کد خبر: 181598
A

چه کسی جانشین جنتی در دبیری شورای نگهبان می‌شود؟+ سوابق مدرسی یزدی از مخالفت با آیت الله صانعی تا خبرگان رهبری

بر اساس اخباری که در فضای رسانه‌ای مطرح شده، آیت‌الله مدرسی یزدی به زودی به عنوان دبیر شورای نگهبان معرفی می‌شود.

چه کسی جانشین جنتی در دبیری شورای نگهبان می‌شود؟+ سوابق مدرسی یزدی از مخالفت با آیت الله صانعی تا خبرگان رهبری

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بر اساس اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شده، آیت الله سید محمدرضا مدرسی مصلی(یزدی) به زودی به عنوان دبیر شورای نگهبان معرفی و جایگزین آیت‌الله جنتی در این سمت خواهد شد.

آیت الله مدرسی یزدی کیست؟

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آیت الله سید محمدرضا مدرسی‌ مصلی (یزدی‌) در سال‌ ۱۳۳۴ هجری‌ شمسی‌ در یزد  به‌ دنیا آمد. وی در حدود 5 سالگی‌ به‌ مکتب‌ رفت‌ و تحصیلات‌ خود را آغاز کرد.

سید محمدرضا پیش‌ از ۷ سالگی‌ به‌ دبستان‌ رفت‌ و پس‌ از گذراندن دوره راهنمایی به‌ دبیرستان‌ راه‌ یافت‌، به‌ گونه‌ای‌ که‌ در کنار دروس‌ دبیرستان‌، برخی‌ از دروس‌ مقدمات‌ حوزه‌ را نیز فرا گرفت.

پس‌ از آن‌ درس‌ حوزه‌ را در مدرسه معروف‌ به‌ مصلی‌ آغاز کرد و دروس‌ دوره مقدمات‌ را فرا گرفت‌. در قم‌ نیز به‌ محضر استادان‌ بسیاری‌مشغول به تحصیل علوم دینی شد.. او بیشتر دروس‌ دورة‌ مقدمات‌ و بخشی‌ از دروس‌ سطح‌ را در محضر پدر خود فرا گرفت. پس‌ از این که در سال‌ 1351 به‌ قم‌ آمد، مقداری‌ از شرح‌ لمعه‌ را نزد آیت الله صلواتی‌ و آیت الله سید ابوالفضل‌ موسوی‌ تبریزی‌ آموخت‌.

وی قسمتی‌ از رسایل‌ را نزد آیت الله میرمحمدی‌ و مکاسب‌ را عمدتاً نزد آیة‌ الله ستوده‌ و بیشتر کفایه‌ را نزد آیت الله سبحانی‌ فرا گرفت‌.  مدرسی یزدی دروس‌ هییت‌ و عرفان‌ را نزد آیت الله حسن‌ زاده‌ آملی‌ آموخت‌ و در دروس‌ فلسفه‌ آیت الله شهید مطهری‌ و آیت الله جوادی‌ آملی‌ شرکت‌ جست‌. آیت الله مدرس یزدی برای‌ فراگیری‌ دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ ابتدا مدتی‌ در درس‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌ شیخ‌ کاظم‌ تبریزی‌ حضور یافت‌ و سالهای‌ متمادی‌ به‌ دروس‌ آیات‌ عظام‌ وحید خراسانی‌ و تبریزی‌ رفت‌؛ به‌ طوری‌ که‌ این‌ دو عالم‌ فرزانه‌ را می‌توان‌ استادان‌ اساسی‌ او دانست‌. آیت الله مدرسی‌ در مؤسسه‌ «در راه‌ حق‌» به‌ تدریس‌ فلسفه‌ تطبیقی‌، فلسفه‌ اخلاق‌ و علم‌ اقتصاد و نیز کتاب‌ اقتصادنا (نوشته‌ شهید صدر) اشتغال‌ دارد.

وی در زمینه‌ فلسفه‌ نیز کتاب‌های‌ بدایة‌ الحکمه‌ و شرح‌ منظومه‌ و مدتی‌ نیز در دانشکده‌های‌ مختلف‌ از جمله مؤسسه‌ باقر العلوم‌ تدریس کرده است‌. آیة‌ الله مدرسی‌ از سال‌ 1372 ابتدا تدریس‌ خارج‌ اصول‌ و چندی‌ بعد خارج‌ فقه‌ را آغاز کرده‌ که‌ تا کنون‌ یک‌ دوره‌ اصول‌ به‌ پایان‌ رسیده‌ است .

مواضع جنجالی

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ از جمله مباحث جنجالی که از سوی وی مطح شده انتقادات بی سابقه ای است که خطاب به آیت الله العظمی صانعی مطرح کرده است. او آیت الله صانعی را مرجع بدعت گذار نامیده و می گوید: «متأسفانه با سکوت آقایان، کسانی این گونه خودشان را مرجع می‌خوانند و از سوی انگلیس، آمریکا و منحرفین مورد حمایت رسمی یا غیر رسمی قرار می‌گیرند و بعد هم که آن‌ها را حسابی بالا بردند می‌گویند: مقام مرجعیت نباید ضربه ببیند، آخر کدام مرجعیت؟ این چه مرجعی است؟ آیا معنای مرجعیت با بدعت گذاری در دین و نادیده گرفتن دستورات و احکام قرآن کریم تفاوت ندارد؟ آیا طبق روایت پیامبر اکرم (ص) نباید از مثل چنین افرادی اظهار برائت شود؟ بدعت‌گذار باید به مردم معرفی شود و نباید اجازه داد هر کاری که بخواهند، انجام دهند. شگفتا که برخی گفتند: "این روش بر خورد، سابقه نداشته است " این چه سخنی است؟ سیره ائمه (ع) همین بوده است. آنچه درباره "مغیرة بن سعید "، "ابی الخطاب "، "شلمغانی " و... از ائمه (ع) وارد شده، نزدیک به همین باب است. با رجوع به کتب رجال و تراجم حتی نسبت به زمان‌های بسیار نزدیک احساس چنین مسئولیتی را در علماء ربانی خواهید یافت».

از فعالیتهای سیاسی‌ او پس‌ از انقلاب‌ می‌توان‌ به‌ عضویت‌ در کمیته‌ انقلاب اسلامی(ره‌) برای‌ رتق‌ و فتق‌ امور استان‌ لرستان‌ و نیز نظارت‌ بر انتخابات‌ خبرگان‌ در یزد اشاره‌ کرد.

مدرسی‌ یزدی‌ هم‌ اکنون‌ از فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسی‌، عضومجلس خبرگان(دوره ششم) عضو  جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌  و عضو هیأت امنای بنیاد نخبگان است‌.

عضویت مجلس خبرگان

مدرسی یزدی نامزد انتخابات ۱۳۹۴ مجلس خبرگان بود که با قرار گیری در جایگاه ۲۵ استان تهران نتوانست انتخاب شود. محمد رضا مدرسی مصلی معروف به مدرسی یزدی در انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان (دوره پنجم) با کسب  یک میلیون و ۵۳ هزار و ۳۸۵ رای وارد مجلس شود. مدرسی یزدی در دوره ششم هم توانست از حوزه خراسان رضوی آرای لازم را کسب و عضو مجلس خبرگان رهبری شود. 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر