کد خبر: 180781
A

امام جمعه شیراز: سگ داری در آپارتمان و سگ فروشی حرام است/با سگ گردان ها برخورد و آنها را جریمه کنید

رضوی اردکانی، امام جمعه شیراز: سگ‌داری در آپارتمان و سگ فروشی حرام است.طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گرداندن اعم از پیاده یا وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی نامتعارف مانند مار، سوسمار، گربه، موش، سگ و سایر حیوانات ممنوع است و هر یک از مرتکبین ۳۰ برابر حقوق یک کارگر جریمه شده و بین ۶ ماه تا یک سال حبس خواهند داشت

امام جمعه شیراز: سگ داری در آپارتمان و سگ فروشی حرام است/با سگ گردان ها برخورد و آنها را جریمه کنید

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت‌الاسلام سیدابوفاضل رضوی اردکانی امروز، ۱۱ اسفندماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز، با اشاره به سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات اظهار کرد: معظم‌له دو مطلب را از ما خواسته‌اند که باید عمل کنیم. یکی حضور با شکوه و دوم انتخاب اصلح است. فرد سالم و اصلح را انتخاب کنیم. کسانی که دست پاک هستند و قوم و خویشی را کنار می‌گذارند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ امام جمعه موقت شیراز اظهار کرد: عده‌ای هستند که از ماه‌ها قبل کاندیدای مختلف را بررسی کرده و لیست اصلح را از منظر خودشان منتشر کرده‌اند. امروز اگر نمی‌دانیم به چه کسانی رأی دهیم باید به سراغ اهالی فکر و عالم و گروه‌های سیاسی برویم و از آنان سئوال کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در انتخابات باید منویات رهبر معظم انقلاب را نصب‌العین خود قرار دهیم، گفت: فردای انتخابات هم باید رقبا، تبدیل به رفقا شوند. اختلافات را کنار بگذارند زیرا امروز مملکت نیاز به وحدت دارد.

امام جمعه موقت شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش‌رو بودن جشن نیکوکاری گفت: در قرآن کریم بیش از ۷۶ مورد به انفاق اشاره شده است.

وی با بیان اینکه بخشش یک صفت برجسته قرآنی است که همه انبیا و ادیان بر آن تأکید دارند، افزود: انفاقی که در قرآن کریم آمده است، باید فی سبیل‌الله باشد. البته همه عبادات ما باید برای خدا باشد، انفاق هم همین‌طور.

رضوی اردکانی با یادآوری آیات قرآن کریم اظهار کرد: قرآن کریم تأکید می‌کند که اموال خود را در راه خدا انفاق کنید و پشت آن منت نگذارد لذا اگر به کسی کمک کردیم، نباید دنبال شنیدن تشکر باشیم چرا که طبق قرآن کریم منت، انفاق را خراب می‌کند.

امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه کسانی که از روی ریا انفاق می‌کنند، کارشان ارزش ندارد، گفت: اکثر خیران ما بیمارستان، مسجد و حسینیه و مدرسه ساخته‌اند و افراد بسیاری از میان آنان حتی حاضر نشدند، نام آنان را جایی ببریم. قطعاً خداوند به آنان اجر می‌دهد.

وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در انفاق این است که از چیزی که دوست داریم انفاق کنیم نه اموال به درد نخور و غیرقابل استفاده، انفاق را بر دو قسم مادی و معنوی دانست و گفت: انفاق مادی همان اموال و پول بخشیدن است. انفاق معنوی، آموزش دادن است که انفاق علم است.

رضوی اردکانی با تصریح اینکه حتی می‌توان از تجربیات خود سخن گفت که نوعی انفاق معنوی است، افزود: همچنین انفاق واجب و مستحب داریم. مثلاً خمس و زکات و نفقه، انفاق واجب است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ امام جمعه موقت شیراز همچنین بر ضرورت توجه به نوع هزینه‌کرد تأکید کرد و گفت: سنت‌هایی داریم که برای آن خرج می‌کنیم اما غلط است مثلاً تاج گل آوردن در مراسم عزا یا شادی. اهدای تاج گل نه شرعی، نه قانونی و نه عقلی است بلکه یک کار بیهوده است. همچنین چنین خرج‌های کلان تجملاتی هم باید در مراسم عزا یا شادی کنار بگذاریم چرا که اسراف است.

وی با تأکید بر اینکه در این شرایط اقتصادی نباید اسراف کنیم، افزود: قرآن هشدار می‌دهد که تا زمانی که زنده هستید و فرصت دارید، انفاق کنید. البته واقفان بزرگی مانند نمازی داریم که بخشی از اموال خود را وقف کردند و اکنون شاهد آثار و برکات این وقف هستیم.

رضوی اردکانی اظهار کرد: این همه جمع کردن اموال در طول زندگی برای چیست. مقداری را برای ورثه باقی بگذاریم و مابقی را انفاق کنیم برای روزی که چیزی جز اعمال خودمان نداریم.

امام جمعه موقت شیراز با ذکر این نکته که انفاق باید از اموال خودمان باشد نه از دیگران، گفت: گاهی اوقات افرادی هستند که از منابع طبیعی انفاق می‌کنند در صورتی که این متعلق به فرد نیست بلکه انفال است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم مراتبی را برای انفاق کردن برشمرده است که اولین آن پدر و مادر است، افزود: مهم نیست چه چیزی انفاق می‌کنیم بلکه به چه کسی انفاق می‌کنیم مهم است که در این زمینه پدر و مادر در اولویت است. بعد از آن نزدیکان و اقوام و یتیمان و مساکین (کسی که از فقیر بدتر است) هستیم.

رضوی اردکانی با تأکید بر اینکه باید بدانیم که خداوند تمام اعمال ما را می‌بیند و هر کار خیری که انجام می‌دهیم نیاز به دیگران بگوییم، گفت: کمیته امداد انصافاً زندگی میلیون‌ها نفر را احیا کرد.

امام جمعه موقت شیراز با تأکید بر اینکه اولین سود انفاق به خود انسان می‌رسد، تصریح کرد: عده‌ای گمان می‌کنند که انفاق از اموال کم می‌کند اما در صورتی که انفاق یک راه زیاد کردن اموال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با بیان اینکه چندین مشکل در کشور وجود دارد که در کشورهای دیگر هم مشکلاتی وجود دارد، افزود: یکی از این مشکلات گرانفروشی و مبارزه با آن در تعزیزات حکومتی است.

امام جمعه موقت شیراز تصریح کرد: شرکت‌هایی هستند که کارهای خدماتی را بسیار گران به مردم ارائه می‌دهند. در برخی از اقلام و کالاهاً قیمت‌ها به میزان دو برابر گران‌تر شده است در صورتی که مواد اولیه آن‌ها مگر چقدر گران‌تر شده است. تعزیرات چرا به سراغ گرانفروشان در اصناف مختلفی نظیر آش فروشی، کله پاچه فروشی، تعمیرات و مکانیکی‌ها و... نمی‌رود.

وی همچنین به مسئله اوقاف اشاره کرد و افزود: استان فارس رقبات زیادی دارد و دومین موقوفه بزرگ کشور دارد. اموال و درآمد موقوفات کجا می‌رود؟

رضوی اردکانی ادامه داد: در شیراز استاد حوزه علمیه داریم که مستأجر است و عصرها کرایه‌کشی می‌کند در صورتی که موقوفات زیادی برای طلاب در شیراز وجود دارد.

امام جمعه موقت شیراز افزود: مگر امام نفرمودند که طبق وقفنامه هزینه شود پس چرا انجام نمی‌شود. چه کسی باید به این موارد رسیدگی کند. 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ رضوی اردکانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه پدیده زشتی دیگری در شهرهای بزرگی نظیر شیراز رایج شده است که خلاف عرف، شرع، عقل و قانون است، گفت: سگ‌داری در آپارتمان و سگ فروشی حرام است. در اصل چهلم قانون اساسی آمده است که هیچکس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به مردم و تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. 

وی با بیان اینکه سگ‌فروشی حرام است، خواستار مقابله با این کار در شیراز شد و افزود: نگهداری سگ و سگ‌گردانی مطابق اصل چهلم قانون اساسی ممنوع است، لذا از مسئولان ارشد استان و شیراز درخواست رسیدگی به این موضوع داریم.

رضوی اردکانی اظهار کرد: طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل و نقل و گرداندن اعم از پیاده یا وسیله نقلیه و نگهداری حیوانات وحشی نامتعارف مانند مار، سوسمار، گربه، موش، سگ و سایر حیوانات ممنوع است و هر یک از مرتکبین ۳۰ برابر حقوق یک کارگر جریمه شده و بین ۶ ماه تا یک سال حبس خواهند داشت البته در جاهایی هم استثنا شده است مثل سگ شکاری، سگ گله، سگ نگهبان در باغ، هلال احمر، نیروهای مسلح، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، آزمایشگاه‌ها و مرکز نگهداری حیوانات، روستانشینان، عشایر و گله‌داران.

امام جمعه موقت شیراز بیان کرد: سالی چندین میلیون دلار پول غذای سگ برای خرید از خارج کشور هزینه می‌شود در صورتی که ما کشور اسلامی هستیم لذا از مسئولان ارشد استان درخواست داریم تا به قضیه سگ فروشی و سگ گردانی که یک ناهنجاری است و واقعاً چهره شهر را زشت می‌کند، رسیدگی کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر