کد خبر: 181163
A
دیده‌بان ایران روایت دولت در کاهش آمار شرکت کنندگان در انتخابات را بررسی می‌کند؛

میزان مشارکت استان‌ها در انتخابات مجلس یازدهم و دوازدهم چه تغییراتی کرده است؟ + جدول/ ۶ استان در انتخابات کمتر از ۴۰ درصد مشارکت داشته اند

گرچه ارگان رسانه‌ای دولت ادعا کرده است که استان‌های محروم بیشترین مشارکت را داشته‌اند اما بیشترین کاهش نسبی مشارکت متعلق به استان سیستان و بلوچستان است که از مشارکت ۶۰ درصدی در انتخابات مجلس یازدهم، ۱۷ درصد کاهش داشته و به رقم ۴۳ درصد رسیده است. استان ایلام در رتبه بعدی قرار دارد که با کاهش ۷درصدی به میزان ۵۳ درصد رسیده است. میزان کاهش مشارکت باقی استان‌ها نیز از ۵ تا یک درصد متغیر بوده است. همچنین درصد مشارکت دو استان لرستان و البرز ثابت مانده و تغییری نکرده است.

میزان مشارکت استان‌ها در انتخابات مجلس یازدهم و دوازدهم چه تغییراتی کرده است؟ + جدول/ ۶ استان در انتخابات کمتر از ۴۰ درصد مشارکت داشته اند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پس از گذشت حدود سه روز از پایان رای‌گیری، وزارت کشور بالاخره میزان آرای باطله در کل کشور را اعلام کرد. به گفته وزیر، میزان مشارکت ۴۱ درصد است که ۸ درصد آن آرای باطله است. در حالی که مطابق انتخابات گذشته وزارت کشور پس از آغاز رای‌گیری، هر چند ساعت آمار مشارکت را اعلام می‌کرد، در این دوره از انتخابات اطلاع‌رسانی به صورت قطره‌چکانی انجام گرفت. تا حدی که همچنان میزان آرای باطله به تفکیک هر استان مشخص نیست و همین عدم شفافیت نیز باعث شد که هرکدام از رسانه‌های دولتی آمار متفاوتی را به نقل از منابع آگاه خودشان، برای آرای باطله در کل کشور ارائه دهند. همچنین پس از گذشت نزدیک به ۷۲ ساعت میزان مشارکت استانی در انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششمین مجلس خبرگان رهبری به تفکیک هر استان منتشر شد.

استان کهگیلویه و بویراحمد همانطور که در انتخابات مجلس یازدهم بیشترین میزان مشارکت در کل کشور را داشت، در این دوره هم با ۶۴ درصد، درصدر است با این تفاوت که نرخ مشارکت این استان در این دوره از انتخابات مجلس کاهش ۶ درصدی داشته است. استان خراسان جنوبی هم مانند انتخابات پیشین مجلس دومین استان از لحاظ میزان مشارکت است که نسبت به دور قبل افت ۲ درصدی داشته است.

کمترین میزان مشارکت ۲۸ درصد و متعلق به استان البرز است که نسبت به انتخابات دور پیشین مجلس آمارش تغییری نکرده است. پس از آن کردستان و تهران، دو استانی که بنابر اطلس جغرافیایی اعتراضات ۱۴۰۱، بیشترین اعتراضات را داشته‌اند، کمترین نرخ مشارکت متعلق به آن‌هاست.

گرچه ارگان رسانه‌ای دولت ادعا کرده است که استان‌های محروم بیشترین مشارکت را داشته‌اند اما بیشترین ریزش نسبی مشارکت متعلق به استان سیستان و بلوچستان است که از مشارکت ۶۰ درصدی در انتخابات مجلس یازدهم، ۱۷ درصد کاهش داشته و به رقم ۴۳ درصد رسیده است. استان ایلام در رتبه بعدی قرار دارد که با کاهش ۷درصدی به میزان ۵۳ درصد  رسیده است. همچنین همانطور که پیشتر یاد شد، استان کردستان دومین استان از نظر کاهش نرخ مشارکت بوده است. میزان کاهش مشارکت باقی استان‌ها نیز از ۵ تا یک درصد متغیر بوده است. درصد مشارکت دو استان لرستان و البرز هم ثابت مانده و تغییری نکرده است.

آمار مشارکت پنج استان افزایش داشته است که از این دسته، استان تهران بیشترین تغییر را نسبت به انتخابات قبلی داشته است؛ از ۲۶ درصد انتخابات مجلس یازدهم با ۸ درصد افزایش به ۳۴درصد رسیده است. پس از آن استان قم از ۴۳ درصد به ۵۰ رسیده است. استان یزد هم با افزایش سه درصدی به مشارکت ۵۰ درصد رسیده است. دو استان همدان و اصفهان نیز با صعود یک درصدی نسبت به دوره قبلی انتخابات مجلس، نرخ مشارکت‌شان افزایش پیدا کرده است. البته که این افزایش به معنای افزایش مشارکت واقعی نیست چراکه بخشی از آن آرای باطله است؛ چنانکه در یزد آرای باطله نفر دوم شد.

در مجموع از ۳۱ استان، ۹ استان ۵۰ و بیش از ۵۰ درصد، ۶ استان کمتر از ۴۰ درصد و ۱۶ استان بین ۴۰ تا ۴۹ درصد میزان مشارکت را داشته‌اند.

میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم و دوازدهم

نام استان میزان مشارکت در مجلس یازدهم میزان مشارکت در مجلس دوازدهم
کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ ۶۴
خراسان جنوبی ۶۶ ۶۴
ایلام ۶۰ ۵۳
سیستان وبلوچستان ۶۰ ۵۳
خراسان شمالی ۵۷ ۵۵
گلستان ۵۷ ۵۵
هرمزگان ۵۲ ۵۷
چهارمحال و بختیاری ۵۲ ۵۳
کرمان ۵۰ ۴۹
آذربایجان غربی ۴۸ ۴۶
خراسان رضوی ۴۸ ۴۷
یزد ۴۷ ۵۰
لرستان ۴۷ ۴۷
سمنان ۴۷ ۴۸
بوشهر ۴۶ ۴۵
مازندران ۴۵ ۴۳
فارس ۴۵ ۴۳
همدان ۴۴ ۴۵
قم ۴۳ ۵۰
خورستان ۴۲ ۴۳
کرمانشاه ۴۲ ۳۷
آذربایجان شرقی ۴۲ ۴۱
قزوین ۴۲ ۴۰
گیلان  ۴۱ ۴۲
مرکزی ۳۹ ۳۶
اصفهان ۳۶ ۳۷
کردستان  ۳۲ ۳۰
البرز ۲۸ ۲۸
تهران ۲۶ ۳۴
۳۱   ۶ استان در انتخابات اسفند ماه کمتر از ۴۰ درصد مشارکت داشته اند

منبع: دیده بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر