کد خبر: 180805
A

کمترین و بیشترین میزان مشارکت مردم در انتخابات، کدام دوره‌ها بود؟

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چهار دسته انتخابات در ایران برگزار می‌شود و تا امروز، منهای انتخابات دوره دوازدهم مجلس که در آستانه برگزاری است، مجموعا، ۳۹ انتخابات در ایران برگزار شده است.

کمترین و بیشترین میزان مشارکت مردم در انتخابات، کدام دوره‌ها بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری است. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چهار دسته انتخابات در ایران برگزار می‌شود و تا امروز، منهای انتخابات دوره دوازدهم مجلس که در آستانه برگزاری است، مجموعا، ۳۹ انتخابات در ایران برگزار شده است.

از این تعداد، ۳ همه‌پرسی مربوط به نظام جمهوری اسلامی در فروردین سال ۵۸، همه‌پرسی تایید قانون اساسی مربوط به آذر سال ۵۸، و همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی در مرداد سال ۶۸ بوده است. مجموعا ۶ انتخابات مربوط به مجلس خبرگان در ایران برگزار شده که ۵ دوره مربوط به خبرگان رهبری و یک دوره مربوط به قانون اساسی بوده است.

همچنین از سال ۵۸ تاکنون ۱۱ دوره انتخابات مجلس، ۱۳ دوره انتخابات ریاست جمهوری و ۶ دوره انتخابات شورای شهر برگزار شده است. در میان دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری، طبق آمار رسمی، کمترین مشارکت مربوط به دوره سیزدهم با ۴۸/۸ درصد و بیشترین مشارکت مربوط به انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸ با ۸۴/۸ درصد است. در میان دوره‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، طبق آمارهای رسمی بیشترین مشارکت مربوط به انتخابات ۱۸ اسفند سال ۷۴ با ۷۱/۱ درصد و کمترین مشارکت مربوط به مجلس یازدهم با ۴۲/۵ درصد است.

در میان دوره‌های انتخابات مجلس خبرگان، طبق آمارهای رسمی بیشترین مشارکت مربوط به انتخابات خبرگان اول در ۱۹ آذر سال ۶۱ با ۷۷/۳ درصد و کمترین میزان مشارکت مربوط به دوره دوم انتخابات خبرگان و با ۳۴ درصد است. همچنین در انتخابات شوراهای شهر، طبق آمارهای رسمی بیشترین مشارکت مربوط به انتخابات دوره پنجم این انتخابات در اردیبهشت سال ۹۶ با ۶۹/۲ درصد و کمترین میزان، مربوط به شورای شهر ششم با مشارکت حدود ۳۴درصدی است‌ طبق آمار غیررسمی است. داده رسمی از میزان مشارکت در این دوره ثبت نشده است.

در نهایت بیشترین مشارکت در میان مجموع دوره‌های انتخابات در ایران، مربوط به انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم با حدود ۸۵ درصد مشارکت و کمترین مشارکت طبق آمار رسمی مربوط به خبرگان دوم، با ۳۷ درصد مشارکت است‌. حال در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم، برای پیش‌بینی نزدیک به واقع‌تر نتایج، کافی است نیم نگاهی به همین آمار داشته باشیم. آماری که نشان می‌دهد حذفِ عملی رقابت و یکدست سازی جریان قدرت، احتمالا بر انتخابات مجلس پیش‌رو نیز تأثیرات منفی گسترده‌ای خواهد گذاشت. تأثیراتی که سایه سنگین آن بر جامعه، غیر قابل انکار است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر