کد خبر: 181809
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا: علت ریزش رای قالیباف عملکرد خود و مشاورانش بود نه حواشی خانواده‌/خاتمی تمام شده و اصلاحات دچار فروپاشی شده است

کوشکی استاد دانشگاه تهران درباره علت ریزش آرا محمد باقر قالیباف به دیده‌بان ایران گفت: ایشان حلقه‌ای از اطرافیان، مشاوران و دستیارانی دارند که به نظر می‌رسد در کاهش محبوبیت و مقبولیت‌شان نقش جدی داشته‌اند.

کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا: علت ریزش رای قالیباف عملکرد خود و مشاورانش بود نه حواشی خانواده‌/خاتمی تمام شده و اصلاحات دچار فروپاشی شده است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس که اولین انتخابات پس از اعتراضات سال گذشته بود، با 41 درصد، رکورد کمترین نرخ مشارکت را شکست. ضمن اینکه این انتخابات نکاتی داشت که آن را با سایر انتخابات پیشین متمایزش می‌کند؛ از جمله اینکه سید محمد خاتمی برای اولین بار به پای صندوق‌های رای نرفت و از آن سو محمدباقر قالیباف که دور قبل نفر اول تهران بود، حال با ریزش آرا به عنوان نفر چهارم و پس از چهره‌های شاخص جبهه پایداری قرار گرفته است.

به منظور تحلیل این انتخابات، دیده‌بان ایران با محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا گفت و گوی کوتاهی ترتیب داده است.

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با صادق کوشکی، مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصولگرا و نزدیک به دولت ایراهیم رئیسی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما مشارکت 41 درصدی در انتخابات مطلوب بود؟

طبیعی بود. هر رخدادی را باید در بستر زمانی خود دید؛ در شرایطی بودیم که به نظرم این میزان رای طبیعی بود. البته به نسبت میزان کلی انتخابات ادوار مجلس چندان کاهش سنگینی نداشتیم ولی در شرایط فعلی طبیعی و متناسب با وضعیت فعلی جامعه ما بود. به هر حال جبهه اصلاحات پایگاه اجتماعی خود را از دست داده و بخش زیادی از کسانی که پای صندق‌های رای نیامدند، از جبهه اصلاحات عبور کرده بودند و نه دلیلی داشتند به نامزدهای اصلاح طلب رای دهند و نه تمایلی داشتند به نامزدهای اصولگرا رای دهند. به همین دلیل ترجیح دادند در انتخابات حاضر نشوند. حتی شاهد بودیم بخش از چهره‌های سیاسی اصلاحات بیانیه دادند که ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. این بدین معناست که جناح اصلاحات دچار فروپاشی شده و بدنه اجتماعی‌شان دچار سردرگمی و حیرت هویتی شده که پای صندوق رای نیامدند. در حالی که در انتخابات‌های پیشین وقتی پایگاه اجتماعی اصلاحات پای صندوق می‌آمد، مشارکت بیش از این بود.

با این تفاصیل به نظر شما شرکت چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات می‌توانست منجر به افزایش مشارکت شود؟

اهمیتی نداشت چراکه پایگاه اجتماعی جناح اصلاح طلب از آن‌ها عبور کرده و قبول‌شان ندارند. مهم نیست که کدام یک از چهره‌های این جناح رای داده یا رای نداده‌اند چراکه مردمی که روزگاری به این جناح دلبستگی داشتند دیگر این جناح را رها کرده‌اند.

به جز جبهه اصلاحات، اعتراضات سال گذشته نیز تاثیری در کاهش مشارکت داشت؟

هزاران مسئله در آن تاثیر داشته ولی جمع‌بندی این است که بخش زیادی از کسانی که پای صندوق رای نیامدند، طرفداران جبهه اصلاحات بودند که از آن‌ها عبور کرده‌اند.

طرح تحریم‌ صندوق‌های رای را در عدم مشارکت مردم در انتخابات چه قدر تاثیر داشت؟

به نظر من هیچ تاثیری نداشت. علتش همان جبهه اصلاحات است.

آقای خاتمی با رای ندادن خود می‌خواست چه پیامی برساند؟

آقای خاتمی فردی است که تمام شده و رای دادن یا ندانش ارزش صحبت کردن ندارد.

دلیل ریزش آرای آقای قالیباف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد ایشان یا اطرافیان‌شان باعث ریزش آرا شده است. ایشان حلقه‌ای از اطرافیان، مشاوران و دستیارانی دارند که به نظر می‌رسد در کاهش محبوبیت و مقبولیت‌شان نقش جدی داشته‌اند.

یعنی حواشی مربوط به خانواده آقای قالیباف هیچ تاثیری در این خصوص نداشته است؟

من آنچه می‌دانم را می‌گویم. معتقدم عملکرد شخص قالیباف، اطرافیان و مشاوران‌شان تاثیر داشت است. به نظر من مسئله‌ای که شما اشاره کردید مهم نیست.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر