کد خبر: 181118
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا: کمیت آرا کاهش پیدا کرده ولی کیفیت آن افزایش داشته است/ در آمریکا و اروپا برای رای ندادن جریمه می‌گذارند/ قالیباف رئیس مجلس نخواهد شد/ هدف خاتمی از رای ندادن ارسال پیام به رهبری بود/ آقاتهرانی و حاجی‌بابایی گزینه ریاست مجلس

کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل خود از میزان مشارکت در انتخابات به دیده‌بان ایران گفت: از نظر کمیت میزان آرا کاهش پیدا کرده اما آن کسانی که آمدند و رای دادند از نظر کیفیت آرایشان بسیار ارزشمند است. به خاطر اینکه آن‌ها حاضرند برای دفاع از ارزش‌ها و اصول انقلاب تا پای جان بایستند و با دشمنان هم مقابله کنند و اهل ترس و تطمیع و فرار از مسئولیت نیستند. آمریکا، اروپا، فرانسه و ترکیه با قوانین اجباری برای رای دادن، بازهم میزان مشارکتشان بالاتر از ۵۰ درصد نبوده و نیست. اما برای کشور ما که پایه اصلی مردم‌سالاری دینی ما رای و مشارکت مردم است، این آمار کم است.

کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا: کمیت آرا کاهش پیدا کرده ولی کیفیت آن افزایش داشته است/ در آمریکا و اروپا برای رای ندادن جریمه می‌گذارند/ قالیباف رئیس مجلس نخواهد شد/ هدف خاتمی از رای ندادن ارسال پیام به رهبری بود/ آقاتهرانی و حاجی‌بابایی گزینه ریاست مجلس

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ بامداد ۱۱ اسفند، سوت پایان ماراتن دوازدهمین دوره انتخابات مجلس و ششمین دوره مجلس خبرگان به پایان رسید. انتخاباتی که باتوجه به اعتراصاتی که سال گذشته رخ داد، از پیش هم قابل پیش‌بینی بود که نرخ مشارکت بالایی نخواهد داشت. هرچند با گذشت بیش از دو روز از پایان رای‌گیری، به صورت رسمی میزان مشارکت اعلام نشده است اما به صورت غیررسمی، تخمین زده می‌شود که امسال میزان مشارکت بین ۴۰ الی ۴۱ درصد باشد. همچنین آنچه مشخص است این است که انتخابات در برخی از شهرها از جمله تهران به دور دوم کشیده شده و طیف تندرو نیز اکثریت صندلی‌های تهران در بهارستان را تصاحب کرده است. 

در آمریکا و اروپا هم که برای رای ندادن جریمه می‌گذارند، نرخ مشارکت به  ۵۰ درصد نرسیده و نمی‌رسد

حسین کنعانی‌ مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل خود از میزان مشارکت در انتخابات، به دیده‌بان ایران گفت: «حدود شش ماه پیش بود که در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کردم که کف میانگین رای در کل کشور ۳۰ درصد خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌هایی که در منحنی‌های علمی درباره درصد مشارکت مردم پس از پیروزی انقلاب تاکنون وجود داشته و همچنین اتفاقاتی که در کشور رخ داد و مسائل اقتصادی که وجود دارد، در شهرهای بزرگ مثل تهران کاهش آرا داشتیم ولی در نهایت بر اساس آماری که وزارت کشور اعلام خواهد کرد، حدودا مشارکت بیش از ۴۰ درصد را داریم.»

وی ادامه داد: «دشمنان ما پیش‌بینی‌ می‌کردند که میزان مشارکت کمتر از ۱۰ درصد است ولی مردم عملا یک نه بزرگی به این جوسازی‌ها و جنگ روانی دادند و آن‌ها شکست خوردند. الان هم بیشتر به دنبال درست کردن بهانه برای تبلیغات خود در رسانه‌های گروهی و جمعی هستند.»

کنعانی مقدم در پاسخ به اینکه آیا مشارکت ۴۰ درصدی برای نظام میزان مطلوبی است، به دیده بان ایران گفت: «از بعد جهانی اگر مقایسه کنیم، آمریکا، اروپا، فرانسه و ترکیه با قوانین اجباری مبنی براینکه که اگر کسی رای ندهد حقوق شهروندی‌اش را قطع می‌کنند یا باید جریمه پرداخت کنند، بازهم میزان مشارکتشان بالاتر از ۵۰ درصد نبوده و نیست. اما برای کشور ما که پایه اصلی مردم‌سالاری دینی ما رای و مشارکت مردم است، این آمار مشارکت و مقدار رای کم است. البته معتقدم که دو اصلاح باید در قانون انتخابات انجام صورت گیرد.»

حسینکنعانیمقدم

از نظر کمیت میزان آرا کاهش پیدا کرده ولی کیفیت آرا افزایش داشته است

این فعال سیاسی اصولگرا درمورد مورادی که باید اصلاح شود، افزود: «یکی اینکه آرای باطله که شمارش می‌شود، اثرگذار باشد. بدین معنا که اگر در یک حوزه انتخابیه تعداد آرای باطله بیشتر از آرای صحیح است، آن حوزه انتخابیه را باید باطل کنند و انتخابات مجدد انجام شود. از این طریق مردم احساس می‌کنند اگر رای دهند یا رای مخالف و سفید دهند، به هرحال خوانده می‌شود. بحث دیگر این است که در ارزیابی‌هایی که دشمنان دارند چندان به آن توجه نمی‌کنند، بحث کمیت و کیفیت آراست.»

وی ادامه داد: «درست از نظر کمیت میزان آرا کاهش پیدا کرده اما آن کسانی که آمدند و رای دادند از نظر کیفیت آرایشان بسیار ارزشمند است. به خاطر اینکه آن‌ها حاضرند برای دفاع از ارزش‌ها و اصول انقلاب تا پای جان بایستند و با دشمنان هم مقابله کنند و اهل ترس و تطمیع و فرار از مسئولیت نیستند. گرچه بعضی از کنشگران سیاسی ما متاسفانه در یک خطای محاسباتی اعلام کردند که رای نمی‌دهند. به نظر من آن‌ها در سپهر سیاسی کشور میت هستند. چراکه وقتی یک سیاستمدار کنش و واکنشی در رابطه با مسائل حیاتی نداشته باشد، دیگر نمی‌تواند در فضای سیاسی حرفی برای گفتن داشته باشد. آن‌ها الان متوجه شدند که کار اشتباهی کردند و عملا برای شادی دشمنان ما، مردم را از یک حقوق مهمی که دارند محروم کردند.»

خاتمی و یارانش نشان دادند که می‌خواهند فاصله‌شان با حاکمیت را بیشتر کنند

کنعانی مقدم درباره پیام عدم شرکت سید محمد خاتمی در انتخابات،گفت: «به باور من عدم مشارکت آقای خاتمی با هر استدلالی هم که ایشان داشته باشد، مردود است. از این نظر که مکانیزمی که ایشان انتخاب شدند، از همین راه و با همین ساز و کار بوده است. یعنی خودش هم خودش را قبول ندارد و به نظر می‌رسد که آخرین میخ بر مطالبات اصلاح‌طلبان برای اصلاح از طریق مراجعه به آرای عمومی را زدند.»

این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه آیا موضع‌گیری خاتمی می‌توانست در افزایش مشارکت راه‌گشا باشد، عنوان کرد: «شرکت ایشان در افزایش مشارکت بخشی از آرای خاکستری که مردد بودند، اثرگذار بود. وقتی اخبار منتشر شد که ایشان رای ندادند، آن قشر خاکستری هم رای ندادند. نه به این دلیل که از آقای خاتمی پیروی می‌کنند بلکه برای اینکه یک بهانه‌ای برای رای ندادن پیدا کردند.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه باوجود تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر شرکت در اتخابات، عدم مشارکت خاتمی و اصلاح‌طلبان به معنای چیست، مطرح کرد: «زاویه گرفتن با بیانات رهبری یک پیام خاص دارد که آقای خاتمی و یارانشان ترجیح می‌دهند فاصله‌شان با حاکمیت را بیشتر کنند و دنبال راهکارهایی باشند که غیر از صندوق رای و غیر از قانون اساسی است. همین رایی که آقای مطهری در تهران آورده نشان می‌دهد که اگر لیست هم می‌دادند رای نمی آوردند و به صورت جدی دچار ریزش آرا می‌شدند. از این رو سعی کردند در یک فاصله امنیتی انتخابات قرار گیرند و با تاکتیک‌های مختلف از انتخابات فاصله گیرند تا بتوانند خودشان را به عنوان یک جریان مخالف با روند کنونی در صحنه سیاسی حفظ کنند.»

این فعال سیاسی اصولگرا درباره علت حفظ فاصله اصلاح‌طلبان با صندوق‌های رای به دیده بان ایران گفت: «به باور من مظلوم‌نمایی یکی از شیوه‌ها هست. دوم اینکه به دنبال یارگیری هستند که رای مخالفان را برای دوره‌های بعدی انتخابات ریاست جمهوری در سبد رای خود نگه دارند و سوم اینکه بتوانند با این روش‌ها امتیاز بیشتری را از حاکمیت بگیرند برای اینکه با روند فعلی همراهی کنند. اما تمام این طرح‌ها قبلا اجرا شده و نتیجه نداده است. بنابراین به نظر می‌رسد که با رای دادن آقای خاتمی، این دو استقامتی که اصلاح‌طلبان تاکنون داشتند به خط پایان رسیده است.»

کنعانی+مقدم

پیش‌بینی من این است که قالیباف رئیس مجلس نخواهد شد

کنعانی همچنین درخصوص علت ریزش آرا قالیباف اظهار کرد: «عملکرد ایشان در مجلس و رقبایی که در جریان تندتر از آقای قالیباف بودند و خط مشی سیاسی متفاوتی داشتند، در این چهار سال که آقای قالیباف در مجلس مشغول رتق و فتق امور بودند، آن‌ها دنبال سازمان رای بودند و با تخریب‌هایی هم که در روزهای آخر علیه آقای قالیباف در فضای عمومی انجام شد به حق یا به ناحق باعث شد که آرای ایشان ریزش پیدا کند. حتی پیش‌بینی من این است که آقای قالیباف حتی رئیس مجلس هم نخواهد شد.»

رئیس مجلس آینده از میان پایداری هاست

 کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال دیده بان ایران که آیا رئیس مجلس آینده از میان پایداری‌هاست، گفت: «پیش‌بینی من این است که رئیس مجلس از بین پایداری‌هاست؛ یا آقای آقاتهرانی است یا می‌تواند آقای حاجی بابایی هم باشد.»

وی همچنین درباره علت پیروزی جبهه پایداری در حوزه انتخابیه تهران، عنوان کرد: «جبهه پایداری در یک تاکتیک انتخاباتی سوار بر موج آرای آقای قالیباف شد و کاندایداهایش را بالا آورد. در عین حال که در لیست‌های دیگر مشارکت داشت، رای خود را هم داشت و عملا آن را با کسی سهیم نشد. از این رو توانست افرادش را نه فقط در تهران بلکه در بسیاری از شهرستان‌ها وارد مجلس کند. البته من فراکسیون اکثریتی در مجلس آینده نمی‌بینم و معتقدم که تازه اول دعوای اصولگرایان بر سر تقسیم کمیسیون‌ها و موقعیت‌های مدیریتی مجلس است.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر