کد خبر: 180518
A

ارگان مطبوعاتی نزدیک به بذرپاش: تمایل برای مشارکت در انتخابات در حال افزایش است

ارگان مطبوعاتی نزدیک به بذرپاش نوشت: جدیدترین نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از سوی مراکز معتبر افکارسنجی، حاکی از افزایش آمار مشارکت در انتخابات 11 اسفند است.

ارگان مطبوعاتی نزدیک به بذرپاش: تمایل برای مشارکت در انتخابات در حال افزایش است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ ارگان مطبوعاتی نزدیک به مهرداد بذرپاش نوشت: 

 با نزدیک شدن به موعد انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، مراکز افکارسنجی به صورت روزانه اقدام به انجام نظرسنجی می‌کنند. با توجه به اینکه از پنجشنبه 3 اسفند تبلیغات انتخاباتی کاندیداها به صورت رسمی آغاز شده است، تغییر در داده‌های نظرسنجی‌ها به صورت ملموسی انجام می‌شود. با گرم شدن تنور انتخابات در حوزه‌های انتخابیه و جلب شدن توجه مردم به اخبار انتخابات، میل به مشارکت بیشتر شده و در نتایج نظرسنجی‌ها خود را نشان می‌دهد.
«وطن امروز» در شماره روز پنجشنبه 3 اسفند خود و در گزارشی با عنوان «گرم شدن انتخابات در شهرستان‌ها»، آمار تجمیعی چند مرکز معتبر افکارسنجی را منتشر کرد و توضیح داد که بر اساس تجمیع آمار این مراکز افکارسنجی و بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته این مراکز تا پایان بهمن 1402، میزان مشارکت حدود 40 درصد تخمین ‌زده می‌شود. البته در این گزارش توضیح داده شد که این آمار به صورت تجمیعی بوده و مربوط به پایان ماه بهمن است و همچنین بر اساس برآوردهای همیشگی از میزان تغییرات داده‌های نظرسنجی‌ها در هفته منتهی به روز برگزاری انتخابات، امکان تغییر در این برآوردها وجود دارد. با پایان ماه بهمن و با توجه به اینکه از روز 3 اسفند تبلیغات رسمی کاندیداها آغاز شد، مراکز به صورت روزانه اقدام به برگزاری نظرسنجی درباره مشارکت در انتخابات 11 اسفند کرده‌اند. نتیجه این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد طبق پیش‌بینی‌ها آمار مشارکت بیشتر شده است.
به عنوان نمونه تازه‌ترین نظرسنجی صداوسیما که دوشنبه 7 اسفند در سراسر کشور انجام شد، حکایت از روند رو به رشد مشارکت در انتخابات دارد. بر اساس گزارشی که دیروز خبرگزاری فارس منتشر کرد، در این نظرسنجی 41.5 درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد، 29.5 درصد مردد هستند و هنوز تصمیم نگرفته‌اند و 29 درصد هم اعلام کرده‌اند قطعا در انتخابات شرکت نمی‌کنند. در میان مرددین، 16.3 درصد اعلام کرده‌اند احتمالا رای می‌دهند، 9.1 هنوز تصمیم نگرفته‌اند و 4.1 درصد هم گفته‌اند احتمالا شرکت نمی‌کنند. البته این نتایج نظرسنجی از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده و خود سازمان صداوسیما و مرکز افکارسنجی آن درباره این آمار اظهارنظری نکرده‌اند.
* نتایج سایر مراکز چیست؟
یکی از موضوعاتی که درباره نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات 11 اسفند باید در نظر گرفته شود برگزاری روزانه نظرسنجی‌ها و تغییر روزانه داده‌های این نظرسنجی‌ها است. همانگونه که گفته شد؛ با شروع تبلیغات رسمی کاندیداها، فضای حوزه‌های انتخابیه کاملا انتخاباتی می‌شود، بنابراین توجه مردم به اخبار انتخابات بیشتر و در نتیجه تمایل آنها برای مشارکت در انتخابات بیشتر می‌شود. به همین دلیل از روز شنبه، داده‌های تمام نظرسنجی‌های صورت‌گرفته توسط مراکز معتبر افکارسنجی به سمت افزایش تمایل مردم برای مشارکت در انتخابات است. این مراکز معتبر، روزانه به تحلیل آمار و داده‌های نظرسنجی‌های خود می‌پردازند و بر اساس آن اقدام به «جمع‌بندی» می‌کنند. جمع‌بندی این مراکز نیز به این شکل است که داده‌ها بر اساس رفتارشناسی مردم در موعد انتخابات که از طریق نظرسنجی‌های انجام شده در موضوعات مختلف و همچنین تطبیق نظرسنجی‌ها با رفتار مردم در انتخابات‌های گذشته به دست آمده، ارائه می‌شود. داده‌هایی مثل نتیجه مشارکت قطعی، عدم مشارکت قطعی، احتمال مشارکت، احتمال عدم مشارکت و نیز برخی موضوعات غیرمربوط به انتخابات مانند حوادث طبیعی، اخبار خوب، اخبار بد و... در جمع‌بندی نهایی مراکز افکارسنجی اعمال می‌شود. بر همین اساس جمع‌بندی نتایج نظرسنجی‌ها تابع فرمول‌های دقیقی است که مراکز معتبر افکارسنجی در تحلیل داده‌های نظرسنجی استفاده می‌کنند.
از ابتدای هفته جاری چندین مرکز معتبر افکار‌سنجی، نظرسنجی‌های انتخاباتی در سراسر کشور انجام داده‌اند. بر اساس گزارش‌های رسیده به «وطن امروز»، آمار و داده‌های این مراکز معتبر در سراسر کشور نشان می‌دهد مشارکت در انتخابات در حال افزایش است اما نکته مهم‌تر در این باره این است که شیب تمایل برای مشارکت در انتخابات 11 اسفند، بیشتر از پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در ماه بهمن است. 
در مجموع جمع‌بندی داده‌های به دست آمده از نتایج نظرسنجی‌های چند مرکز افکارسنجی تا پایان روز دوشنبه 7 اسفند، نشان می‌دهد تمایل برای مشارکت در انتخابات 11 اسفند با شیب قابل ملاحظه‌ای در حال افزایش است. 
اما به صورت دقیق آنچه داده‌های این مراکز نظرسنجی تا پایان 7 اسفند نشان داده و روی آن جمع‌بندی شده، این است که «پیش‌بینی  می‌شود احتمالا مشارکت در انتخابات این دوره (دوازدهم)  مجلس شورای اسلامی از میزان مشارکت در انتخابات دوره قبل (دوره یازدهم) بیشتر می‌شود».
در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که اسفند 1398 برگزار شد؛ 75/42 درصد واجدان شرایط رای دادن، در انتخابات شرکت کردند.
* نظر حدادعادل درباره مشارکت
روز گذشته غلامعلی حدادعادل نیز درباره میزان مشارکت در انتخابات پیش رو اظهارنظر کرد. در حالی که علی مطهری، سرلیست صدای ملت در تهران طی چند روز گذشته اعلام کرده است میزان مشارکت در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی از دوره قبل بیشتر خواهد بود، غلامعلی حدادعادل نیز معتقد است مشارکت در این دوره از انتخابات مطلوب خواهد بود.
حدادعادل دیروز در یک نشست خبری گفت: درباره مشارکت اظهارنظر قطعی نمی‌توان کرد. من خودم احتمال می‌دهم میزان مشارکت در حد قابل قبول باشد، البته تصدیق می‌کنیم به دلیل تحریم‌های سنگین که بیش از 12 سال بر ملت ایران تحمیل شده، درصدی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، تورم، گرانی و بیکاری در انتخابات شرکت نمی‌کنند. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر