وحدت پایداری گذاشته بود و عجیب‌تر قبول واقع شدن این شرط توسط پایداری‌هاست؛ حذف بیژن نوباوه. شمایل شاخص جریان پایداری که در ماه‌های اخیر درگیری‌های جدی با محمدباقر قالیباف داشت حالا قربانی وحدت پایداری و قالیباف شد و جبهه پایداری بی‌صدا چشم بر او بست تا لیست وحدت محقق شود.

فارغ از آنچه در ارتباط با وحدت جبهه پایداری و قالیباف و بستن این لیست قابل ارزیابی است، آینده سیاسی این تشکل اصولگرا بعد از ادعاهای ماه‌های اخیر و بعد وحدت قهرآلود و در سکوت با قالیباف است. جبهه پایداری که در بیش از دو دهه گذشته گفتمان خود را برمبنای «نه به انحراف»، « نه به فتنه» و در ماه‌های اخیر گفتمان غیررسمی نه به قالیباف داشت حالا با این وحدت در عمل از خطوط قرمز ادعایی خود عقب‌نشینی کرده است و ترجیح داد تا وارد دایره وزن‌کشی با شورای ائتلاف و ارایه لیست مستقل نشود. در این شرایط البته به سرلیستی قالیباف در حرف هم تن نداده و قالیبافی‌ها نیز مقابل ادعای دو سرلیستی که به صورت رسمی در سایت جبهه پایداری منتشر شده است، سکوت کرده‌اند.

سهم قالیباف؛ در جست‌وجوی وزن سیاسی

با انتشار لیست اولیه و غیررسمی مشخص شد که زهره الهیان، مجتبی توانگر، محسن پیرهادی، مجتبی رضاخواه، سمیه رفیعی، ابوالفضل عموئی، اقبال شاکری، نظام‌الدین موسوی، احمد نادری، سیدمحمود نبویان، سیدعلی یزدی‌خواه، رضا تقی‌پور، بیژن نوباوه و روح‌الله ایزدخواه کاندیداهای لیست ۹۸ هستند که در لیست ۱۴۰۲ حذف شده‌اند.

حذف هر یک از این چهره‌ها البته پیام خاص خود را دارد؛ تنها چهره عدالتخواه مجلس یازدهم یعنی روح‌الله ایزدخواه دیگر در لیست نیست. علت این امر هم با توجه به درگیری‌های جدی جریان عدالتخواه با قالیباف در دو سال اخیر نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

محمود نبویان نیز در پی حذف نبوی به لیست اضافه شد. حذف توانگر -چهره شاخص قالیبافی‌ها که در خط مقدم درگیری با جبهه پایداری بود- در کنار حذف نوباوه- شمایل جبهه پایداری که در درگیری با قالیباف به دادگاه نیز رفت- نشان می‌دهد دو طرف حاضر به حذف نمادهای درگیری ماه‌های اخیر شده‌اند.

با این وجود مرور چهره‌های منتسب به محمدباقر قالیباف در لیست نشان می‌دهد که سهم‌های او با اسامی کم‌وزن در عرصه سیاسی بسته شده است. لیست و سهم‌هایی که شاید در نگاه اول دستاورد وحدت تلقی شود و از نظر کمی نسبت به سهم‌های پایداری‌ها برتری داشته باشد، اما نام‌های گنگ و مبهم در این لیست اعم از مدیران فعلی مجلس تا نمایندگانی بی‌تحرک در مجلس یازدهم نشان می‌دهد که این جریان نیز در وحدت فعلی سهم‌های کیفی قابل توجهی ندارد. علاوه بر این نام‌ها و نزدیکان قالیباف این روزها بیش از اینکه نشان از کار سازمانی قوی وی در مجلس باشد، نشان از بهره‌برداری او از ذخیره تیم شهرداری او است.

شنیده‌ها حاکی از این است که قالیباف در حال بسیج هیات‌های مذهبی در تهران برای حمایت از خود است. مسیری که محمود احمدی‌نژاد نیز در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1384 طی کرد و مداحان و هیات‌های مذهبی را به نفع خود بسیج کرد. قالیباف حالا با یک وحدت شکننده با پایداری‌ها و سهم‌هایی غیرقابل دفاع در لیست وحدت، در راه فعالیت‌های انتخاباتی در مسیر احمدی‌نژاد دهه 80 قدم گذاشته است. آیا عاقبت محمود در انتظار او است؟

منبع: اعتماد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر